Avatar billede rasmus8 Nybegynder
14. december 2004 - 15:11 Der er 33 kommentarer

Min bærbare slukker af sig selv

Hej,

Jeg har en Dell Inspiron 5100, som er begyndt at slukke af sig selv når jeg bruger den. Jeg kan se inde i joblisten at der kører en masse processer samtidig, så jeg ved ikke om det kan have noget med det at gøre. Prøvede at køre Spybot + Ad-aware + Norton Antivirus på hele systemet i går. Jeg slettede alt der blev fundet, men den slukkede også af sig selv i dag...?!?!
Den larmer også temmelig meget som om den arbejder på højtryk hele tiden...også når den bare er tændt uden at blive brugt.
Er der nogen der har et bud på hvad der er galt og hvad man kan gøre ved det?
Jeg er ikke nogen it-ørn, så "børnehave-sprog" er ønskeligt! :-)

Mvh.
Rasmus
Avatar billede firstbase Nybegynder
14. december 2004 - 15:17 #1
Hej Rasmus

bare lige inden jeg smutter hjem får du en beskede om at computeren lukkes eller slukkes den bare

Hilsen Holm
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. december 2004 - 15:20 #2
Den har tilsyneladen travlt med noget som den ikke bør beskæftige sig med. Du er sikker på at du har fanget alt ?

Prøv evt. at køre de programmer igen.
Avatar billede rasmus8 Nybegynder
14. december 2004 - 15:23 #3
@firstbase
Den går bare i sort og slukker...
Avatar billede rasmus8 Nybegynder
14. december 2004 - 15:26 #4
@dragonknight
Jeg tror, at jeg fik fanget det der skulle fanges. Kan du anbefale andre gratis programmer end dem jeg nævnte, som måske kunne bedre?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
14. december 2004 - 15:44 #5
få evt. en fra spyware team, til at kigge på hijackthis log..?
http://www.spywareinfo.com/~merijn/htlogtutorial.html
men kør lige en tur med denne også..>> http://housecall.trendmicro.com/
og > http://www.trojanscan.com/trojanscan/trojanscan.htm
Avatar billede lassechr Nybegynder
14. december 2004 - 15:44 #6
rasmus8 > Når en computer bliver overophedet slukker den også af sig selv. Og da du siger, den hele tiden arbejder på højtryk er det nok derfor. Hvorfor den arbejder på højtryk, det ved jeg ikke, men jeg kunne forestille mig noget spy-ware (Spysweeper er forresten et af de bedste programmer til at fjerne spyware med), eller et program du har installeret uden at tænke over det.. Hvis du har xp kan du trykke ctrl+alt+del når den er tændt, så får du en menu frem, hvor der står hvor mange af dine ram der bliver anvendt.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
14. december 2004 - 15:47 #7
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. december 2004 - 19:28 #8
Fordi du har kørt programmerne igennem 1 gang, betyder nødvendigvis ikke, at alt er fanget. Først når du kører igennem programmerne uden af fange noget kan du være sikker på, at de har fanget det de nu er i stand til.
Avatar billede rasmus8 Nybegynder
14. december 2004 - 21:06 #9
Jeg giver snart op... :-(
Nu har prøvet 4 gange (siger og skriver FIRE gange) at køre et Housecall-tjek. Hver gang den kommer op på godt 50.000 scannede filer bliver min pc brændvarm i bunden og blæseren kører på max. kan man høre og så går skidtet ud. Jeg har sågar prøvet at stille den i et køligt rum en halv times tid, for at være sikker på at den var helt kølet ned inden jeg prøvede igen. Den fandt hver gang en fil, der hedder troj_delf.ar og som skulle ligge på c:\recycler\etellerandet. Jeg kan bare ikke finde den nævnte fil i stifinderen, når jeg har fået tændt den igen. Kan det være den, der laver SÅ meget ballade alene?
Jeg prøvede også trojanscan, men den kunne den heller klare sig igennem uden at slukke af sig selv. Det lykkedes mig dog at få kørt ad-aware en enkelt gang, hvor den fandt 8 tracking-cookies som jeg bare slettede. Spy-Bot var åbenbart også for stor en opgave til, at det kunne lykkedes uden at slukke (virkede dog i går).
Når jeg starter min computer og går ind i job-listen, kan se at der er ca. 45 processer, cpu-brug svinger mellem 3-100% hele tiden og der står allokeret hukommelse 170M. Min pc er en 2,8Ghz med 512MB ram hvis det har nogen betydning!
Er disse tal gode/dårlige, normale/unormale?

