Avatar billede guldklumpen Nybegynder
11. december 2004 - 10:54 Der er 4 kommentarer

Hjælp til access database

Jeg har en database med 2 tabeller:

brugere og arrangementer.

Jeg har en side hvor brugerne kan tilmelde sig arrangementerne.

Nu kommer problemet:

Hvordan får jeg de brugere der tilmelder sig registreret i tabellen med arrangementer og hvordan får jeg lagt ind under hver bruger hvilke arrangementer de tilmelder sig.

Det skal være sådan, at jeg kan se hvilke brugere der har tilmeldt sig de enkelte arrangementer og brugerne skal kunne se hvilke arrangementer de er tilmeldt.

Hjælp.
Avatar billede glen5000 Nybegynder
11. december 2004 - 12:33 #1
Du kunne lave en 3. table hvor du kunne gemme id nummeret på brugeren samt id nummeret på arrangementet, som brugeren er tilmedlt.

Så skal du bare hente alle posterne i den tabel hvor id nummeret passer til brugeren, for at se hvilken arrangementer brugeren er tilmeldt. Og du skal hente posterne hvor id nummeret passer til arrangemente for at se hvilken bruger der er tilmedlt

Hilsen Glen
Avatar billede guldklumpen Nybegynder
11. december 2004 - 12:40 #2
Ja det kan jeg godt se, men det ser sgu lidt uoverksueligt ud.

Hvordan skulle ma gribe det an.
Avatar billede glen5000 Nybegynder
11. december 2004 - 13:17 #3
Her er en lille idé til hvordan man kunne lave der.

Du har sikkert en eller anden siden der viser arrangementerne. Og hvis du f.eks gemme brugerens id nummer i en session, så kan du lave et tilmeld/afmeld link ved at sende brugerens id samt arrangementets id til en side der tjekke om brugeren allerede er tilmedt, hvis der er tilfældet afmeldes brugeren, eller tilmeldes brugern

Eksempel:
'tjekker om bruger er tilmedlt
SQL = "select * from TILMELD where user = '"& user_id &"' and arrangement = '"& arrangemnt_id &"'"
set rs = conn.execute(SQL)
if if.eof then
  'Tilmedl bruger
else
  'Afmeld bruger
end if

Når du brugeren vil se de arrangementer brugeren er tilmedlt, hentes alle posterne med brugerens id nummer, og arrangementerne der passer til id nummerne udskrives.

Eksempel

SQL "select * from TILMELD where user = '"& user_id &"'"
set rs = conn.execute(SQL)
do while not rs.eof
  SQL = "select * from ARRANGEMENT where id = "& rs("arrangement_id")
  set rs2 = conn.execute(SQL)
  response.write rs("navn")
  set rs2 = nothing
  rs.movenext
loop

Der foregår på store set sammen måde når man skal se hvilken bruger der er tilmedlt et arrangement.

Håber der kan lede dig på rette spor :)
Hilsen Glen
Avatar billede guldklumpen Nybegynder
11. december 2004 - 13:18 #4
Det vil jeg prøve - kigger på det senere i dag.