Avatar billede tupsy Nybegynder
14. december 2004 - 08:03 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Netværksprinter via batchfil, password.

Jeg vil tilslutte en netværksprinter via en batchfil hver gang windows starter.
Grunden er at windows mister forbindelsen til printeren ved genstart. :-(

Nå men.
Jeg tilføjer printeren via denne batchfil :
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /in /n \\192.168.1.11\hp2500
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /y /n \\192.168.1.11\hp2500

Det virker fint, men.
Den spørger så om brugernavn og password samt om den må tilføje en printerdriver.
Alt dette skal jeg taste manuelt ind/ja til.
Kan jeg undgå dette??
Jeg kan ikke ændre på opsætningen på printeren.
Kan man ligge user/pass samt en godkend printerdriver ind i batchfilen??
Hvordan??
Avatar billede clauseberhard Nybegynder
14. december 2004 - 08:22 #1
Hej Tupsy

Jeg er ikke helt med hvorfor det er at du vil lave et script til din netværksprinter, og det er grundet:

1: Er det ikke nemmere at benytte Windows's egen måde at forbinde til netværksprintere
2: Hvis du kører på en Microsoft Server 2000/2003 kan du jo også benytte GPO (Group Policy) til at forbinde dine brugere med de printere (og andre netværksressourcer) som dine brugere skal benytte og have adgang til.

Så det er lidt svært at råde dig på dit script, da jeg ikke ved hvorfor du ønsker at benytte det på den måde, kan du evt. ikke uddybe dit spørgsmål.

Mvh. Claus
Avatar billede clauseberhard Nybegynder
14. december 2004 - 08:24 #2
Kommentar til tidligere kommentar

... Da den anden løsning umiddelbart er meget enklere og lettere at administrere samt ændre hvis og/eller når det bliver nødvendigt.

Mvh. Claus
Avatar billede tupsy Nybegynder
14. december 2004 - 09:14 #3
Kan du ikke lige forklare hvordan jeg gør dette :
1: Er det ikke nemmere at benytte Windows's egen måde at forbinde til netværksprintere.

Er der en måde så jeg er sikker på at den har fat i printeren efter genstart af computeren??
Det er jo der mit problem ligger.
Avatar billede leif Seniormester
14. december 2004 - 09:17 #4
Jeg har et lille VB script, som måske kunne være en smule interresant for dig (eller har haft, leder lige efter det !)
Avatar billede mikef Nybegynder
14. december 2004 - 09:17 #5
Hvis du vil gøre det på den måde, så udfør følgende kommando:
  net use /persistent:yes
Den vil gøre, at dine netværkstilslutninger vil blive husket
Avatar billede ejvindh Ekspert
14. december 2004 - 09:19 #6
Du kan vel bruge "net use" i en *.bat-fil som du lægger over i Start-Programmer-Start:
net use \\192.168.1.11\hp2500 %pass% /user:%bruger%

Hvor du erstatter %pass% med dit password og %bruger% med dit brugernavn
Avatar billede leif Seniormester
14. december 2004 - 09:21 #7
Med net use, får I da ikke printeren til at ligge i Windows Printere (Min erfaring) ?
Avatar billede ejvindh Ekspert
14. december 2004 - 09:23 #8
leif: Jo, det plejer jeg da i hvert fald ;-)
Avatar billede clauseberhard Nybegynder
14. december 2004 - 10:59 #9
Hej Tupsy

Jo, men nu ved jeg ikke hvilken en af dem du ønsker, da jeg ikke ved om det er et mindre netværk UDEN server eller MED server du benytter.

Men jeg vil lige give dig standardmåden UDEN server, altså den alm. XP måde.

Der findes flere måder til at gøre det samme, men jeg vil her skrive den måde, der umiddelbart er den letteste

Gå i "Printere eller faxenheder" og vælg "Tilføj en printer" og vælg "En netværksprinter...." her kan du vælge mellem de forskellige måder på hvordan du vil finde din printer.
Prøv at starte med "Søg efter en printer"

Prøv lige dette først, ellers så send lige et indlæg til, og jeg vil med glæde se på det.

Mvh. Claus
Avatar billede bjuhl Nybegynder
14. december 2004 - 11:02 #10
Download og brug et lille program der hedder con2prt.exe
Hent her: http://www.microsoft.com/windows/zak/

Læg con2prt.exe i netlogon og kopier den ud via login-scriptet.

*****Login script******
copy \\<server>\netlogon\Con2prt.exe %windir%\Con2prt.exe /y

con2prt.exe /f
con2prt.exe /cd \\<server>\<sharenavn på printer 1>
con2prt.exe /c \\<server>\<sharenavn på printer 2>
*****Login slut********

Forklaring:
/f - sletter alle netværksprintere
/cd - installere netværksprinteren som standardprinter
/c - installere netværksprinteren

Alle printere bliver installeret som rigtig windows-printere i kontrolpanel og den flytter selv drivere mv. fra serveren

P.S.
Net use bruges til at mappe et printershare til en LPT port, og ikke til at installere windows printere.
Avatar billede tupsy Nybegynder
14. december 2004 - 12:02 #11
Uha.. Sikke mange svar siden jeg sidst var herinde.. :-)

Først. Det er et lille netværk uden servere.
Den alm. Windows metode kan fint tilføje min printer men problemer ligger i at den mister forbindelsen hvis jeg genstarter/slukker min PC.

