Avatar billede krak Nybegynder
15. december 2004 - 15:12 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Gode open source søgemaskiner?

Hej

Jeg har forsøgt at finde nogle gode søgemaskiner man kan smide direkte ind på sit webhotel. Der skal søges i en MySql database der har store mængder data.
Da søgealgoritmer og -optimering ikke er noget man lærer på en eftermiddag, håbede jeg at kunne finde nogle ready-to-use PHP-søgere, der ved lettere tilretning kunne anvendes til konkrete tabeller.

Det er vigtigt, at søgefunktionen ikke er hostet som f.eks. google eller freefind, da søgningen kun er tilgængelig bag login.

Er der nogen af jer, der har erfaringer med sådanne søgere?
Avatar billede jm0 Nybegynder
15. december 2004 - 16:42 #1
if($_GET[go] == sog){
echo"$font3 <b>FIND EN SPECIFIC VIKINGE-STAMME HER</b>.<i><br>Vil du vide mere om dine konkurenter?<br>S&aring; kan du s&oslash;ge p&aring; deres id-nummer, eller deres brugernavn eller navnet p&aring; stammen.</i>";
echo"<form method=post action=cmd.php>";
echo"<select name=sog_type><option value=viking_navn>Stamme</option><option value=id>ID-nummer</option><option value=brugernavn>Brugernavn</option></select>";
echo"<input type=text name=soeg value=$_GET[sog_mem]><br>";
echo"<input type=submit name=sog_stamme value=Find!><br>";
echo"</form>";
}

if($_POST[sog_stamme]){
$result = mysql_query("SELECT * FROM brugere WHERE $_POST[sog_type] LIKE '%$_POST[soeg]%'");

$number = mysql_num_rows($result);
if($number == 0){
echo"$font1 Du s&oslash;gning gav ingen resultater. <a href=cmd.php?go=sog&&sog_mem=$_POST[soeg]><font face=verdana size=1 color=ffffff><b>[Pr&oslash;v igen]</b></font></a>";
}else{
echo"$font1 Din s&oslash;gning gav <b>$number</b> Resultater. $font0 <br>";
echo"<table><tr bgcolor=5d5d5d><td>$font4 <b>ID</b></td><td>$font4 <b>Brugernavn</b></td><td>$font4 <b>Stamme</b></td></tr>";
while($row2 = mysql_fetch_array($result)){
echo"<tr bgcolor=999999><td>$font1 #$row2[id]</td><td>$font1 $row2[brugernavn]</td><td>$font1 $row2[viking_navn]</td></tr>";
}
echo"</table>";
}

<-- Noget fra et spil som jeg engang lavede!
Avatar billede krak Nybegynder
15. december 2004 - 16:49 #2
Well, den er jo ganske simpel og leder kun i en enkelt tabel.

Hvad jeg har brug for, er en mere avanceret søger, der på tværs af flere tabeller kan lave AND, OR, XOR og joins

- Gerne udført med en snedig søgealgoritme
Avatar billede coderdk Praktikant
15. december 2004 - 18:42 #3
Avatar billede exp Juniormester
16. december 2004 - 12:30 #4
Avatar billede krak Nybegynder
20. december 2004 - 12:31 #5
coderdk> Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan den skal installeres. Jeg kan se, at den skal installeres som en extension til PHP, men det kræver vel at jeg får min webhotel-udbyder til at gøre det?

exp> Er det ikke kun en fil-søger? Ang. database-data står der at den trækker data ud i xml eller html...
http://swish-e.org/current/docs/SWISH-FAQ.html#How_can_I_index_data_from_a_database_

Hvad jeg har brug for, er en søgemaskine i PHP, der kan lede direkte i mysql-databasen.
Avatar billede exp Juniormester
20. december 2004 - 12:34 #6
krak >>
swish-e er den søgefunktion der ligger til grund for ekspertens søgefunktion - hvordan den virker har jeg ikke sat mig ind i :-)
Avatar billede krak Nybegynder
20. december 2004 - 13:24 #7
exp> Ok. Jeg kigger den lige nærmere efter...
Avatar billede krak Nybegynder
20. december 2004 - 14:08 #8
Hvad er principielt hurtigst at søge i? XML-filer eller SQL-database? Umiddelbart tænker jeg selv SQL, men har ikke noget konkret at holde det op imod.
Da Swish-e bruger xml, tænker jeg at der måske findes en hurtigere løsning direkte til databasen?
- Selvom Swish-e ser ud til at være et ganske genialt værktøj.
Avatar billede coderdk Praktikant
20. december 2004 - 14:12 #9
SQL databasen er nok hurtigst ;)
Avatar billede krak Nybegynder
20. december 2004 - 16:50 #10
Er der virkelig ikke udviklet nogle gode søgemaskiner til PHP og Mysql som nemt og elegant kan implementeres med få tilrettelser?
Avatar billede krak Nybegynder
28. februar 2005 - 15:29 #11
Er der nogen der kan give en hånd til installationen af swish-e?
Avatar billede krak Nybegynder
01. marts 2005 - 10:30 #12
Lukker. Swish-e ser ud til at være en god løsning, men jeg kunne ikke lige få det til at fungere. Exp får dog point alligevel.