Avatar billede mobius6 Juniormester
09. december 2004 - 23:58 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

newbie- mappe billede på cylinder

hej
jeg er gået på 3d max efter mange års pause
og aldrig rigtigt fedtet med mapping, dvs t jeg kan godt mappe
bare ikke ordentligt...  :-/

anyway jeg har en cylinder (helt almindelig kedelig cylinder
og jeg har et billede (.jpg) med målene 8976x1440 px (altså er højopløsligt panorama pict. (kan evt scales ned til det halve, men ikke mere end det)

jeg vil mappe dette billede på, så det er 100% (hundrede) præcist samlet i enderne (stitch) (ingen synlig samling) og billedet skal seføli gå lige så præcist til kant oppe og nede.

jeg kan godt smide billedet på jeg kan bare ikke passe det til så det sidder 100% rigtigt... hvordan skal det gøres rigtigt

(bruger max ver.5)

:)
Avatar billede nopsen Ekspert
10. december 2004 - 01:40 #1
det er længe siden jeg har været i gang med det, men har du smidt en UW map modify på og afprøvet de forskellige indstillinger?
Avatar billede mobius6 Juniormester
10. december 2004 - 12:51 #2
nope smider en modifyer på ASAP :)
Avatar billede mobius6 Juniormester
10. december 2004 - 16:33 #3
humm, det hjælper lidt, men den skal stadig "håndsættes" hvilket er umuligt (for mig)at få rigtigt på pixel niveau... mon ikke man kan indskrive størrelsen på en eller anden måde, evt. baglæns således at selve cylinderen tilpasser sig billedets (u-scallerede) størrelse ?
altså noget a la :Cyinder - modifyer - scale to map x and y coordinats ?
Avatar billede nopsen Ekspert
10. december 2004 - 16:58 #4
jo det vil jeg tro, men jeg husker ikke præcist de indtsillinger, andet end at jeg ekperimenterede med tipasningen af uw koordinaterne sammen med tile funktionen samt fit image funktionen, men som sagt er det længe siden jeg makkede med det, mistede lidt gejsten da jeg mistede scenen til min stue jeg var ved at lave i 3d og havde brugt over 1 år på den, lå på en disk der crashede, så nu er der kun et par renderede billeder af det tilbage :(
kender du 3dmaxer.dk ? der er en masse tutorials inde som omhandler mapping.
Avatar billede mobius6 Juniormester
10. december 2004 - 17:05 #5
cool, jeg tager en kigger på 3dmaxer.dk........

tanx:)
Avatar billede nopsen Ekspert
10. december 2004 - 17:11 #6
selv tak, det er en fed side hvor jeg har lært det meste igennem.. held og lykke :)
Avatar billede mobius6 Juniormester
12. december 2004 - 14:56 #7
jeps der var rigeligt til at komme videre på 3dmaxer.dk  :))

----> nopsen, smid et svar :)
Avatar billede nopsen Ekspert
12. december 2004 - 15:50 #8
takker :)