Avatar billede yalcinkaya Nybegynder
08. december 2004 - 20:12 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

hvornår kan det betale sig

Hej alle her er en lille gåde.

Jeg skal regne ud hvor meget en bestemt maskine må koste for at det er en lønsom investering.

Maskinen giver mig noget besparelse på kostprisen i min produktion, hvilket naturligvis giver et afkast hvert år, jeg skal blot regne ud hvor meget maskinen må koste for at det er lønsomt, der er naturligvis sat en kalkulationsrente så lønsomheden er altså først nå renten er dækket.

hvad siger i.
Avatar billede levich Nybegynder
09. december 2004 - 00:51 #1
Nutidsværdien (NV) af de årlige ekstra indtægter er:
NV = x1*(1+r)^-1 + y1*(1+r)^-1 + x2*(1+r)^-2 + y2*(1+r)^-2 + x3*(1+r)^-3 + y3*(1+r)^-3 ...
x1, x2 og x3 er de årlige ekstra afkast
y1, y2 og y3 er værdien af de årlige afskrivninger
r er renten

Hvis nutidsværdien af de årlige ekstra indtægter er større end maskinens pris, kan investeringer betale sig.

Du kan evt. lave en tilsvarende beregning for nutidsværdien af reparationer på maskines, hvis det er aktuelt.
Avatar billede yalcinkaya Nybegynder
09. december 2004 - 01:34 #2
Hej Levich!

Tak for svaret jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår, men prøv lige at tjek her.

Kalkulationsrente=15 % (altså den rente jeg regner med at ville kunne få ved alternativ investering)

år 0 = investering foretages

år.  ekstraindtjening.
1.  960000
2.  696000
3.  540000
4.  360000

Hvad må maskinen koste? for et break even ved kalkulationsrente på 15%?

I det tilfælde skal jeg da ikke medregne afskrivninger som en omkostning eller ??
i såfald hvordan faaeeen gør jeg det, nå men lad mig se hvad du kommer frem til.
Avatar billede lasseo Nybegynder
09. december 2004 - 07:57 #3
Nej, hvis du sammenligner nutidsværdi skal du ikke regne med afskrivninger. Disse bliver forudsat lig med løbetiden (de 4 år). Forventer du derimod en scrapværdi efter år 4 skal du lægge den oveni indtægterne for år 4 (eller 5)

Hvis du anvender NPV (NetPresentValue) eller på dansk Nutidsværdi formlen ser dit regnestykke sådan ud

=NUTIDSVÆRDI(15%;960000;696000;540000;360000)

og giver resultatet 1.921.948,54. Med andre ord er dit investeringsforslag 321.948,54 nutidskroner bedre end dit alternativ til 15%.
Avatar billede lasseo Nybegynder
09. december 2004 - 08:01 #4
Hov - jeg ved ikke hvor jeg havde en anskaffelsespris på 1.600.000 fra, men dit breakeven er altså 1.921.948,54 med de givne forudsætninger.
At jeg skubber scrapværdien ud i år 5 er muligvis ikke teoretisk rigtigt, men i praksis er det svært at bruge en maskine frem til udgangen af et år for derefter samme dag at få penge fra en køber, så lidt jysk bondelogik har overtrumfet teorien...
Avatar billede levich Nybegynder
09. december 2004 - 11:41 #5
x1=960000, x2=696000, x3=540000 og x4=360000.
r=0,15
ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

Det er altså ikke nok kun at se på ekstraindtægterne, du skal også have afskrivningerne med.

De årlige afskrivninger på maskinen kender jeg jo ikke, da jeg ikke ved hvad den koster. De beregnes ud fra nogle procentsatser, som varierer alt efter hvad maskinen skal bruges til (læs: hvilken post under aktiver den opføres).

Tag og lav en celle i Excel med nutidsværdien for både x og y, og så læg dem sammen i en tredje celle, hvilket giver nutidsværdien for de samlede indtægter ved investeringen. Denne værdi skal så være større end anskaffelsesprisen, som jeg går ud fra at du kender.
Avatar billede levich Nybegynder
09. december 2004 - 11:52 #6
Du skal jo også tage hensyn til sådan noget som skatten af dine ekstraindtægter. Er jeg jeg lige kommet i tanke om.

Hvis du sidder i en virksomhed og skal træffe en vigtig beslutning om investeringen, vil jeg foreslå at du ser i en bog om investeringsteori, for at være helt sikker.
Avatar billede yalcinkaya Nybegynder
09. december 2004 - 13:59 #7
hej drengene levich og lasseo, altså umiddelbart vil jeg mene at lasseo har fat i den lange ende, men nu er det sådan at jeg er ny her, så hvordan faeen giver jeg pointene ?
Avatar billede lasseo Nybegynder
09. december 2004 - 15:34 #8
Anerkiet hærger og du er nød til at træffe en beslutning. Til gengæld har jeg aldrig oplevet nogen skælde ud over pointfordeling - for mig er det væsentligste, at du har fået løst din opgave, så giv roligt levich point for anstrengelserne. Det er jo ikke sort/hvidt, hvad der er det rigtige svar...
Avatar billede yalcinkaya Nybegynder
09. december 2004 - 15:37 #9
ok jeg ser også lige om jeg ikke kan levich nogen point
Avatar billede lasseo Nybegynder
09. december 2004 - 16:35 #10
Det kan levich åbne for ved at lægge nyt svar. Da du har afvist det første, mener jeg ikke det kan tildeles points.
Avatar billede levich Nybegynder
21. december 2004 - 10:33 #11
her
Avatar billede boxer Nybegynder
30. januar 2005 - 17:52 #12
Selvfølgelig kan der tildeles point :o) Hvis levich er kommet med et svar der kan bruges SKAL der gives point. Det er ligyldigt om der er afvist tidligere svar.
Avatar billede boxer Nybegynder
12. maj 2005 - 21:06 #13
Kan du ikke acceptere de svar du kan bruge og lukke spørgsmålet?