Avatar billede mortenhc Nybegynder
14. december 2004 - 02:22 Der er 17 kommentarer

proftpd virker ikke

Hej
Nu har jeg arbejdet i temmelig lang tid, og kan stadig ikke få proftpd til at virke. Simpelt uden sikkerhed - bare VIRKE...

Jeg har bl.a. prøvet eksempelopsætningerne på http://www.proftpd.org/docs/example-conf.html.

proftpd.conf - både for "basic" og "anonym"

Jeg får beskeden: "kan ikke forbinde til værten 192......."

/Morten
Avatar billede gozar Nybegynder
14. december 2004 - 13:05 #1
Stop proftpd helt og så starte den op i debuging mode fra en konsol.
proftpd -nd6

log herefter ind på ftpen.
proftpd vil så fortælle hvoffor du ikke kan loge ind!
Avatar billede gozar Nybegynder
14. december 2004 - 13:16 #2
Nu når jeg lige læser spørgesmålet igen.

køere proftpd overhovedet?
ps aux|grep proftpd

og hvilke porte lytter proftpd på?
netstat -nap|grep proftpd
Avatar billede mortenhc Nybegynder
15. december 2004 - 00:50 #3
henrik@linux:~> ps aux|grep proftpd
henrik    6898  0.0  0.1  1876  688 pts/1    S+  00:50  0:00 grep proftpd
henrik@linux:~>
Avatar billede mortenhc Nybegynder
15. december 2004 - 00:54 #4
tjah jeg ved ikke helt hvad det betyder, men her har du resultatet:

henrik@linux:~> ps aux|grep proftpd
henrik    6898  0.0  0.1  1876  688 pts/1    S+  00:50  0:00 grep proftpd
henrik@linux:~>

Gav ingen output!!
linux:~ # netstat -nap|grep proftpd
linux:~ #
Avatar billede mortenhc Nybegynder
15. december 2004 - 00:59 #5
På min anden maskine (hvor ftp-serveren ligger) fik jeg resultatet:

root          3707  0.0  0.1  1964    640  pts0    S    00:56  0:00 grep proftpd
Avatar billede gozar Nybegynder
15. december 2004 - 01:32 #6
Du er nød til at udføre komandoerne som root!

prøv at køre:
proftpd -n
og se om du så ikke kan loge ind via ftp

Og prøver du at køre proftpd som bruger?
Det kan du ikke. Det er kun root der må benytte portene 0 til 1024
Avatar billede gozar Nybegynder
15. december 2004 - 01:38 #7
Det skal se noget lign det her hvis proftpd køre!

root@sid:~# ps aux|grep proftpd
nobody  10340  0.0  0.4  4584 2236 pts/0    S+  01:34  0:00 proftpd: (accepting connections)
root    10357  0.0  0.1  3828  760 pts/2    R+  01:36  0:00 grep proftpd

og for netstat:
root@sid:~#netstat -nap |grep proftpd
tcp        0      0 0.0.0.0:21              0.0.0.0:*              LISTEN    10340/proftpd:
Avatar billede mortenhc Nybegynder
15. december 2004 - 01:54 #8
Jeg kører som root (su -). Prøver igen og får mærkeligt nok et andet resultat:

[root@localhost henrik]# ps aux|grep proftpd
root      3972  0.0  0.1  1964  636 pts0    R    01:48  0:00 grep proftpd

netstat giver stadig ikke noget output.

Men nu kommer vi vist til noget interessant:
[root@localhost henrik]# proftpd -n
- Fatal: unknown configuration directive '#' on line 1 of '/etc/proftpd.conf                                          '.
[root@localhost henrik]#
Avatar billede mortenhc Nybegynder
15. december 2004 - 01:55 #9
Jeg må vist hellere sender dig min proftpd.conf
Avatar billede mortenhc Nybegynder
15. december 2004 - 02:26 #10
Der var nogle mystiske fejl i proftpd.conf. Jeg har redigeret lidt i den, men den melder stadig fejl:

[root@localhost henrik]# /etc/init.d/xinetd restart
Stopper xinetd:                                                [  O.k.    ]
Starter xinetd:                                                [  O.k.    ]
[root@localhost henrik]# proftpd -n
localhost - fatal: Socket operation on non-socket
localhost - (Running from command line? Use `ServerType standalone' in config file!)
[root@localhost henrik]#

# This sample configuration file illustrates configuring two
# anonymous directories, and a guest (same thing as anonymous but
# requires a valid password to login)

ServerName                      "ProFTPD Anonymous Server"
ServerType                      Inetd

# Port 21 is the standard FTP port.
Port                            21

# If you don't want normal users logging in at all, uncomment this
# next section
#<Limit LOGIN>
#  DenyAll
#</Limit>

# Set the user and group that the server normally runs at.
User                            nobody
Group                          nogroup

# To prevent DoS attacks, set the maximum number of child processes
# to 30.  If you need to allow more than 30 concurrent connections
# at once, simply increase this value.  Note that this ONLY works
# in standalone mode, in inetd mode you should use an inetd server
# that allows you to limit maximum number of processes per service
# (such as xinetd)
MaxInstances                    30

# Set the maximum number of seconds a data connection is allowed
# to "stall" before being aborted.
TimeoutStalled                  300

# We want 'welcome.msg' displayed at login, and '.message' displayed
# in each newly chdired directory.
DisplayLogin                    welcome.msg
DisplayFirstChdir              .message

# Our "basic" anonymous configuration, including a single
# upload directory ("uploads")
<Anonymous ~ftp>

  # Allow logins if they are disabled above.
  <Limit LOGIN>
    AllowAll
  </Limit>

  # Maximum clients with message
  MaxClients                    5 "Sorry, max %m users -- try again later"

  User                          ftp
  Group                        ftp
  # We want clients to be able to login with "anonymous" as well as "ftp"
  UserAlias                    anonymous ftp

  # Limit WRITE everywhere in the anonymous chroot
  <Limit WRITE>
    DenyAll
  </Limit>

  # An upload directory that allows storing files but not retrieving
  # or creating directories.
  <Directory uploads/*>
    <Limit READ>
      DenyAll
    </Limit>

    <Limit STOR>
      AllowAll
    </Limit>
  </Directory>
</Anonymous>

# A second anonymous ftp section.  Users can login as "private".  Here
# we hide files owned by root from being manipulated in any way.

