Avatar billede michael-dhif Nybegynder
16. marts 2001 - 11:02 Der er 15 kommentarer

Højtstillet text i CSS

Jeg har lavet følgende i CSS, mit problem er at teksten ikke bliver højstillet, hvad gør jeg forkert.

.H_Dato
{
    COLOR: #0000CC;
    FONT-FAMILY: Arial, \'MS Sans Serif\';
    FONT-WEIGHT: bold;
    FONT-SIZE: 8pt;
    TEXT-ALIGN : Top;

}
Avatar billede dudal Nybegynder
16. marts 2001 - 11:05 #1
TEXT-ALIGN : right;
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. marts 2001 - 11:06 #2
Har du prøvet med margin-left:20px;

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. marts 2001 - 11:07 #3
Ups

Har du prøvet med margin-right:20px;

/per
Avatar billede michael-dhif Nybegynder
16. marts 2001 - 11:11 #4
Per, hvordan skal jeg indsætte dit forslag, kan du komme med et eksempel
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. marts 2001 - 11:19 #5
Her er der et eksempel med %:

P { textAlign:center; margin-left:20%;
    margin-right:20%;}

/per
Avatar billede michael-dhif Nybegynder
16. marts 2001 - 11:25 #6
Jeg tror at jeg har udryky mig dårligt, jeg mente ikke højrestillet men højtstillet, lige som når man skriver en formel.
Avatar billede michael-dhif Nybegynder
16. marts 2001 - 11:26 #7
udryky = Udtrykt
Avatar billede olebole Juniormester
16. marts 2001 - 11:44 #8
<ole>
Prøv lige at give et kode eksempel på, hvad det er, du vil lave. Så får du nok mere hjælp :)
/mvh
</bole>
Avatar billede michael-dhif Nybegynder
16. marts 2001 - 11:46 #9
.H_Dato
{
    COLOR: #0000CC;
    FONT-FAMILY: Arial, \'MS Sans Serif\';
    FONT-WEIGHT: bold;
    FONT-SIZE: 8pt;
    TEXT-ALIGN : right;

}
Avatar billede callesen Praktikant
16. marts 2001 - 12:08 #10
<SUB>sænker tekst</SUB>
<SUP>hæver tekst</SUP>
Jeg tror ikke det kan laves i CSS - så sæt tagget om teksten.
/Callesen
Avatar billede callesen Praktikant
16. marts 2001 - 14:38 #11
Efter at have tænkt mig om:
Hvis det er topmargen fra kant til skriften i en boks får du den næppe mindre end:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC \"-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN\">
<HTML>
<HEAD>
    <TITLE>Mindste_tophøjde </TITLE>
<STYLE TYPE=\"text/css\">
.H_Dato
{
    COLOR: #0000CC;
    FONT-FAMILY: Arial, \'MS Sans Serif\';
    FONT-WEIGHT: bold;
    FONT-SIZE: 8pt;
    TEXT-ALIGN : Top;
height:40px; \'bare for at se
width:250px; \'bare for at se
background-color:#CCCCCC; \'bare for at se
position:fixed \'bare for at se
border-top-width:0px; \'ingen kant i toppen
margin-top:0px; \'angiver topmargen
margin-bottom:15px; \'angiver bundmargen
padding-top:0px; \'angiver afstanden mellem boksens top og indhold
padding-bottom:15px; \'angiver afstanden mellem boksens bund og indhold
}
</STYLE>
</HEAD>
<BODY>
<DIV CLASS=\"H_Dato\">DATO_1 d. 16-3-01 DATO_2 d. <SUP> 16-3-01</SUP><BR>DATO_3 d. 16-3-01 DATO_4 d. <SUP> 16-3-01</SUP>
</DIV>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. marts 2001 - 14:44 #12
Ok, nu forstår jeg havd du mener

<BODY MARGINHEIGHT=0 MARGINWIDTH=0 LEFTMARGIN=0 TOPMARGIN=0>

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. marts 2001 - 14:45 #13
Ok, nu forstår jeg hvad du mener

<BODY MARGINHEIGHT=0 MARGINWIDTH=0 LEFTMARGIN=0 TOPMARGIN=0>

/per
Avatar billede first-8 Nybegynder
07. december 2001 - 18:34 #14
Jeg har dog ikke læst hele denne \'klumme\', men hvis jeg har forstået dit spg. korrekt, så skal du bare skrive <sup> foran det der skal hæves, (lissom i Cm<sup>2</sup>), og så selvfølgelig afslutte med </sup>.

Hvis du derimod får brug for at lave sænket skrift (som i H<sub>2</sub>O), så skal du anvende <sub>og</sub> (Som du nok havde gættet efter xemplet med H2O)

/Toke
Avatar billede olebole Juniormester
08. december 2001 - 02:14 #15
body {
  margin:  0px 0px 0px 0px;
}
.H_Dato{
    color:  #0000CC;
    font-family:  arial, ms sans serif;
    font-weight:  bold;
    font-size:  8pt;
    text-align:  right;
    vertical-align:  top;
}

1: Aldrig gåseøjne om noget i dine styles (du brugte dem om \'MS Sans Serif\').
2: Skriv dine skrifttyper med lille begyndelses bogstav (Ellers kan NS6+ ikke læse dem i remote .js-fil).
3: Lodret alignment hedder \'vertical-align\'. Vandret hedder \'text-align\'.
4: Bruger du \'noget<sup>tekst</sup>\', bliver \'tekst\' hævet og gjort mindre, men \'noget\' bliver presset tilsvarende ned.

Dette er, hvad du kan gøre for at presse teksten så højt op, som muligt.
/mvh