Avatar billede fixxxer Nybegynder
12. december 2004 - 00:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

fjerne beep lyd

Jeg sidder og vil gerne lære lidt Linux, men bliver irriteret over at min computer siger beep hver eneste gang jeg udfører en handling som fortolkeren ikke bryder sig om.. Kan beep lyden ikke fjernes?

Der er ikke sat nogen stik til kabinettets højtaler, så det er bundkortet der laver støjen :)
Avatar billede kama Nybegynder
12. december 2004 - 09:12 #1
Ret i /etc/inputrc og sørg for at der står:
set bell-style none
Avatar billede fixxxer Nybegynder
12. december 2004 - 12:38 #2
Nu må du bære over med mig, jeg er helt ny og har siddet og læst på Linux en del af natten.. men der er nogle meget grundlæggende ting jeg endnu ikke har fundet ud af:

Jeg har fundet view-programmet til at vise indholdet i en fil, men hvad hvis jeg skal rette den?
Desuden synes jeg at huske at jeg skal have en "menu" frem der bliver vist som et : når jeg fx vil skrive q for at lukke view igen.. hvordan hitter jeg den menu frem..

Kender du en god side med nogle meget grundlæggende ting omkring linux/redhat? Har læst fra www.linuxbog.dk men den synes jeg er meget difus..
Avatar billede kama Nybegynder
12. december 2004 - 14:26 #3
Jeg synes at linuxbog.dk er supergodt - prøv at starte med: "Linux - Friheden til at lære Unix".
Hvis du er i kommandolinien og vil rette i nævnte fil, så gør følgende
1) su (indtast root password)
2) vi /etc/inputrc
3) Tryk "i" for insert mode og foretag dine rettelser
4) Tryk "escape" og shift-z 2 gange.
5) Tag en ny terminal og test ændringen
Avatar billede fixxxer Nybegynder
12. december 2004 - 18:03 #4
Det fjernede de fleste beep lyde, men fx i vi programmet, kan jeg stadig få den til at sige beep.. har vi programmet en opsætning man skal pille med for at fjerne beep lydene helt?
Avatar billede kama Nybegynder
12. december 2004 - 18:36 #5
Hmm, det lyder underligt. Har du prøvet at genstarte X-serveren? Hvis det er helt umuligt, så kan du måske disable din pc speaker i bios.
Avatar billede fixxxer Nybegynder
12. december 2004 - 22:44 #6
Det er ok.. det er ikke så slemt nu at jeg har fået fjernet den fra kommandopromten.

Tak for din hjælp