Avatar billede bumle90 Nybegynder
14. december 2004 - 12:24 Der er 3 kommentarer

at debugge en MS SQL function

Jeg har en stored procedure i min SQL-server.
Denne procedure gør brug af en function. Denne function medtager en parameter, og på baggrund af denne parameter skal min function lave nogle opslag, lave nogle beregninger og så retunerer en int.
Problemet er bare at funktionen opfører sig forkert, så jeg har brug for på enelleranden måde at kunne debugge min funktion.
Altså se hvad der ligger af værdi i de forskellige variabler jeg bruger.

Jeg har prøvet at kalde PRINT 'value' inde fra min FUNCTION, men det får jeg ikke lov til. Den siger man ikke kan bruge print inde i en fuunction.
Så hvorledes debugger jeg min function?
Mange hilsner en mand i nød :)
Avatar billede trer Nybegynder
14. december 2004 - 12:32 #1
Du kan jo altid poste funktionen her - så kan vi reviewe den :-)

Men ellers - der findes faktisk en SQL Debugger du kan installere som del af SQL Server installationspakken (vælg CUSTOM installation). Eneste er, at den vistnok kræver at du har SA privs + lokal admin for at anvende den - selv har jeg aldrig brugt den.
Avatar billede bumle90 Nybegynder
14. december 2004 - 12:49 #2
JEg bruger sql query analyser til at lave min stored procedure.
Kan den bruges
Avatar billede trer Nybegynder
15. december 2004 - 08:55 #3
Som sagt, jeg har aldrig anvendt SQL Debuggeren (bruger selv Query Analyzer udelukkende)- jeg mener, at debuggeren kun er til brug inde fra fx Visual Studio og lignende...

Men siden du lader din funktion returnere en int, så kan du måske snyde lidt og tillade print. En procedure kan nemlig også returnere en INT, og så kan du blot migrere din funktion over i den.

create procedure myproc(@p1 int)
as
begin

  return @p1
end
go

(Egentlig er det beregnet til at returnere en statuskode, men det behøver vi jo ikke at nøjes med :-)