Avatar billede zenheart Nybegynder
06. december 2004 - 17:41 Der er 8 kommentarer

Ingen caching af billeder via php

Har et problem med at IE ikke skal cache nogle billeder.

Har 2 sider, henholdsvis "photogd.php" - der danner små billeder på en side og en side "photoviewer.php", hvor de små billeder vises i det større forat.

http://www.testdk.1go.dk/photogd.txt
http://www.testdk.1go.dk/photoviewer.txt

Kunne så godt tænke mig at de billeder som vises i stort format ikke ryger i "temporary internet files"

Har forsøgt mig med at sætte ?nocache=$RANDOM_NUMBER på stien til billede, men kan ikke få det til at virke og er heller ikke sikker på at det er vejen frem..

Håber i kan hjælpe..
Avatar billede rednex Nybegynder
06. december 2004 - 17:58 #1
Prøv at indsætte en eller flere af disse headere:

header("Expires: Sat, 1 Jan 2000 00:00:00 GMT");
header("Last-Modified: " . gmdate("D, d M Y H:i:s") . " GMT");
header("Cache-Control: no-store, no-cache, must-revalidate");
header("Cache-Control: post-check=0, pre-check=0", false);
header("Pragma: no-cache");
Avatar billede zenheart Nybegynder
06. december 2004 - 18:01 #2
Okay, men så melder min tvivl sig igen, gælder det ikke kun for selve siden/koden og ikke selve billederne?
Avatar billede rednex Nybegynder
06. december 2004 - 18:08 #3
Jeg tør ikke sige det med sikkerhed, det er et skud i tågen. Men det er det eneste jeg lige kan komme på. Ellers skal du lave et script som returnerer selve billedet, og så inkludere headerne i det. Det er jeg rimelig sikker på vil virke.
Avatar billede olebole Juniormester
06. december 2004 - 22:55 #4
<ole>

Alle filer behandles separat af bruseren. Derfor caches billederne, hvis du skriver disse headers i dokumentet, der indeholder billederne.
Skal du undgå caching af billderne, skal disse skrives dynamisk ud, og du skal sætte de viste headers i selve 'billed-dokumentet' ... altså det php-dokument, du så kalder i dit img-tag  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede zenheart Nybegynder
07. december 2004 - 14:40 #5
Hej Ole.

Tak for din kommentar, men kunne du ikke uddybe det med dynamiske billeder lidt, måske i forhold til de 2 sider/koden.

Har dog fundet en hjemmeside som beskriver dynamiske billeder:
http://www.thescripts.com/serversidescripting/php/articles/dynamicimagesinphp3.0/page0.html

Men syntes stadig ikke lige at have overblikket..

Mvh
Avatar billede olebole Juniormester
07. december 2004 - 15:06 #6
Dynamiske billeder generelt er nok en lidt stor mundfuld for et E-spm - men hvad er det specifikt, du er i tvivl om?  :)
Avatar billede zenheart Nybegynder
07. december 2004 - 18:26 #7
Okay, du sige at jeg skal benytte de viste headers i selve billedkomumentet = photoviewer.php, der kaldes fra photogd.php som er selve gallariet.

Det har jeg prøvet, men den loader cacher stadig billederne, men går ud fra et det er fordi de ikke kaldes dynamisk som de små billeder fx. i galleriet (photogd). Altså må der noget jeg har overset/ikke fattet;) i koden?
Avatar billede zenheart Nybegynder
09. december 2004 - 18:51 #8
no respons