Avatar billede ducks Nybegynder
05. december 2004 - 00:23 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Forny IP

Hvordan kan jeg "tvinge" min ISP til at give mig en ny ip? Jeg har dynamisk IP, jeg betaler ihvertfald ikke de 50,- om mdr for en fast. Mit netværk er: xDSL modem > router > switch > computere
Avatar billede pfp Nybegynder
05. december 2004 - 00:33 #1
Jeg tror ikke du kan tvinge en ny, men du kan prøve flg:

1. Start -> Kør
2. Hvis du bruger XP skriv cmd og tryk enter, ellers skriv command
3. Skriv ipconfig -release
4. Skriv ipconfig -renew

Se om det hjælper, jeg er ikke sikker.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
05. december 2004 - 00:41 #2
du kan nok ikke selv bestemme det på den måde... du kan prøve at tage strømmen fra til router og se om du får en ny ip af det
Avatar billede basementjack Nybegynder
05. december 2004 - 00:45 #3
Hvis han er uheldig og hører ind under FX DK-TV i Varde, vil han skulle tage strømmen i op til 5 timer for at få et resultat... :/
Avatar billede mcgoat Nybegynder
05. december 2004 - 00:53 #4
yep.. man plejer at få den samme igen. men mindre dette sker: At du slukker din router helt.... En anden som har haft slukket sin router tænder den imens og får din gamle ip... og du så tænder den igen.... det er jo lidt DHCP agtigt....
Avatar billede areon Nybegynder
05. december 2004 - 00:53 #5
holder på strøm løsningen...
Avatar billede mcgoat Nybegynder
05. december 2004 - 01:02 #6
men noget helt andet... hvorfor vil du dog have en ny ip? de fleste som har dynamisk vil meget gerne beholde den samme.. men mindre at de da har gjort noget ulovligt... hehe... men så er det jo allerede for sent og ISP'en kan sagtens finde tilbage....
Avatar billede oz2kas Nybegynder
05. december 2004 - 12:03 #7
God formiddag.

Prøv at release ip'en fra routern, slukke denne og evt. modem bagefter routeren.
Lade det være slukket i et par timer (alt afhængig af hvilken løsning du kører så 1-4 timer).
Smid strøm på igen.
Avatar billede mcgoat Nybegynder
07. december 2004 - 12:30 #8
Fået svar på det? eller fået det til at virke? hehe :)
Avatar billede ducks Nybegynder
09. december 2004 - 20:37 #9
Ser ikke ud til at nogen af jeres forslag virker :(

Hvis i som har kommet med forslag, lige kommer med et svar, så skal jeg dele point ud.
Avatar billede netspec Nybegynder
16. december 2004 - 11:25 #10
Det kommer lidt an på om det er dit modem/router eller din PC der modtager en DHCP adresse.

Du kan se om det er din PC der modtager en IP adresse fra DHCP samt hvor lang din "lease-period" er:

Start en command prompt:
- Start - kør
- Skriv: "cmd" (gælder for Windows 2000 og XP)
- Skriv: "ipconfig /all"

Her kan du se om din IP-adresse bliver tildelt via DHCP og i så fald hvor lang lease perioden er.

Det kan dog også være din router der modtager en dynamisk IP adresse. Dette kan du se ved at logge på routeren via telnet/http hvis du har mulighed herfor.

Hvis du modtager IP via DHCP og lease perioden er på f.eks. 3 dage, tja så bliver du nødt til at have din router/computer (alt efter hvilken af disse modtager IP via DHCP) i 3 dage.

Alt efter hvordan DHCP systemet er sat op, så skal følgende være opfyldt for du får tildelt en ny IP adresse:
- Udstyret der får tildelt DHCP adressen skal være slukket i lease perioden
- En anden bruger skal efter lease periodens udløb modtage den nu "frigivne" IP adresse.

Herefter vil du få en ny IP adresse da den "gamle" jo så er optaget. Hvis ovenstående ikke er opfyldt, vil dit udstyr stå som "ejer" af IP adressen i hele lease perioden. Som nævnt skal en anden bruger også have tildelt IP adressen for at det virker. Det skyldes, at selv om lease perioden er udløbet, så vil dit udstyr så snart det kommer på nettet igen, anmode om at få den "gamle" IP adresse igen. Hvis denne er ledig vil DHCP serveren opfylde dit "ønske".
Avatar billede oz2kas Nybegynder
16. december 2004 - 11:53 #11
Har du haft ringet til din ISP?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
02. januar 2005 - 01:19 #12
smider et svar hvis du kunne bruge mit svar.. ellers bare afvis det :)