Avatar billede hurra Novice
16. december 2004 - 12:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Apache, php5 og mdk

Jeg prøver at installere php5 på min mandrake computer, men jeg har rigeligt med problemer med det.

For det første kan jeg ikke finde en rpm installations ting så det kan gøres på den lette måde. I stedet har jeg prøvet at kompilere sourcen fra php.net, og det er så her jeg er løbet i mine problemer.

jeg skriver:
./configure --with-apxs2

Den kører så en masse igennem, og slutter med at skrive noget om at jeg er ved at compilere cgi versionen. Er det bare en standart text de har sat ind uanset hvordan man prøver at bygge projektet ? Det har jeg så gået ud fra de har, så jeg fortsatte, men så kommer følgende fejl:
[root@localhost php-5.0.3RC2]# make
bison -y  /home/nik/downloads/programmer/php-5.0.3RC2/ext/sqlite/libsqlite/src/parse.y
/home/nik/downloads/programmer/php-5.0.3RC2/ext/sqlite/libsqlite/src/parse.y:19.1-13: ugyldigt direktiv: "%token_prefix"
/home/nik/downloads/programmer/php-5.0.3RC2/ext/sqlite/libsqlite/src/parse.y:19.15-17: syntax error, unexpected "identifier"
make: *** [/home/nik/downloads/programmer/php-5.0.3RC2/ext/sqlite/libsqlite/src/parse.c] Fejl 1

Jeg har også prøvet at få installeret apache2-devel, det var heller ikke en success. Når jeg prøver, kommer den med en fejl at den ikke kan installere den grundet uopfylde ADVX-build[>=9.2]. Hvad betyder det ?

Er der evt nogen ved hvor jeg kan finde en (idiot sikret) rpm fil til installtionen.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2004 - 12:13 #1
Jeg rpmseekde og fandt dette:
http://rpmseek.com/rpm-pl/php5.html?hl=com&cs=php5:PN:0:0:0:0

Men angående dit problem, har du prøvet at compile ting selv før? Det kan jo være du mangler noget, f.eks. nogle gcc dependencies.

--
pacroon
Avatar billede hurra Novice
16. december 2004 - 12:28 #2
Jah, jeg har godt nok kompilere før, men det har kun været småting.

Jeg jeg prøver at køre den rpm fra siden får jeg følgende fejl:
Nogen forespurgte pakker kan ikke installeres:
apache2-devel-2.0.47-6.6.92mdk.i586 (grundet uopfyldt ADVX-build[>= 9.2])
php5-5.0.2-1mdk.src (grundet manglende apache2-devel-2.0.47-6.6.92mdk.i586)
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2004 - 12:34 #3
Så prøv at finde en nyere version af ADVX samt en pakke med apache2-devel-2.0.47-6.6.92mdk.i586? :)

Jeg kender ikke Mandrake, så jeg ved ikke om der findes et portagesystem som apt/yum/emerge

--
pacroon
Avatar billede hurra Novice
16. december 2004 - 12:44 #4
Ok, jeg vidste ikke at advx var et program eller lib eller hvad det nu er, jeg troede bare det var en tilbage melding fra apache tingen. Jeg har prøvet at hente en nyere version, men jeg får stadig samme fejl. Jeg fejrne de tidligere versioner eller sætte en variabel til den nye eller... noget andet ?
Avatar billede hurra Novice
20. december 2004 - 18:53 #5
Nå, jeg lever videre med php4. Men tak for dine råd pacrOOn.