Avatar billede _et Praktikant
09. december 2004 - 22:19 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan skal jeg lave "denne" tabel ?

Jeg er ved at skrive et program, til at holde styr på cd'er

Jeg skal have følgende kolonner :
cd_navn, cd_nr, cd_type, cd_indhold ( + flere, men det er ikke aktuelt, for mit spm. )

De tre første kolonner ( navn, nr, type ) er ikke et problem, de indeholder kun en enkelt tekst/tal. Men cd_indhold, skal indholde ALLE de filer der findes på den enkelte cd. Så derfor er det vel smartest, at lave den, som en relation til sin egen tabel, MEN hvordan vil det være smartest og hvordan gør jeg det.

mvh. Teddy
Avatar billede arne_v Ekspert
09. december 2004 - 22:21 #1
Drop det felt og lav en seperat tabel cd_indhold med 3 felter:

nummer
titel
cd
Avatar billede arne_v Ekspert
09. december 2004 - 22:22 #2
nummer er primær nøgle

cd er en fremmed nøgle som refererer til cd.cd_nr
Avatar billede _et Praktikant
09. december 2004 - 22:27 #3
kan jeg få dig til at lave en lille sql, med et eks, som jeg kan fyre af på sql serveren, så jeg kan se det i aktion ( Kun hvis du gider :-))

Jeg er nemlig ikke med på hvordan jeg referer i sql
Avatar billede arne_v Ekspert
09. december 2004 - 22:31 #4
SELECT cd_navn
FROM cd INNER JOIN indhold ON cd.cd_nr=indhold.cd
WHERE indhold.titel='xxxxxx'

vil finde navnet på den CD som indeholder et nummer med title 'xxxxxx'
Avatar billede _et Praktikant
09. december 2004 - 22:47 #5
kan du ikke lave en sql der opretter de 2 tabels i db'en ( med relation hvis det kan lade sig gøre )

Jeg kan ikke få relationen til at virke ??

får denne fejl i enterprise manager :
The columns in table 'cd_info' do not match an existing primary key or UNIQUE constraint - jeg ikke hvad jeg gør forkert.

så hvis jeg kunne kigge i en table du havde lavet via sql sætning.
Avatar billede _et Praktikant
10. december 2004 - 20:33 #6
nu virker det.