Avatar billede robin_and Nybegynder
08. december 2004 - 01:01 Der er 9 kommentarer

DBConnection i ByteFX

Hej med jer, jeg er begyndt at programere igen (efter en pause på godt et år).

Jeg kan ikke huske ret meget fra de gamle dage... så jeg vil starte på en frisk og lære alt fra bunden igen...

Jeg skrive VB.NET i webmatix (ved ikke hvorfor, men det gør jeg altså)

Men jeg er kommet til noget database sjov nu, og har læst lidt om emnet, og det ser ud til at det er ByteFX der er best/nemmest... jeg har sidet og rodet lidt med nogle eksempler her fra eksperten, men kan ikke få det til at virke.

Så jeg vil gerne vide hvordan man laver en bases connection til en database og lister de felter der nu står der... det burde være meget simpelt... men jeg kan ikke få det til at virke.

Jeg håber i kan hjælpe mig.

På forhånd tak
Robin_and
Avatar billede robin_and Nybegynder
08. december 2004 - 01:03 #1
ok, glæmte at læse det igemmen for taste/stavefejl... håber i fatter meningen :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
08. december 2004 - 07:45 #2
Er det noget som dette du leder efter:

        Dim con As MySqlConnection = New MySqlConnection ("Database=Test;Data Source=localhost;User Id=;Password=")
        con.Open
        Dim sel As MySqlCommand = New MySqlCommand ("SELECT * FROM T1", con)
        Dim rdr As MySqlDataReader = sel.ExecuteReader
        While rdr.Read
            Dim f1 As Integer = rdr(0)
            Dim f2 As String = rdr(1)
            Console.WriteLine(f1 & " " & f2)
        End While
        rdr.Close
        con.Close

?
Avatar billede ladyhawke Novice
08. december 2004 - 08:18 #3
Hvis databasen er MySQL, er der flere muligheder, dette er et site som har implementeret MySQL adgang (med kildekode), godt nok til C#, men det skulle være relativt nemt at gennemskue:¨

http://www.wedonet.net/Default.aspx
Avatar billede robin_and Nybegynder
08. december 2004 - 17:55 #4
hej, den kommer med følgende fejl...

Compiler Error Message: BC30188: Declaration expected.

Source Error:

Line 5:
Line 6:      Dim con As MySqlConnection = New MySqlConnection ("Database=web45874;Data Source=db.fejlfortolket.dk;User Id=user;Password=pass")
Line 7:      con.Open
Line 8:      Dim sel As MySqlCommand = New MySqlCommand ("SELECT * FROM T1", con)
Line 9:      Dim rdr As MySqlDataReader = sel.ExecuteReader

Source File: c:\webs\talkactive\web45847\fejlfortolket.dk\Login.aspx    Line: 7

-----

Jeg har sikkert gjort noget forkert... jeg linker lige min side.

-----

<%@ Page Language="vb" %>
<%@ assembly name="ByteFX.MySqlClient" %>
<%@ import Namespace="ByteFX.Data.MySqlClient" %>
<script runat="server">

    Dim con As MySqlConnection = New MySqlConnection ("Database=web45874;Data Source=db.fejlfortolket.dk;User Id=user;Password=pass")
    con.Open
    Dim sel As MySqlCommand = New MySqlCommand ("SELECT * FROM T1", con)
    Dim rdr As MySqlDataReader = sel.ExecuteReader
    While rdr.Read
        Dim f1 As Integer = rdr(0)
        Dim f2 As String = rdr(1)
        Console.WriteLine(f1 & " " & f2)
    End While
    rdr.Close
    con.Close

</script>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>
<head>
    <title>WebForm1</title>
</head>
    <form id="Form1" method="post" runat="server">
        <asp:TextBox id="TextBox1" runat="server"></asp:TextBox>
    </form>
</body>
</html>

-----

håber i kan guide mig igemmen :)
Avatar billede ladyhawke Novice
09. december 2004 - 12:04 #5
er bestemt ikke lige VB haj, håber der er nadre som har lidt mere styr på den afdeling...
Avatar billede robin_and Nybegynder
09. december 2004 - 17:07 #6
Nej, det er jeg bestemt ikke... det kan være at jeg skal træde et trin tilbage og starte endnu mere fra bunden... ja det må jeg nok hellere :)
Avatar billede arne_v Ekspert
09. december 2004 - 20:59 #7
Du skal jo nok have ændre SQL'en.

Og Console.WriteLine er til console apps ikke til web apps.

Men fejlen forstår ikke ikke.

Syntaxen ser umiddelbart OK ud for mig.
Avatar billede arne_v Ekspert
20. december 2004 - 23:19 #8
Kommet videre ?
Avatar billede ladyhawke Novice
10. marts 2006 - 08:14 #9
Er det ikke lukke tid efterhånden?