Avatar billede netper Nybegynder
06. december 2004 - 01:36 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

If else spørgsmål vedr fejl mailadresse

Hejsa

Jeg har en mailinliste hvor jeg får en del ubruglige adresser på det ville jeg jo gerne undgå.

Har nu brugt lang tid på at kigge koder her men har ikke fundet en der virker hos mig.

Så tænkte jeg at da det gerne er de samme fejl i adresserne burde jeg jo kunne bruge en almindelig if else, men lige hvordan jeg samligner min variable med et enkelt tegn kan jeg ikke finde ud af.

Jeg har stykket denne kode sammen:

///
if $mail like '%@%';
    {

    }
    Else

    ?>Email adressen mangler @ <?php
///

Men får følgende fejlmeddelelse:

Parse error: parse error, unexpected T_VARIABLE, expecting '(' in /var/www/html/opskrifts-service/ugens-opskrift/test/tilmeld-tak-1.php on line 51
Avatar billede olebole Juniormester
06. december 2004 - 02:01 #1
<ole>

Kunne du skrive lidt mere af koden udenom ... det der giver ikke rigtig mening  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede michael_stim Ekspert
06. december 2004 - 02:08 #2
For det förste skal if i parantes if(){.
For det andet er det en SQL-syntax du bruger i dit vilkår.
Avatar billede michael_stim Ekspert
06. december 2004 - 02:12 #3
Du kan bruge en enkel eregi.
$string = 'abc@def.dk';
if (eregi('@', $string)) {
  Der er et @ i din string
}
Avatar billede michael_stim Ekspert
06. december 2004 - 02:24 #4
Fandt denne på php.net (OBS ikke testet):
if (!eregi ("^([a-z0-9_]|\\-|\\.)+@(([a-z0-9_]|\\-)+\\.)+[a-z]{2,4}$", $email) {
echo "Invalid Email Adress";
}
else {
echo "Valid Email Adress";
}
Avatar billede baitianlong Nybegynder
06. december 2004 - 02:27 #5
Eller sådan der:

$mail = $_GET['mail'];
if($mail) {
    $fejl = strstr($mail, ".") ? null : "Du mangler et . i adressen";
    $fejl = strstr($mail, "@") ? $fejl : "Du mangler et @ i adressen";
    if($fejl) print $fejl;
    else {
        print "Skriver helt vildt";
          //Skriv i databasen, eller noget...
    }
} else {
  print "Du mangler e-mail adressen";
}

:)
Avatar billede netper Nybegynder
06. december 2004 - 02:59 #6
Hej Michael

Jeg have prøvet den kode du sendte der uden at kunne få den til at virke, og skulle da også ændre lidt denne gang, men nu ser det ud til at virke.

if (!eregi ("^([a-z0-9_]|\\-|\\.)+@(([a-z0-9_]|\\-)+\\.)+[a-z]{2,4}$", $email))
{
Avatar billede michael_stim Ekspert
06. december 2004 - 08:44 #7
Ja, jeg kan se at han havde glemt den sidste parantes, ham der har lavet den. ;o)
Avatar billede michael_stim Ekspert
06. december 2004 - 08:46 #8
Längere nede på siden er der en masse epostvalideringer.
http://se.php.net/manual/en/function.eregi.php