Avatar billede thuresensvej Nybegynder
11. december 2004 - 11:40 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Bog om håndtering af vrede

Hej.

Måske et lidt underligt spørgsmål, men alligevel :o)

Jeg er en stor gut på 108 kg der har trænet i mange år og i min "fortid" har brugt anabolske steroider blandet med et stofmisbrug af diverse ting og sager. Det er nu 7 år siden jeg har rørt nogle af delene men går stadig og kæmper med min vrede som er kommet af blandingen af disse forskellige former for stoffer. Der er en stor hindring i mit liv da jeg ofte kommer til at gøre folk bange som jeg holder af f.eks kæreste, venner og arbejdskollegaer, hvilket jeg absolut ikke ønsker, for bagefter at sidde og hvae det pisse skidt med hvad jeg har sagt/gjort.

Så kunne jeg godt tænke mig at vide om der er nogen herinde der kender nogle bøger f.eks der drejer sig om håndtering af vrede.
Avatar billede bufferzone Praktikant
11. december 2004 - 12:23 #2
Her er hvad der betegnes som top 7 inden for håndtering af vrede. Selvfølgelig på engelsk, jeg tror ikke du finder meget på dansk

http://stress.about.com/cs/toppicks/tp/aa052102a.htm
Avatar billede mobius6 Juniormester
11. december 2004 - 12:32 #3
http://growthcentral.com/AngerControlWorkbook.htm

men det kræver nok en tur til boghandlen..!

Hvis du virkelig skal til at gøre noget seriøst ved det, som også vil ændre alting over tid, vil jeg foreslå at du starter på Tai Chi (gammel kinesisk "kampkunst" som oftest udføres i slowmotion for at styrke selvkontroll og de drilske energier.
Det er både sund for Hjerne (humøret, tempermentet osv) og samtidigt er det en af de mest effektive måder at holde sig i form på uden at styrketræne.
Giv det en chance over fx 2 mdr. du vil meget hurtigt opnå mærkbare resultater.
Avatar billede thuresensvej Nybegynder
12. december 2004 - 13:00 #4
mobius, kender du nogle steder i Aalborg området hvor der trænes Tai Chi ?
Avatar billede mobius6 Juniormester
12. december 2004 - 14:54 #5
kender ikke (jeg bor selv i beijing) men en søgning på Google siger:

http://www.taichiskole.dk/dansk/klubber/aalborg/aalborg.htm

...men der findes helt flere :)
Avatar billede gak Nybegynder
13. december 2004 - 03:24 #6
Efter længere tids vedholdende søgning var der endelig virkelig bonus her!

Her er virkelig  m e g e t  at læse om
H å n d t e r i n g  af vrede og raseri.

De to hovedsider er

http://www.psykoweb.dk/Vrede_Raseri/Vrede8-link.htm
og
http://www.psykoweb.dk/Vrede_Raseri/Vrede3.htm

På disse websider finder du bl.a. følgende mængde overskrifter, som er links til en uddybning:

+ Fakta og ny forskning om Vrede
+ Hvad er forskellen på vrede og raseri?

+ Fakta om skænderier og vrede i Parforhold.
+ Om børn, der overværer at forældrene skændes.
+ Kender du din ret - og dit værdigrundlag?

+ Om stor vrede og surhed, især hos unge mænd.
+ Om det skruptossede og forstyrrende raseri
+ Lidt om voldelige kvinder og mænd.
+ En sjov tegning om Trines påfund.

+ Om at opleve livet igennem en glasrude.
+ At piske sig selv frem, og altid føle sig skyldig.
+ Besværet med at forene det søde med det vilde.

+ Om at være bange for andres vrede og kritik
+se Mere her om ros, og frygten for kritik.
+ At være alt for rar, sød, flink - og pinlig.
+ Brug din trods og vrede til at vokse op.

Læs mere her om
Assertionstræning,
dvs. Selvtillids-øvelser:

hjem.get2net.dk/ebbesk/selvtillid/2.htm

Held og lykke

Tai Chi er, som mobius6 i Beijing foreslår, virkelig godt for både formen, psyken og selvkontrollen.
Kan varmt anbefales.
Avatar billede mobius6 Juniormester
13. december 2004 - 18:57 #7
ja som "de" siger:

Some benefits of Tai Chi:
Improves Health
Improves Concentration and Intuitive Abilities
Controls Emotions
Reduces Stress
Increases Energy, Agility and Flexibility
Loosens and Strengthens Joints and Muscles
Controls Weight
Rejuvenates Body, Mind and Spirit
Easy to Learn

lidt generelt om Tai Chi:
http://www.taichiskole.dk/dansk/Artikler/Tai%20Chi%20Chuan.htm
http://www.sundhedsguiden.dk/article.aspx?categoryId=3&article=240
http://homed.inet.tele.dk/taichidk/HVTAICHI.htm

:)
Avatar billede thuresensvej Nybegynder
13. december 2004 - 19:09 #8
Det er sgu lækkert gutter, mange tak for jeres tid + råd. Så er der lidt at gå igeng med. Men Mob. jeg kan se det "kun" er en enkelt gang om ugen de tai chi hold, er det ikke for lidt?
Avatar billede freehelp Praktikant
13. december 2004 - 19:19 #9
Den skal jeg vist have bestilt :-)

Beklager spam
Avatar billede thuresensvej Nybegynder
13. december 2004 - 19:22 #10
hehe freehelp :o)
Avatar billede mobius6 Juniormester
13. december 2004 - 20:04 #11
nej en gang om ugen er helt fint til at starte med, Tai Chi er ikke kun noget man gør "i klassen" lige så snart du har de første par former (øvelsesmønstre) inde (og det går hurtigt) kan du "øve" dig hvorsomhelst, det fede ved tai chi er jo at jo bedre man bliver desto mindre kræver det af dig, uden at lyde alt for "mystisk" så øver tai Chi "mestrene" sig sidende i afslappet meditativ tilstand, Tai Chi handler jo om energier og tanke/krops-kontroll, en sand mester kan kontrollere hver en sene/muskel i sin krop alene med tanken, men det er nu de færeste der har den ambition.

jeg kan fortælle en lille historie jeg oplevede derude, en gammel mester på 83 (tre og firs) var træt af dage og ville lave sin absolut sidste opvisning/lektion, han samlede alle elever (der var omkring 20) i en hal, inviterede en række lærere fra hele verden og videofilmede det hele (jeg skal se om jeg ikke kan finden den frem) anyway, han sagde at alle skulle kigge godt efter da dette var sidste gang nogen ville se ham offentligt, så sagde han angrib mig så godt i kan, alle 20 stormede frem og efter ca 20 sek. lå samtlige "angribere" jævnt fordelt i hallen, den gamele stod nøjagtigt hvor han startede og havde ikke flyttet så meget som en storetå... ja det lyder lidt "karate kid agtigt" men det handlede om noget helt andet, nemli total kontroll over situationen, mesteren havde aflæst samtlige elever inden de nåede frem, ingen havde igrunden en chance "kampen" var reelt forbi før den var startet. det skal siges at han ikke hverken slog eller sparkede med kun svajede lidt frem og tilbage og brugte udelukkende angriberens energi til at vende men mod dem selv. her kunne selv Joda (fra "starwars") lære noget :))
anyway, det var lidt forbi emnet...men ingen tvivl om at TaiChi'en kan hjælpe dig til at få styr på de drilske energier og finde roen og styrken i dig selv.
Avatar billede thuresensvej Nybegynder
18. december 2004 - 08:01 #12
Det lyder dæleme viiildt !!!

Vil overgerne se det hvis det er noget du kan finde frem et sted...