Avatar billede n1 Nybegynder
09. december 2004 - 19:22 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Tid og dato format

hvordan udskriver jeg tid og dato på serveren så det kommer til at stå i lang form (fx hvis det er den 9 dec. skriver den 09/12)

jeg har aller et script (<%RightNow=Now%>
=Month(RightNow)%>/<%=Day(RightNow)%>) men det skriver det kun i kort form altså 9/12

håber i forstår...
Avatar billede apo Praktikant
09. december 2004 - 19:31 #1
Jeg er ikke helt sikker, men muligvis:

<%
Now(Date)
%>

Apo
Avatar billede n1 Nybegynder
09. december 2004 - 19:33 #2
det virker ikke rigtigt
Avatar billede apo Praktikant
09. december 2004 - 19:40 #3
Nej, det opdagede jeg lige.

Hvis du vil have vist både tid og dato, skal du bare skrive <% Response.Write Now %>

Det giver følgende: 09-12-2004 19:51:29

Apo
Avatar billede apo Praktikant
09. december 2004 - 19:42 #4
Hvis du kører med engelsk server, og gerne vil have vist dansk datoformat, skriver du følgende i toppen af siden:

<% Session.LCID = 1030 %>

Apo
Avatar billede n1 Nybegynder
09. december 2004 - 19:43 #5
nej, det gir: 12/9/2004 7:47:27 PM
Avatar billede n1 Nybegynder
09. december 2004 - 19:45 #6
ok, det var lidt bedre...
Avatar billede apo Praktikant
09. december 2004 - 19:46 #7
Er det hvad du skal bruge?
Avatar billede n1 Nybegynder
09. december 2004 - 19:48 #8
men hvad gør jeg så hvis jeg vil vise de forskellige data for sig selv altså hvis jeg kun ville vide dag og måned??
Avatar billede glen5000 Nybegynder
09. december 2004 - 19:48 #9
Nu skal jeg lige være sikker på at jeg har forstået det rigtigt.

Du vil have den til f.eks at skrive 01/01 men den skriver i stedet for 1/1, ikke?

Hvis det er tilfældet kan det laves således:

<%RightNow=Now%>
<%=right("0"& Month(RightNow),2)%>/<%=right("0"& Day(RightNow),2)%>

Hilsen Glen
Avatar billede n1 Nybegynder
09. december 2004 - 19:50 #10
men skulle tro at der ville være en mere simpel måde...
Avatar billede apo Praktikant
09. december 2004 - 19:51 #11
Response.Write "Dato: " & Day(Now) & "-" & Month(Now) & "-" & Year(Now) & " Tid: " & (Time)
Avatar billede n1 Nybegynder
09. december 2004 - 19:53 #12
det havde jeg prøvet, så skriver den bare kort form igen (Dato: 9-12-2004 Tid: 19:57:22)
Avatar billede apo Praktikant
09. december 2004 - 19:54 #13
Hvis du selv vil kunne bestemme hvilke data du vil have vist, bruger du blot nedenstående:

Day(Now)
Month(Now)
Year(Now)
Time

Apo
Avatar billede apo Praktikant
09. december 2004 - 19:57 #14
Så kan du gøre således (med udgangspunkt i glen5000s forslag:

Response.Write "Dato: " & right("0" & Day(Now),2) & "-" & right("0" & Month(Now),2) & "-" & Year(Now) & " Tid: " & (Time)

Apo
Avatar billede apo Praktikant
09. december 2004 - 19:58 #15
Det giver følgende:

Dato: 09-12-2004 Tid: 20:09:08

Apo
Avatar billede n1 Nybegynder
09. december 2004 - 20:03 #16
ok... men hvis der ikker er nogen anden måde at gøre det på...
kan du så ikke skrive det som et svar??
Avatar billede apo Praktikant
09. december 2004 - 20:05 #17
Du vil kun bruge dato og måned? Det gik først op for mig nu :-) (jeg havde travlt med at teste datofunktionen, frem for at læse hvad du egentlig gjorde opmærksom på)

Response.Write right("0" & Month(Now),2) & "/" & Year(Now)

Giver: 09/12

Det er det du vil have funktionen til, ikke?

Apo
Avatar billede apo Praktikant
09. december 2004 - 20:10 #18
Arrgh, nu vrøvler jeg for vildt :-/

Du skal selvfølgelig skrive følgende for at få vist dato og måned:

Response.Write right("0" & Day(Now),2) & "/" & right("0" & Month(Now),2)

Beklager rodet (jeg er lidt træt i dag)

Apo
Avatar billede apo Praktikant
09. december 2004 - 20:14 #19
Takker for points :-)

Nu har du fået det resultat du ønskede, ikke?
Avatar billede apo Praktikant
09. december 2004 - 20:16 #20
Hov, glen5000 skal også have points, da han hjalp mig med at komme frem til resultatet :-)

http://eksperten.dk/spm/569581

Apo
Avatar billede apo Praktikant
09. december 2004 - 21:18 #21
n1 > Jeg går ud fra at du (på trods af rodet ;-) ) er tilfreds med resultatet/at det blev som du ville have det, siden du ikke svarer.

Ellers må du lige give besked...

Apo
Avatar billede n1 Nybegynder
09. december 2004 - 21:22 #22
det er helt fint jeg tror jeg har fået løst mit problem, men jeg havde håbet på at der var en mere simpel løsning, fordi jeg har et script i asp.net hvor man selv kan bestemme hvilket format dato og tid skal udskrivet i (DateTime.Now.ToString("yyyy-MM-dd-HHmmss")) det havde været nemmere at arbejde med...
Avatar billede apo Praktikant
09. december 2004 - 22:03 #23
Jeg kender ikke noget til ASP.Net.

Den eneste datoformatering jeg kender (i ASP Classic), som minder om den du nævner, er denne:

Format$([date],'dd/mm/yyyy') AS FormDate, Format$([date],'hh:mm') AS FormTime

Men den anvendes i SQL til databaser (når man henter datoer fra en database).

Hvis du vil have mulighed for at vælge mellem de forskellige formater, er det eneste jeg kan komme på noget a'la dette:

' Datoformater
  LongDate = FormatDateTime(Now, vbLongDate) ' Eks. 9. december 2004
  ShortDate = FormatDateTime(Now, vbShortDate) ' Eks. 09-12-2004
  LongTime = FormatDateTime(Now, vbLongTime) ' Eks. 22:03:07
  ShortTime = FormatDateTime(Now, vbShortTime) ' Eks. 22:03

' Skriv dato
  Response.Write ShortDate

Til sidst er der dette meget simple datoformat:

Response.Write "Dato: " & Date

Som skriver datoformatet 09-12-2004 (hvilket faktisk var det du ønskede fra starten)

Apo
Avatar billede apo Praktikant
09. december 2004 - 22:06 #24
Glem det sidste omkring datoformatet 09-12-2004...

Damn, jeg bliver stadig forvirret over at du kun vil have dato og måned :-D

Hvad skal du bruge det til, om jeg må spørge?
Avatar billede n1 Nybegynder
09. december 2004 - 22:16 #25
det er til at uploade billeder, så når de bliver uploaded bliver de navngivet efter dato og tidspunkt, så men ikke kommer til at overskrive noget, det smarte ville så have været at sortere dem efter filnavn men det kan jo ikke lade sig gøre hvis der mangler nogle nuller i fil navnet, men det er også lige meget fordi de også er forbundet til en database...
Avatar billede apo Praktikant
09. december 2004 - 22:25 #26
Hmm... Jeg tror ikke at jeg kan hjælpe dig yderligere, jeg kender intet til upload af billeder :-/