Avatar billede bagnavnet Nybegynder
06. december 2004 - 18:50 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Opret bruger i Oracle

ahhhh, alt ser ud til at gå galt for mig i dag. Ikke engang at oprette en bruger har jeg held med!

Først opretter jeg tablespace med:
----------------------------
create tablespace tsJacobdata
      datafile    'd:\oracle\oradata\Jacob\tsJacobdata.dbf'
        size      20 M      -- datafilens første allokering
      autoextend  ON        -- filen udvides automatisk når den løber fuld
        next      10 M        -- filen vokser med 10 Mb ad gangen
        maxsize  unlimited  -- filen må vokse ubegrænset
      logging                -- default bliver alle operationer skrevet i undo log
      online                -- ja, vi skal kunne bruge tablespacet!
      permanent              -- bruges til permanente objekter
      Default storage        -- default allokering for nye objekter i dette tablespace
                  (
                      Initial      50 K      -- hver objekt fødes med denne størrelse
                      Next        50 K      -- og vokser med 50 K ad gangen
                      MinExtents  1          -- der afsættes kun ét 50 K extent ved oprettelse
                      MaxExtents  Unlimited  -- der kan til gengæld være mange af dem
                      PctIncrease  0          -- 3. og følgende extents er stadig 50 K

                  )
;
create tablespace tsJacobIndex
      datafile    'd:\oracle\oradata\Jacob\tsJacobIndex.dbf'
        size      10 M      -- datafilens første allokering
      autoextend  ON        -- filen udvides automatisk når den løber fuld
        next      5 M        -- filen vokser med 5 Mb ad gangen
        maxsize  unlimited  -- filen må vokse ubegrænset
      logging                -- default bliver alle operationer skrevet i undo log
      online                -- ja, vi skal kunne bruge tablespacet!
      permanent              -- bruges til permanente objekter
      Default storage        -- default allokering for nye objekter i dette tablespace
                  (
                      Initial      25 K      -- hver objekt fødes med denne størrelse
                      Next        25 K      -- og vokser med 25 K ad gangen
                      MinExtents  1          -- der afsættes kun ét 25 K extent ved oprettelse
                      MaxExtents  Unlimited  -- der kan til gengæld være mange af dem
                      PctIncrease  0          -- 3. og følgende extents er stadig 25 K

                  )
;

Dernest bruger med:
-------------------------------
create user                Jacob
      identified by
      default tablespace  tsJacobdata
      quota
          unlimited
          on                tsJacobdata
      temporary tablespace TEMP
      quota
          unlimited
          on                TEMP;

grant DBA to Jacob;

og får fejl:
-------------------------------
FEJL i linie 1:
ORA-01917: brugeren eller rollen 'JACOB' findes ikke

create user                Jacob
*
FEJL i linie 1:
ORA-00959: tabelområdet 'TSJACOBDATA' findes ikke

grant DBA to Jacob
            *

Hvad pokker gør jeg forkert?
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2004 - 19:13 #1
kører du det som scripts i sql*plus?

Jeg tænkte på om du bruger java og bindingsvariable?

Har du prøvet på at se efter, om der findes en bruger i "select * from dba_users" og et tablespace i DBA_TABLESPACES.

Hvis du bruger bindingsvariable, hedder dit skema måske ikke JACOB men "Jacob" (gåseøjne nødvendige)

mvh
Jørn
Avatar billede bagnavnet Nybegynder
06. december 2004 - 19:53 #2
jeg får en lang liste med en masse ting som jeg ikke forstår, men ved dba_users finder den 29 rækker og ved tablespaces 9 rækker.

Jeg kører det som scripts i sqlplus.

Når jeg kører ovenstående kode får jeg følgende:
---------------------------------------------
SP2-0042: Ukendt kommando ")" - resten af linien er ignoreret.
  1  create tablespace tsJacobdata
  2        datafile    'd:\oracle\orad....osv.

og ligeledes ved næste create statement. Hvad skyldes det?
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2004 - 20:04 #3
Hvis du kører i SQL*Plus er ';' ikke godt nok til at afslutte kommando.
Du bliver nødt til at bruge '/'. Ellers kører SQL*Plus bare videre.

Jeg tror at dine to table-creations bliver læst som eet.

Der kan også være problemer med parenteser på ellers tom linie. Prøv at 'flytte lidt rundt på det.

Du kører som scripts? Kan du ikke sende et lidt mere fyldigt uddrag?
Avatar billede jgammelg Nybegynder
07. december 2004 - 17:50 #4
Tablespace tsjacobdata findes ikke...
prøv at sætte: default tablespace users quota unlimited on users

Når brugeren er oprettet kan du altid ændre default tablespace.

mvh
Jimmy
Avatar billede bagnavnet Nybegynder
08. december 2004 - 14:19 #5
jeg fik det til at virke ved at sætte linespace on;
Da der er en linespace i ovenstående kode!

Men tak for hjælpen.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
03. januar 2005 - 16:16 #6
ok. Lukker du lige?
Avatar billede pgroen Nybegynder
08. juni 2005 - 12:29 #7
Hallo - Luk lige den her

evt. ved at give et svar selv, og acceptere det.
Avatar billede bagnavnet Nybegynder
23. juni 2005 - 15:20 #8
jep