Avatar billede scratch Nybegynder
16. marts 2001 - 13:36 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Forms i Netscape + CSS

Hvordan styrer jeg udseendet af mine formelementer, så de ser nogenlunde ens ud i Explorer og Netscape?

Min kode - som ser fin ud i Explorer - ser sådan ud:
<textarea name=\"textfield\" class=\"form\" style=\"width:179px\" rows=\"5\">Her er noget tekst bla bla bla bla bla</textarea>

Class\'en, der refereres til, ser sådan ud:
.form {font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; font-size: 11px; color: #000000; background-color: #FFFFFF; border: none; border-bottom:solid 1px #CC0033; border-left:solid 1px #CC0033; border-right:solid 1px #CC0033; border-top:solid 1px #CC0033}

I Netscape 4.75 kan man ikke skrive tekst i feltet og i Netscape 6 står al tekst i 1 linje (men det kan jeg leve med). På en Mac er tekstfeltet helt væk både i Explorer og Netscape!

At gå amok...

Kommentarer vil være velkomne!
Avatar billede nute Nybegynder
16. marts 2001 - 13:39 #1
lag en CSS-class for hvert element:

<style>
.textField{
  styles for text-felt
}
.selectList{
  styles for drop down
}
.submitButton{
  styles for submit-knapp
}
</style>

så legger du bare disse styles på sånn:

<input type=\"text\" class=\"textField\">

og så videre

/nute
Avatar billede scratch Nybegynder
16. marts 2001 - 13:57 #2
Men hvordan skal det hjælpe på Netscape problemet? Jeg HAR jo defineret en style...
Avatar billede nute Nybegynder
16. marts 2001 - 14:01 #3
hva skjer hvis du kun lager et helt alminnelig textarea UTEN noen styles...opplever du det samme problemet da ?

/nute
Avatar billede olebole Juniormester
16. marts 2001 - 15:54 #4
<ole>
Jeg kan ikke eftergøre dit NS6-problem....hos mig funker det fint - med linieskift.
NS4 derimod, tager jo ikke imod styles på form-elementer - meeeen hvis du skriver dine styles rigtigt, går det da lidt bedre :) Du skal slette \'border:none\'.

nute >> Hvorfor lave classes selv? Man kan da bare skrive:

<style type=\"text/css\">
textarea{
  styles for text-felt
}
select{
  styles for drop down
}
button{
  styles for submit-knapp
}
input{
  styles for input type=\"text\"
}
</style>

/mvh
</bole>
Avatar billede nute Nybegynder
16. marts 2001 - 15:59 #5
olebole >> ja....hvorfor lage classes selv ?? det er da en stupid ting å gjøre :-} sånn går det når man legger sin hjerne hjemme før man går på arbeid...
Avatar billede osku Nybegynder
16. marts 2001 - 16:01 #6
Hvis textfield\'et ikke er for stort, kan jeg godt leve med forskellen.
Men hvis jeg ønsker en bestemt størrelse bruger jeg javascript (er det netscape? så skriv blabla og ellers skriv blabla).
Brug iøvrigt \"wrap=soft\" for at få netscape til automatisk at lave en ny linie hvis inputtet fylder mere end bredden.
Hvis du definerer css direkte:
<textarea style=\"dit stuff\"> kommer du uden om en del problemer med hvordan NS tolker stylesheets.
Men måske det er fordi du både bruger en \"class\" og \"style\" på samme tid?
Avatar billede olebole Juniormester
16. marts 2001 - 17:09 #7
nute >> \"stupid\" er et stort ord....måske blot en anelse \"overkill\" :))

osku >> Okay....\"wrap=soft\"...? Den må da være meget ny :)

scratch >> Brug \"wrap=virtual\", hvis du ønsker at få automatisk linieskift i dit textarea, men sende strengen op til serveren i én linie.
Brug \"wrap=physical\", hvis du ønsker automatisk linieskift, som også sendes til serveren ved submit.
/mvh
Avatar billede osku Nybegynder
16. marts 2001 - 17:12 #8
Havde faktisk aldrig før set \"wrap\" kommandoen indtil her for nylig.
Avatar billede scratch Nybegynder
19. marts 2001 - 10:27 #9
ole >> Fandt ud af, at en del af problemet faktisk var placeringen af <p>tags, så det var nok derfor du ikke kunne genskabe problemet. Har slettet border:none
Brugte også wrap=virtual og teksten delte sig i flere linjer på Mac\'en. Tak!

Osku >> Definerede stylen direkte som du foreslog og ja, Netscape opfører sig straks pænt. Tak!