Jeg tester lige det med net use.
Vender tilbage..
Avatar billede bjuhl Nybegynder
14. december 2004 - 12:08 #12
Lige meget.

Så laver du bare et login script og kører det fra start i windows.

Du kan stadig bruge con2prt.exe /cd \\<pc navn>\<sharenavn på printer>

Net use virker ikke!!!
Avatar billede clauseberhard Nybegynder
14. december 2004 - 12:42 #13
Hej Tupsy

Undskyld, men det lyder mærkeligt at du bliver ved med at have dette problem, det kan jo også skyldes hvordan du har sat dit netværk op.

Du kan jo evt. køre "Guiden netværk" igen.
Har på fornemmelsen at du har slået "Fil- og udskriftsdeling" fra.
Dette ville jo ikke være hensigtsmæssigt.

Men igen det kommer an på hvordan du har sat netværket op, og her tænker jeg på internt og eksternt net og om de er ordentligt adskilt.

Men prøv lige at se på din netværksopsætning, ellers så kan du alternativt sende mig en mail på claus(a)iton.dk, eller fange mig på MSN iton01(a)iton.every1.net, men hvis du melder mig på din MSN, så send lige en mail først.

Mvh. Claus
Avatar billede tupsy Nybegynder
15. december 2004 - 08:02 #14
Jeg har nu tjekket mit netværk.
"Fil- og udskriftsdeling" er slået til.
Men "Godkendelse med certifikat" er slået til.
Kan det have noget at sige??
Avatar billede ejvindh Ekspert
15. december 2004 - 08:58 #15
bjuhl: "Net use virker ikke!!!"
Det forstår jeg altså ikke at du siger. Det virker hver morgen hos mig når jeg starter min computer op!
Avatar billede bjuhl Nybegynder
15. december 2004 - 11:34 #16
->ejvindh

Nu må du styre din julebrandert.

Net use installere IKKE automatisk printeren som windowsprinter.
Den bruges kun til at mappe en printer til en port.
Dvs. net use \\192.168.1.11\hp2500 %pass% /user:%bruger% ikke kan bruges til noget da du ikke har angivet en port. Derfor er den mappet til "ingen" port.
Hvis du mappede den til LPT1, kunne du i det mindste skrive til den via LPT1, men den vil stadig IKKE blive installeret automatisk.
Avatar billede ejvindh Ekspert
15. december 2004 - 11:42 #17
bjuhl: he he, jeg har nu mest drukket kaffe og vand i dag, men det kan da godt være at der har været noget i, som jeg ikke kendte til... :-)

Printeren mappes til en netværks-port. Du har ret i, at printeren ikke bliver installeret. Men det har tupsy jo også allerede gjort. Der bliver blot oprettet forbindelse til den. Hvilket vel er hvad der efterspørges.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
15. december 2004 - 15:14 #18
Du skal ikke bruge net use kommandoen for at "oprette forbindelse" til en netværksprinter.
Er den først installeret under windows som en netværksprinter, så vil den blive ved med at virke indtil du sletter den igen.
Net use bruges kun til at mappe lokal-porte med.

Du skal måske lige tjecke rettighederne på printerserveren. (den pc hvor printeren sidder på). Den skal stå til everyone, så spørger den ikke efter bruger, og drop login-scriptet.
Avatar billede ejvindh Ekspert
16. december 2004 - 11:42 #19
http://www.computerhope.com/nethlp.htm#03
"Net use: Connects or disconnects your computer from a shared resource"

Jeg hopper i øvrigt af diskussionen her. Tupsy kan jo selv vælge (hvis de andre forslag ikke virker) at efterprøve mit forslag og se om det virker.

Jeg sidder selv med en XP-computer, som jeg opstarter hver dag. Inden jeg har kørt ovenstående .bat-program har jeg ikke adgang til institutionens netværks-printer. Efter jeg har kørt det, er der fuld adgang. Printeren optræder hele tiden blandt mine windows-printere, men hvis jeg forsøger at udskrive før scriptet, får jeg en fejlmelding (Error initializing output device).

Jeg skal jo ikke udelukke, at jeg overser noget omkring hvordan Tupsy's situation adskiller sig fra min. Men at Net-use skulle være uden virkning i forbindelse med brug af password-sikret netværksprinter har jeg svært ved at indse.
Avatar billede tupsy Nybegynder
16. december 2004 - 14:00 #20
Jeg har nu fået det til at virke..

.bat filen skulle se således ud og derefter køres fra start :
net use \\192.168.1.11\hp2500 password /user:domain\brugernavn

Så jeg må vist sige at ejvindh kom tættest på..
1000 tak for hjælpen. Alle sammen.. :-)
Avatar billede ejvindh Ekspert
16. december 2004 - 16:55 #21
Takker for point.