Avatar billede nph12 Nybegynder
04. december 2004 - 17:57 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Bat fil som kan læse fra en txt fil

Hej
Hvordan laver jeg en bat-fil, som kan læse fra en txt fil? Hvordan skriver jeg i en bat fil til en txt fil?
Avatar billede webcreator Nybegynder
04. december 2004 - 17:58 #1
Hej nph.

Mig bekendt kan et batch program ikke lave den slags avancerede ting. Deres formål er at kunne udføre simple kommandoer sekventielt (fx starte programmer i en bestemt rækkefølge).
Avatar billede ulrich Novice
04. december 2004 - 18:26 #2
Du kan sagtens skrive til en tekst fil.

echo test > hej.txt vil skrive hej i din tekst fil.

For at "appende" skal du bruge >>, så slipper du for at filen bliver tømt hver gang.
Avatar billede nph12 Nybegynder
04. december 2004 - 19:05 #3
Jeg synes, at havde set et spørgsmål her på eksperten, hvor der var en som spurgte om det samme. Vedkommende fik svar på, hvordan en bat fil kunne læse oplysninger fra en txt fil.

Desværre kan jeg ikke lige finde spørgsmålet (har søgt!!).
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. december 2004 - 19:08 #4
Hvad skal der typisk "læses" fra filen ?
Avatar billede nph12 Nybegynder
04. december 2004 - 19:14 #5
Bare nogle almindelige dos-kommandoer....

Jeg har en bat-fil som skal importere nogle dos-kommandoer fra txt-filen. Jo, jeg kunne godt skrive det hele i en bat-fil, men det som jeg skal bruge det til ville det være smart at importere oplysninger fra txt-filen.
Avatar billede webcreator Nybegynder
04. december 2004 - 19:14 #6
Saturation > Mig bekendt er echo et program - så det er stadig ikke batch der gør det. Men det havde jeg da ikke lige tænkt på :)
Avatar billede double-g Juniormester
04. december 2004 - 19:41 #7
Prøv at se http://www.eksperten.dk/spm/462057

Der er opskriften på at flytte fra en *.txt fil til en variabel.
Avatar billede bertelbrander Novice
04. december 2004 - 20:10 #9
Man kan lave en batfil:

@echo off
for /F "tokens=*" %%I in (command.txt) do %%I

Den vil udføre de kommandoer der liger i command.txt, men det virker ikke med alle kommandoer.

Den kan f.ex. godt udføre "type command.txt", men den kan ikke udføre "echo hallo >t.txt", "echo %date% virker heller ikke.

Hvis man vil lave noget der er godt skal man nok have fat i et "rigtigt" script sprog som f.ex. bash eller python.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. december 2004 - 20:24 #10
... eller VBScript ...
Avatar billede nph12 Nybegynder
04. december 2004 - 20:27 #11
Hvorfor man cmd ikke udføre alle kommandoer som ligger i txt-filen?

Hvis man vil beholde cmd-kommanderne og importere disse fra en txt-fil, hvilke sprog skal/kan man bare? Kan man bruge vbs?
Avatar billede nph12 Nybegynder
04. december 2004 - 20:49 #12
hvordan får man et VBScript til at læse en txt-fil og udføre de kommandoer som filen indeholder (dos-kommandoer)?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
04. december 2004 - 21:07 #13
JEG kender ikke (nok til) VBScript til at kunne komme med yderligere...
Avatar billede bertelbrander Novice
04. december 2004 - 21:08 #14
Jeg ved ikke hvorfor det ikke virker, faktum er at det ikke gør.
Jeg kender ikke vbs.
Avatar billede nph12 Nybegynder
05. december 2004 - 10:12 #15
Okay. Jeg prøver evt. at oprette et spørgsmål under vbs...

Hvis der er nogen som vil have point, så må I oprette et svar....
Avatar billede ranglen Nybegynder
05. december 2004 - 12:13 #16
prøv at omskrive scriptet til, den synes at tage dem alle med

for /F "tokens=*" %%I in (command.txt) do call :go "%%I"
goto :eof
:go
%~1
Avatar billede bertelbrander Novice
05. december 2004 - 14:21 #17
Jeg prøvede også den version, hvor command.txt så sådan ud:

type command.txt
dir *.txt >t.txt
echo %date%

resultatet var sådan set ok, bortset fra at den skrev:

type command.txt
dir *.txt >t.txt
echo %date%05-12-2004

Men problemet kan løses ved at tilføje et linieskift efter sidste linie.

Så ranglen's løsning kan måske godt bruges.
Avatar billede ulrich Novice
07. december 2004 - 11:59 #18
Webcreator: jeg mener nu at ECHO er en kommando.
Avatar billede nph12 Nybegynder
07. december 2004 - 14:59 #19
Jeg prøver lige ranglens løsning....
Avatar billede nph12 Nybegynder
07. december 2004 - 20:06 #20
Tænken var at lave en silent installation:

Jeg havde tænkt mig at bruge commandslines fra denne side:
www.unattended.msfn.org

Jeg har ikke mulighed for at teste det på den maskine jeg sidder ved nu, men så hvis der nogen som har lyst til at teste det, hører jeg gerne fra jer.
Avatar billede nph12 Nybegynder
12. december 2004 - 18:14 #21
får man ikke lov til at køre bat-filer under Windows Xp SP2?
Avatar billede bertelbrander Novice
12. december 2004 - 19:50 #22
Jo, det vil jeg da mene.
Virker det ikke? Hvad sker der?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
12. december 2004 - 19:55 #23
PS:
De ka' jo også hedde *.CMD istedet for *.BAT - jeg ved dog ikke lige nu hvad forskel det gør?
Avatar billede nph12 Nybegynder
15. december 2004 - 09:44 #24
Der kommer en fejlmeddelelse, hvor der står" install.bat er ikke et gyldigt Win32-program", når jeg opretter filen.

Ellers må jeg nedgradere min maskine, så jeg får lov til at oprette bat-filer.

Jeg have bare tænkt mig, at bat-filen skulle indlæse nogle forskellige kommandoer, som er indskrevet i en txt-fil.

Eksampler på disse:
http://www.unattended.msfn.org/xp/applications/msnmessenger.htm
http://www.unattended.msfn.org/xp/applications/mediaplayer10.htm
Avatar billede nph12 Nybegynder
16. december 2004 - 10:55 #25
Dem som vil have opint må oprette et svar.

Spørgsmålet bliver snart lukket.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
16. december 2004 - 10:57 #26
Skipper - Go' Jul ...
Avatar billede nph12 Nybegynder
16. december 2004 - 21:22 #27
lukker