Avatar billede velle Nybegynder
13. december 2004 - 17:31 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Anbefaling af IDE eller editor a la NetBeans?

Hejsa

Jeg går og roder mere og mere med Java, og er efterhånden blevet meget træt af notepad, specielt når man henter kildekode, som ikke bruger samme ascii til linieskift og der således ingen linieskift bliver vist i notepad.

Så brugte jeg NetBeans, første dag var jeg vildt positivt overrasket. Syntes især specielt godt om funktionen hvor man kan expande og collapse koden til metoder. Dvs. ved at klikke på et lille
  • kan man få koden til en metode til at "klappe sammen" så kun "definitionen" af metoden står tilbage.

Desværre fandt jeg hurtigt ud af at NetBeans kørte SINDSYGT dårligt på min comp. For det første tog det næsten 2 minuter at starte op på min P3 mobile 1ghz (jeg tog tid), og så var det bare generelt meget langsomt, og det var slemt nok til at jeg gik tilbage til notepad.

Er der andre IDE'er eller editorer der tilbyder samme behagelige brugergrænseflade, helst Windows-vant, dvs. f.eks. de velkendte windows-genveje.

Og nååja, helst freeware, men ikke krav.
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
13. december 2004 - 17:34 #1
Ta' et kig på Eclipse

http://eclipse.org
Avatar billede velle Nybegynder
13. december 2004 - 17:35 #2
Jeg vil især sætte pris på muligheden for at collapse og expande kode, og er til gengæld næsten ligeglad med UI-editor.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. december 2004 - 18:17 #3
Jeg vil også anbefale Eclipse

Og den kan folde kode
Avatar billede velle Nybegynder
13. december 2004 - 18:53 #4
Tak for linket, kendte godt til navnet og hjemmesiden, men havde dog ikke set det i brug. Jeg vil dog ikke holde mig tilbage med min (umiddelbare) mening om Eclipse.

Det er sq ikke særligt brugervenligt. I første omgang er man i tvivl om, hvad det er man henter fra hjemmesiden, om det blot er en "platform til anything but nothing in particular" som slet ikke kan bruges uden Eclipse Technology el Eclipse Tools. Troede i første omgang at selve Eclipse Project var en platform til at udvikle et udviklingsværktøj, så jeg ledte efter noget med Java. Så sidste gang endte jeg med slet ikke at gide hente det pga størrelsen ca. 85mb. Men i dag sad jeg på skolen, så jeg hentede det monsterhurtigt.

Det er meget fint med alle de guider, man kan se at det har taget lang tid at lave, imponerende for open source som netop altid halter på dokumentationssiden. Desværre er den slags tutorials og vil altid være utroligt trivielle og trættende at komme igennem. Har I f.eks. nogensinde forsøgt jer med Flash MX tutorial... Det er ligesom at læse de klassiske Excel hæfter, som matematiklærerne yndede i min folkeskole. Det er dræbende kedeligt og øjnene løber i vand.

Så jeg gik selv i krig, New Class, vælg Source Folder. Prøvede med alle mulige destinationer, men Finish blev ved med at være disabled. Trykkede Browse og fik "No Entries Availible", ahhh, måske er der tale om en virtuel Folder, hmmm. Det skulle man åbenbart vide, men ok, jeg kunne selvfølgeligt bare have læst tutorialen.

Jeg gik tilbage til Workbench og trykkede New -> Folder, nu tror jeg at, jeg skal bare lige tilføje en rigtig mappe til Eclipses "virtuelle mappestruktur". Men jeg skal vælge en parent Folder, prøver med en række rigtige mapper, men ingen resultat. Det må også være noget med at man skal bruge en fiktiv parent folder.

En gang til. Ud i Workbench, New -> Source Folder (ahhh, det må være det). Men nej, jeg skal vælge et Project Name, intet af hvad jeg prøver dur. Så er der en Browse knap, som selvfølgeligt kun viser en tom Frame med alt disabled pånær Cancel.

Tilbage til Workbench og vælge New -> Project. Nogle vil måske mene at jeg skulle have valgt det med det samme, men jeg var kun ude på at lave et lille testprogram, og så er det måske lidt voldsomt at starte med Project, tænkte at man bare lige kunne nøjes med en lille .java fil. Ahhh nu er Finish da ikke disabled længere, nice. Jeg tænkte at jeg lige kunne gemme projektet i min sædvanlige mappe til Java udvikling c:\java, så jeg vælger Create Project at External Location. Med det samme bliver Finish disabled. Trykker browse og vælger c:\java. Stadig er Finish disabled, hmmm hvad kan der være galt. Nederst står der:

The specified external location already exists. If a project is created in this location, the wizard will automatically try to detect existing sources and class files and configure the classpath appropriately.

