Avatar billede doomstone-dk- Nybegynder
15. december 2004 - 15:00 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Mandrake 10.0 start op problem

Jeg har en server med Mandrake 10.0
Men min far har den vane at gå og slukke for den med at hive strøm stikket ud!

Men nu har jeg det problem at hardisken er blevet baskediet og linux vil have mig til at logge ind som root og fixe problem!
Jeg har ikke så meget forstand på linux så hvad skal jeg gøre?
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2004 - 16:05 #1
Det ville nok hjælpe hvis du skrev hvad Mandrake helt konkret vil ha`rettet
Avatar billede janpo Nybegynder
15. december 2004 - 16:36 #2
Filsystem type ?
Avatar billede doomstone-dk- Nybegynder
15. december 2004 - 16:47 #3
Det er ex2
Den vil bare have at jeg logger ind og retter fejlen manualt!
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2004 - 17:01 #4
Jeg har svært ved at tro det er ext2 men jeg har ikke forstand på Mandrake
Men prøv da at logge ind som root i konsollen Ctrl + alt + F2 og så bare skriv reboot så er der da en lille chance for at det retter sig selv
Avatar billede janpo Nybegynder
15. december 2004 - 17:10 #5
Alternativt til det helgec siger, kan du jo prøve at logge ind som root. Du vil så få en temmelig kedelig kommando prompt.
Der skal du skrive "e2fsck /dev/hd?x" uden citationstegn. Hvor ? er a,b,c,d,.... alt efter hvad det er for en disk og "x" er 1,2,3,4,5..... alt efter hvad det er for en partition.
Når den er færdig med at tænke over det, trykker du bare CTRL-D hvorefter maskinen genstarter. Så er problemet forhåbentligt væk.
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2004 - 17:15 #6
"janpo" blot af ren nysgerrighed
1) kører Mandrake ext2 ? Jeg mener da det er ext3
2) vil dit råd også virke hvis DET ER ext3 ?
Jeg spørger fordi jeg kører reizerfs så jeg er lidt uvant med de andre filsystemer
Avatar billede janpo Nybegynder
15. december 2004 - 17:22 #7
Jeg tror at han må have brugt ext2, uvist hvordan.
Hvis det havde været ext3, så havde det bare genindlæst jounalen og ikke brokket sig så meget.
e2fsck virker også på ext3 filsystemer. Ext3 er "bare" et ext2 med en journal. Faktisk vil jeg råde ham til at konvertere til ext3 med "tune2fs -j". Så undgår han problemer hvis hans far gør det igen.
Avatar billede Slettet bruger
15. december 2004 - 17:24 #8
Helt uden for alt det snak den mand burde jo sparkes hårdt og kontant over skinnebenet (faderen altså)
Avatar billede doomstone-dk- Nybegynder
15. december 2004 - 17:36 #9
janpo
Det har jeg prøvet virkede ikke!
Avatar billede justlinux Nybegynder
29. december 2004 - 15:10 #10
Nu skriver du ikke om der kommer en fejl, eller om fsck bare retunerer når du køre kommandoen. Mange gange skal man trykke 'y' en pokkers masse gange for at bekræftige at man nu også vil... derfor kan den mange gange betale sig at skrive "fsck -y /dev/hd...." så slipper man for at trykke 'y' et 100...1000 gange...

Ofte sker det også at fejlen ligger på et andet filsystem end det man forventer, så det er en god ide at fsck'e dem alle (brug evt 'fdisk /dev/hda' og tryk 'p' og bagefter 'q' ved command, hda udskiftes med din harddisks navn, der skal _ikke_ angives noget tal.) (og husk 'swap' kan ikke fsck'es)

og når alle /dev/hd... er tjekket, så 'ctl+d' for genstart.

Det kan også nævnes at det nogengange sker at man får ødelagt sin suberblok (FAT tabel) og man så skal bede fsck om at bruge en anden ('fsck -b xxx -y /dev/hda'), her skal man dok være klar over bloksizen på disken xxx er for 1k blok = 8193, 2k = 16384, 4k = 32768 (er den også ødelagt, kan den næste hentes ved at gange tallet med 2)

Det burde foresten være ligemeget om du skriver 'fsck', 'e2fsck' eller 'fsck.ext2', fsck finder selv ud af hvilket system du bruger.
Avatar billede doomstone-dk- Nybegynder
02. marts 2005 - 22:21 #11
lukker