<Anonymous /usr/local/private>
  User                          bobf
  Group                        users
  UserAlias                    private bobf
  UserAlias                    engineering bobf

  # Deny access from *.evil.net and *.otherevil.net, but allow
  # all others.
  <Limit LOGIN>
    Order                      deny,allow
    Deny                        from .evil.net, .otherevil.net
    Allow                      from all
  </Limit>

  # We want all uploaded files to be owned by 'engdept' group and
  # group writable.
  GroupOwner                    engdept
  Umask                        006

  # Hide all files owned by user 'root'
  HideUser                      root

  <Limit WRITE>
    DenyAll
  </Limit>

  # Disallow clients from any access to hidden files.
  <Limit READ DIRS>
    IgnoreHidden                        on
  </Limit>

  # Permit uploading and creation of new directories in
  # submissions/public

  <Directory submissions/public>
    <Limit READ>
      DenyAll
      IgnoreHidden                      on
    </Limit>

    <Limit STOR MKD RMD XMKD XRMD>
      AllowAll
      IgnoreHidden                      on
    </Limit>
  </Directory>
</Anonymous>

# The last anonymous example creates a "guest" account, which clients
# can authenticate to only if they know the user's password.

<Anonymous ~guest>
  User                          guest
  Group                        nobody
  AnonRequirePassword          on

  <Limit LOGIN>
    AllowAll
  </Limit>

  # Deny write access from all except trusted hosts.
  <Limit WRITE>
    Order                      allow, deny
    Allow                      from 10.0.0.
    Deny                        from all
  </Limit>
</Anonymous>
Avatar billede gozar Nybegynder
15. december 2004 - 02:33 #11
ServerTyoe init skal ændres til Standalone for at køre den fra en konsol.
Avatar billede gozar Nybegynder
15. december 2004 - 02:34 #12
men prøv lige først at se om du ikke kan få forbindelse til den nu, da den køre igennem xinitd!
Avatar billede mortenhc Nybegynder
15. december 2004 - 02:53 #13
Ja jeg så godt i fejlmeddelelsen den med at skulle køre fra konsolen. Men hvad menes der? Kan jeg ikke bare skrive i en browser: ftp://83.......?

Men ftp-serveren bliver selvfølgelig startet fra konsolen med /etc/inet.d/ restart

Når jeg prøver at tilgå ftp-serveren med Standalone eller xinetd, skriver klienten:
"
Kunne ikke forbinde til værten 192.168.1.100
Grund: 500 Sorry, no server available to handle request on 192.168.1.100
"
Avatar billede gozar Nybegynder
15. december 2004 - 07:36 #14
hvis du stopper xinetd
opsætter proftpd til standalone
og starter med : proftpd -n
kan du så heller ikke loge ind?
Avatar billede mortenhc Nybegynder
15. december 2004 - 15:29 #15
På den ene pc - der hvor ftp-serveren er skriver jeg nedenstående - og processen kører (kommer ikke ud på kommandoprompten.

Når jeg fra anden pc prøver at tilgå ftp-serveren, får jeg igen fejl, med at den ikke kan forbinde osv.

[root@localhost henrik]# proftpd -n
localhost - ProFTPD 1.2.9 (stable) (built Thu Nov 20 16:14:14 CET 2003) standalo                                          ne mode STARTUP

øv.
Avatar billede gozar Nybegynder
15. december 2004 - 18:12 #16
har du husket at slukke for xinetd?
er der opsadt firewall på nogne af pc'erne
er computerne på samme netværk (netmask og subnet) ftp://83... og ftp://192.... ser lidt mystisk ud!
starter proftpd rigtigt op? (proftpd skal skrive noget mere)
Avatar billede mortenhc Nybegynder
15. december 2004 - 21:38 #17
Computerne er tilsluttet en linksys wrt54g - router. Den ene kører trådløst, men nu har jeg sat ledning på.
ftp://83.7....., er min faste ip. ftp://192.168.1.100, er routerens tildelte ip på pc'en hvor min ftp-server ligger.
Jeg har før med wuftpd, haft adgang til min fpt-server både internt og med en fremmed computer.

Det eneste firewall jeg har er den, som linux automatisk lægger ind.

Jeg gør som du siger:

Slukker for xinetd:
[root@localhost xinetd.d]# /etc/init.d/xinetd stop
Stopper xinetd:                                                [  O.k.    ]
[root@localhost xinetd.d]#

Prøver at starte proftpd -n, men nu er der sandelig fejl:
[root@localhost xinetd.d]# proftpd -n
localhost - Failed binding to 0.0.0.0, port 21: Address already in use
localhost - Check the ServerType directive to ensure you are configured correctly.
[root@localhost xinetd.d]#

Hvor kommer jeg videre herfra?