Avatar billede cyb Nybegynder
13. december 2004 - 13:00 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

<TEXTAREA> uden "scroll" funktionalitet

Jeg anvender et textarea til at vise en fejlmeddelse - og har derfor stylet det med border:none og background-color, men i IE kommer der nogle scroll pile (også selvom der ikke er indhold i boxen endnu), som ikke vises i firefox. Hvordan styler jeg textboxen så disse pile ikke vises?
Avatar billede -kick- Nybegynder
13. december 2004 - 13:04 #1
Hvad farver er din baggrunds farve?
Ellers kan du jo bare lave en:
<style>
textarea_ny {
        scrollbar-face-color: #Din_bg_farve;
    scrollbar-highlight-color: #Din_bg_farve;
    scrollbar-shadow-color: #Din_bg_farve;
    scrollbar-3dlight-color: #Din_bg_farve;
    scrollbar-arrow-color: #Din_bg_farve;
    scrollbar-track-color: #Din_bg_farve;
    scrollbar-darkshadow-color: #Din_bg_farve;
    }
    </style>
Også ved <textarea class="textarea_ny"></textarea>
Avatar billede -kick- Nybegynder
13. december 2004 - 13:07 #2
www.3d-hotel.dk/570613.htm
Sådan noget du mener?
Avatar billede cyb Nybegynder
13. december 2004 - 13:10 #3
Mange tak. Det virker :-)
Smid et svar - så får du pointne :-)
Avatar billede -kick- Nybegynder
13. december 2004 - 13:11 #4
Her kommer det.
Og takker for point :-]
Avatar billede exp Juniormester
13. december 2004 - 13:13 #5
Og hvad nu så, når der er mere tekst i textarea'et end der er plads til? Så vises scrollbaren jo stadig ikke...
Avatar billede -kick- Nybegynder
13. december 2004 - 13:14 #6
<textarea style="border: 1; height: 400px;" name="fritekst" rows="8" SCROLL="no" cols="20" class="textarea_ny">Her er textarea</textarea>

Så laver han da bare den.
Avatar billede -kick- Nybegynder
13. december 2004 - 13:15 #7
han kan selv lave højden om i pixels.
Avatar billede ezzer Nybegynder
13. december 2004 - 13:20 #8
jamen som exp siger så ville det jo være et problem når der ikke er mere plads.. burde det ikk være muligt at bruge <textarea style="height:400px;" name="navn" scroll="auto">blhblah</textarea> ?
Avatar billede -kick- Nybegynder
13. december 2004 - 13:28 #9
Så vil der jo komme en border og en scroll?
Avatar billede exp Juniormester
13. december 2004 - 13:37 #10
-kick- >>
Er det helt urealistisk at tro, "uforudsete" hændelser gør at cyb ikke har indflydelse på, hvornår der skal være scroll-bars og hvornår der ikke skal.
Hvad nu hvis brugeren i browseren har valgt at køre med store font-størrelser pga. nedsat syn? Bare et eksempel...

Synes hellere cyb skulle overveje at kode efter standarderne (scrollbar-face-color etc er *ikke* med i standarderne) - det giver større fleksibilitet i designet, og alle browsere kan være med. Og så vær ligeglad med at der kommer den scrollbar - IE er alligevel en skodbrowser der ikke opfører sig ordentlig...
Avatar billede cyb Nybegynder
13. december 2004 - 14:07 #11
til exp.
God pointe. Jeg har lavet god plads til større fonte, men det er da alligevel en risiko. Om der kommer scrollbar i IE er detsværre noget der betyder meget for min kunde, og derfor vil jeg gerne af med dem.
Jeg har bemærket at løsningen ikke fungere ret godt i Opera. Er der nogen af jer der ved om jeg kan style scrollbarene og borderen væk i Opera?
Avatar billede exp Juniormester
13. december 2004 - 14:13 #12
Det kan du ikke - der er en IE-only-ting...

Og dog... der er muligheder via dhtml/javascript - kan dog ikke lige finde et konkret link, men mener jeg har et derhjemme...

Og hvis det er så vigtigt for din kunde, så er din kunde dum (undskyld sproget, men nogen gange er det bare nødvendigt at kalde en skovl for en skovl ;-) - vedkommende risikerer blot at nogle brugere afskæres fra siden, og det er som bekendt lig med tabt kundemasse...
Avatar billede roenving Novice
18. december 2004 - 16:15 #13
<textarea name="mitTextarea" id="mitTextarea" cols="40" rows="1">Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst </textarea>
Avatar billede ezzer Nybegynder
19. december 2004 - 10:21 #14
hvis man nu smider et id på så kan man vel inde i sit stylesheet fikse det på en måde.. fx id="textarea" og så i css'en

#textarea{
height:auto;
}

er så ikke sikker på det virker ?