Mvh.
Rasmus
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
14. december 2004 - 21:23 #10
kør diskoprydning, og slet alt i temp, cookies m.m., check også tilføj fjern programmer, og slet du kan undvære..
scan så kun windows mappen, og evt. documents og settings mappen, og se hvad der sker.
Slet alt..O)
derfter, scan alt..
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. december 2004 - 23:47 #11
Åben denne computer og gå til c:\recycler\etellerandet. Klik på funktioner og mappeindstillinger. Klik på Vis, og gå ned til skjulte filer og mapper, og aktiver Vis skjulte filer og mapper. Klik OK. Nu markerer du alt i c:\recycler\etellerandet, og klikker på Filer og dernæst på Slet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. december 2004 - 11:58 #12
Prøv at genstarte pc'en i fejlsikret tilstand. Klik F8 under opstart, så vil den ikke sige at filerne er i brug, når den forsøger af fjerne dem.
Laver den stadig ged i den, så noter dig filens navn, og

Åbn en mappe, klik på Funktioner=>Mappeindstillinger=>Vis.
Fjern flueben ved "Skjul beskyttede operativsystemfiler".
Fjern flueben ved "Skjul filtypenavne for kendte filtyper".
Sæt prik i "Vis skjulte filer og mapper".

Nu skulle du kunne se den, og slette den.
Avatar billede rasmus8 Nybegynder
16. december 2004 - 00:04 #13
Hej,

Min bærbare Dell Inspiron 5100 har det med at blive meget varm i bunden, samtidig med at blæseren kører på højtryk hvorefter den slukker af sig selv uden forudgående varsel.
Jeg har kunnet forstå, at dette kunne skyldes spyware-programmer eller virus, der kører i baggrunden, som overopheder min computer og får den til at gå ud. Derfor har jeg nu foretaget
følgende handlinger:

SpySweeper scanning
Housecall scanning
Trojanscan scanning
Spybot-S&D scanning
Ad-aware(Lavasoft) scanning
Norton antivirus scanning
Diskoprydning
Diskdefragmentering

Det har været en hård kamp, da de fleste scanninger først lykkedes 100% efter en 4-5 forsøg, da computeren som regel er gået inden scanningen var færdig. Det er lykkedes at få gennemført samtlige scanninger nu og jeg har slettet ALT, der er blevet fundet og som jeg er blevet rådet til at slette af programmerne. Dette har dog ikke afhjulpet det oprindelige problem...?!?!
Det jeg gerne vil vide, er om jeg nu kan konstatere at det er selve computeren og blæser/køle-systemet der er noget galt med, når det tilsyneladende ikke er på grund af diverse spy-ware etc.
Det skulle vel kunne lade sig gøre, at køre en antivirus-scanning til ende, uden at computeren overopheder og går ud...eller hvad ???

