Avatar billede Six Nybegynder
15. december 2004 - 15:08 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

SQL problem med indsætning i tabel.

Hej eksperter.

Min tabel ser således ud.

CREATE TABLE "TILBUD"
(
  "T_ID"    INTEGER NOT NULL,
  "V_ID"    INTEGER NOT NULL,
  "NY_PRIS"    INTEGER NOT NULL,
  "SLUT_DATO"    DATE DEFAULT 'now' NOT NULL,
PRIMARY KEY ("T_ID", "V_ID")
);
ALTER TABLE "TILBUD" ADD FOREIGN KEY ("V_ID") REFERENCES VARE ("V_ID");

Jeg prøver nu at indsætte, med denne sql-sætning: INSERT INTO TILBUD values('', '75', '1995', '');

Men får fejlen:

Conversion error from string ""
Statement: INSERT INTO TILBUD values('', '75', '1995', '')

Spørgsmålet er nu, hvordan får jeg indtastet i min database ? :D
Avatar billede martinlind Nybegynder
15. december 2004 - 15:11 #1
insert into <tablename> <field liste> values();
Avatar billede htm Nybegynder
15. december 2004 - 15:12 #2
fjern ' rundt om dine integer felter.
Avatar billede Six Nybegynder
15. december 2004 - 15:18 #3
Jeg fandt løsningen, jeg skulle lige have oprettet en generator, samt en trigger. Plus der lige skulle laves lidt om i sætningen.

INSERT INTO TILBUD (V_ID, NY_PRIS, SLUT_DATO) VALUES('75', '1995', '20-feb-2005');

Og T_ID bliver så sat med min generator.

Men hvis du(htm) også lige smider et svar, så kan i dele points ;D
Avatar billede htm Nybegynder
15. december 2004 - 15:21 #4
ok :-)

Men kan se du stadig har ' omkring dine talfelter? - selvom det måske ikke giver fejl, er det dog lidt langsommere. når du ved det er en integer så undlad '
Avatar billede Six Nybegynder
15. december 2004 - 15:23 #5
ja, det er rigtigt. Jeg havde bare prøvet uden en af de gange hvor jeg fik en fejl - så det blev lige til en tekststreng i denne omgang. vi er vel enige om at det er det, '' gør ikke ?
Avatar billede htm Nybegynder
15. december 2004 - 15:35 #6
' omkring sørger bare for at værdierne bliver sendt som strenge og ikke som integers. så skal databasen lige bruge lidt tid på at lave det om.