Jeg ved ikke helt om det er en fejlmeddelelse, en forklaring på det disablede Finish eller bare et slags hint! I tilfælde af første, forstår jeg det sådan at jeg ikke må vælge en allerede eksisterende mappe. Så jeg skriver en ikke eksisterende undermappe. c:\java\december. Finish er stadig disabled, men tilgengæld kan jeg nu igen vælge Project Layout, men begge af de to muligheder giver stadig ikke mulighed for at trykke Finish.

Nå, jamen så må jeg jo vælge Create a project in Workspace i stedet for. Fandt aldrig ud af hvordan jeg skulle kunne bruge den anden funktion.

Nå men nu er jeg da nået til at kunne skrive noget kode.

Det kan godt være at Eclipse er godt til nogle ting, men det er ikke let at gå til.

Besværligt at komme i gang med, på en anden facon end Emacs, men begge programmer er efter min mening ikke egnede til begyndere, med mindre denne begynder er sikker p at han vil blive ved med at bruge netop den editor. Og så kræver det i øvrigt også en god dag og en kande kaffe.

Vh Velle
Avatar billede velle Nybegynder
13. december 2004 - 18:55 #5
Er blevet misforstået før, så jeg vil lige gøre det klart, at dette blot er min umiddelbare respons :-) Og det kunne jo være at der vare mange nybegyndere der oplever det ligesom jeg.

Beklager den lange tekst.
Avatar billede velle Nybegynder
13. december 2004 - 19:00 #6
Nå ja, jeg glemte det allerværste. Hvis man vælger Help, så kommer det i et seperat vindue. Man kan som udgangspunkt alt-tabbe mellem de to vinduer. Men hvis man så trykker Window -> Preferences, så kan man pludseligt slet ikke få lov til at se hjælpen længere. Lidt bittert hvis man som jeg faktisk har sat sig for at læse hjælpen.
Avatar billede _carsten Nybegynder
13. december 2004 - 19:03 #7
Tror du ikke der er en lille mulighed for at trimme din nuværende maskine, en af de maskiner hvor jeg anvender NetBeans, er en P3 800 Mhz med 512 RAM, og p.g.a. din chock tilstand har jeg lige testet opstartstiden, som er 1 minut og 17 sekunder.
Ok - det er måske lang tid, men jeg synes det fungerer fornuftigt når det først det kører.

Bare til orientering....

Synes iøvrigt NetBeans 4.0 er kanon !!
Avatar billede velle Nybegynder
13. december 2004 - 19:07 #8
Jeg mener at jeg brugte NetBeans 3.6, der kan selvfølgeligt lægge en forskel i det. Hvis jeg installerer det igen, skal jeg nok tage tid og skrive den nøjagtige tid. Har i øvrigt kun 256mb ram.

Hvis jeg ikke kan holde mig vågen til at læse Eclipse tutorial vil jeg helt sikkert overveje at installere NetBeans 4.0 :-)
Avatar billede _carsten Nybegynder
13. december 2004 - 19:11 #9
Stik den en stank lakridser mere, så ruller det !!
Avatar billede arne_v Ekspert
13. december 2004 - 19:21 #10
Her er Arnes 10 liniers guide til Eclipse:

download
unzip
start
skift til Java perspective (windows, open perspective)
new project (bed den for guds skyld om ikke at smide source og binary i samme dir)
new package
new class

Er du i tvivl så højreklik på noget - jeg kender intet program der har så store
kontekst menuer som Eclipse.
Avatar billede velle Nybegynder
13. december 2004 - 19:56 #11
Tak, kunne du evt. udvide din guide med hvordan man compilerer/builder/kører.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. december 2004 - 19:58 #12
Eclipse compiler automatisk når du gemmer filen, så det skal du ikke tæmnke på !

Kør: højre klik på filen, vælg run og applikations type
Avatar billede snoop_one Nybegynder
15. december 2004 - 15:12 #13
Jeg vil også klart anbefale eclipse.
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
15. december 2004 - 16:22 #14
Da jeg var den første til at svare, vil jeg ha' de 0 point :)
Avatar billede velle Nybegynder
31. december 2004 - 00:18 #15
Det er velfortjent :-)