Mvh.
Rasmus
Avatar billede rasmus8 Nybegynder
16. december 2004 - 00:05 #14
Sorry for dobbelt-post...var bange for at ingen ville se mit indlæg i denne tråd
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
16. december 2004 - 00:09 #15
prøv evt. at stil strømstyring andeledes.
Hæjreklik påp skrive bordet, pauseskærm /størstyring. og sæt den til bærbar, eller andet, for at se om et hjælper...
ellers må vi ha´ en fra spywareteam til kigge på en hijackthis.log..?
tænkte også lige på om du evt. har opdateret driveren. Hvis ikke er det måske en ide.?
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. december 2004 - 00:10 #16
Ingen sved.
Du har altså ikke fået nogle beskedder angående "ingen tilgang til filen" eller "filen er i brug", for det kan man godt få, hvis det ikke køres i fejlsikker tilstand.
Avatar billede rasmus8 Nybegynder
16. december 2004 - 00:22 #17
Så lykkedes det mig at "komme tilbage i kampen". Er lige gået ned 3 gange og var gloende varm i bunden.
Jeg har aldrig ændret noget ved strømstyring, så det ville undre mig, hvis det var det der var galt. Har haft den siden sommer 2003.
Jeg ved ikke, om jeg har opdateret driveren. Jeg opdaterer hver der kommer en pop-up med "nu er der nye windomws-opdateringer". Ved ikke, om det er det samme, som det du spørger om...som sagt: jeg er lidt af en it-spade :-)
@dragonknight
Det lykkedes mig at få slettet filen troj_delf.ar via spysweeper, så den skulle være væk nu. HAR kørt ekstra-tjek...
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. december 2004 - 00:25 #18
Du kan mærke blæseren kører rundt ?
Og den er ikke fuld af nullermænd ?
Avatar billede rasmus8 Nybegynder
16. december 2004 - 00:30 #19
Jeg kan høre at den kører for fuld skrue i flere forskellige tempi. Hvis jeg åbner flere vinduer stiger tempoet (den "susende lyd" bliver højere og hurtigere).
Jeg antager, at det er blæseren. Harddisken lyder vel ikke sådan når den arbejder..."suser" højt?
Nullermænd...ingen anelse. Skal ikke nyde noget af at åbne op :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. december 2004 - 00:36 #20
Nej, men du må kunne mærke, hvor luften kommer ud, om der er drøn på.
Avatar billede mobius6 Juniormester
16. december 2004 - 00:40 #21
jeg tror på at det er blæseren, jeg har (havde) samme problem, jeg fjernede låget og rensede ventialtioer og at det skidt der trækkes med, virker fint nu.
Avatar billede mobius6 Juniormester
16. december 2004 - 00:41 #22
"ventialtioer"  der er naturligvis tale om en ventilator :)
forresten undlad at sætte låget på igen lige med det samme.
Avatar billede rasmus8 Nybegynder
16. december 2004 - 00:41 #23
Yep...der bliver blæst varm luft ud bagpå computeren, så blæseren kører ihvertfald. Spørgsmålet er så bare, om den blæser det rigtige sted hen, eller der sidder noget og spærrer eller noget!
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. december 2004 - 00:42 #24
Du må for guds skyld ikke bruge en støvsuger på blæseren, for motoren i den kommer til at virke som en dynamo, og det betyder strøm den modsatte vej. Ikke sundt  ! ! !
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. december 2004 - 00:43 #25
Er der stadig stor og uforklarlig harddisk aktivitet ?
Avatar billede rasmus8 Nybegynder
16. december 2004 - 00:48 #26
@mobius6
Begyndte din pc at slukke af sig selv med JÆVNE(læs: dagligt) mellemrum?

@dragonknight
Det svinger lidt op og ned...jeg ved ikke om antallet af processer i job-listen er normalt(se post længere oppe).
Iøvrigt tak for alle dine svar...det er fedt, at du gider hjælpe!
Avatar billede rasmus8 Nybegynder
16. december 2004 - 00:50 #27
Burde man ikke have fanget "alle de ting der ikke hører hjemme på min pc" med alle de scanninger jeg har lavet?
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. december 2004 - 00:58 #28
Trojanere er ikke lette at fange.
Måske vi, som artfreak skriver, skal have en fra spywareteam til kigge på en hijackthis.log. Tonnybrandt på banen ! !
Avatar billede rasmus8 Nybegynder
16. december 2004 - 01:01 #29
Hvordan gør man rent praktisk og hvad koster det?
Skal jeg undlade at ringe til Dell i morgen og fortælle dem, at de har solgt mig noget bras med en dårlig blæser? ;-)
Avatar billede rasmus8 Nybegynder
16. december 2004 - 01:02 #30
Er det normalt at have ca. 45 processer i joblisten, når man tænder sin pc?
Avatar billede dragonknight Juniormester
17. december 2004 - 02:22 #31
Hvad med at sende en linie til dem har, De kan det skidt: http://www.spywarefri.dk/kontaktmm.htm#kontakt
Avatar billede mobius6 Juniormester
17. december 2004 - 20:59 #32
rasums8 -- ja indtil flere gange om dagen
45 processor lyder voldsomt men umuligt at sige noget fornuftigt om da vi ikke ved hvor du har liggende på din PC.
men hvis du ikke har kør en Hijack så gør det ASAP :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
06. januar 2005 - 12:38 #33
Lukketid ? ?