Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
13. december 2004 - 12:29 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kør MosML fra terminalen!

Jeg har hentet mosml (moscow ml) i binary form, og kan sagtens kører det hvis jeg kører bin/mosml gennem terminalen. Altså åbner mosml med "programmet" terminal.

Hvordan får jeg det installeret så jeg bare kan skrive mosml i terminalen og så kører det?
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
16. december 2004 - 12:01 #1
Slet ingen?
Er der så nogen der ved hvordan man ændrer ens path-settings i mac os x?
Avatar billede egonspock Seniormester
17. december 2004 - 23:17 #2
hehe, hvis du ikke engang kan ændre din Path, bør du i hvert fald nok vente lidt med at installere Linux ;-)

Bash er vist standard i 10.3, så hvis du ikke har  opgraderet fra 10.2 (hvor tsch var standardshell) burde dette virke, og det bør slå igennem hvis du enten sourcer .bashrc eller åbner et nyt vindue.

echo 'PATH="$PATH:~/bin"' >> .bashrc

Jeg går ud fra at det der bin i din hjemmemappe, du vil have med i Path'en. Se evt. her: http://www.compsoc.nuigalway.ie/learning/documentation/configuring_the_shell/path/
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
17. december 2004 - 23:28 #3
Jeg skal ikke installere linux på den?
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
17. december 2004 - 23:29 #4
hvordan åbner jeg min $PATH, så jeg kan indholdet af den?
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
17. december 2004 - 23:35 #5
tcsh er da standard i 10.3?
Avatar billede egonspock Seniormester
18. december 2004 - 00:00 #6
Hvis du ikke har opgraderet fra en tidligere OSX-version eller kopieret din hjemmefolder over fra en tidligere installation er Bash den shell der bruges i Terminalen i 10.3. Se evt. her: http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2004/02/24/bash.html
Men det er jo også nemt nok at ændre selv i indstillinger for Terminalen. Hvis du bruger tsch er kommandoen

echo 'setenv PATH ~/bin:$PATH' >> .tcshrc

$PATH er navnet på en variabel og ikke noget du kan åbne. Du kan se indholdet ved at skrive

echo $PATH

Du må da gerne installere Linux på din Mac, som du så skal partitionere først osv, men når du ikke har mere erfaring med terminalen, vil jeg tro at det kommer til at tage dig noget tid. Men det kan da også være skægt nok, hvis du er til den slags sjov ;-)
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
20. december 2004 - 23:02 #7
Selvfølgelig må jeg da installere Linux på min mac, men det skal jeg ikke???
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
20. december 2004 - 23:04 #8
Hvis jeg vil tilføje /Users/lcp/bin er det så bare

echo 'setenv PATH ~/Users/lcp/bin:$PATH' >> .tcshrc
Avatar billede egonspock Seniormester
21. december 2004 - 03:21 #9
Nej, så skal du fjerne ~ for den indikerer at det er fra din hjemmemappe. men

echo 'setenv PATH /Users/lcp/bin:$PATH' >> .tcshrc

gør det. Hvis dit korte navn er lcp virker den jeg skrev sidst så også. Der sker i øvrigt ikke så meget ved at du kommer til at gøre noget forkert her, for du får blot lavet en fil, der hedder .tcshrc.
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
22. december 2004 - 00:46 #10
Hvor vil den oprette .tcshrc?
Synes ikke rigtig det virker?
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
22. december 2004 - 00:53 #11
Skulle det ikke være muligt at se den mappe jeg vil tilføje, hvis jeg skriver echo $PATH efter jeg har tilføjet den?
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
22. december 2004 - 01:04 #12
I baren på min terminal står der Terminal - bash - 80x24.

Så det er vel bash den kører i? Jeg har intet ændret her.

Jeg har nu prøvet op til flere gange at skrive:

echo 'PATH="$PATH:/Users/lcp/mosml/bin"' >> .bashrc

Men det ser ikke ud til at virke.
Hver gang jeg skriver ehco $PATH kommer mit nye bibliotek ikke med. Og jeg kan heller ikke kører programmerne fra mosml/bin.
Avatar billede wampiro-uha Nybegynder
22. december 2004 - 01:22 #13
OK, det virker nu.

Skulle kører source .bashrc først.

Men nu har den appended alle de mærkelige folders jeg har prøvet med, får at få det til at virke. Er der nogen måde jeg kan nulstille $PATH på nu, så den kommer tilbage til standard og så gøre det ordentligt?
Avatar billede egonspock Seniormester
22. december 2004 - 18:39 #14
Når du åbner et nyt vindue i Terminalen, og det inkluderer når du starter for Terminalen, så sourcer den din .bashrc-fil. Det vil sige at alt hvad du ændrer i den fil ikke bliver indlæst, før du sourcer den igen, og det var derfor du først kunne se det slå igennem da du sourcede .bashrc.
Det var altså Bash, du bruger, som først antaget ;-)
For at ændre på din PATH skal du blot redigere din .bashrc-fil. Jeg bruger selv et program, der hedder vi til formålet, men du vil sikkert enten have mere glæde af at bruge pico eller måske endda blot TextEdit. Du kan sikkert åbne filen i TextEdit ved blot at skrive

open .bashrc