Avatar billede bassa Nybegynder
04. december 2004 - 16:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

At låse tabeller?

Hej alle,

Jeg står og har et lidt irriterende problem med en hjemmeside som jeg er igang med at bygge.

Her er et link til siden http://froso.sitedesigner.dk/laager.htm

Problemet er, at hvis i prøver at klikke frem og tilbage mellem menupunktet "Låger" og menupunktet "Skuffer", så kan i se at den øverste tabel med selve logo'et rykker sig en smule opad, samt at den venstre tabel med undermenuen også skubbes en anelse til venstre.

Det er som om at begge tabeller "skubbes" eller presses en smule sammen i menupunktet "Låger".

Er de nogen som evt. kunne fortælle mig hvordan jeg får det hele stående statisk, så de ikke rykker sig? Er der en bestemt metode som man kan bruge for at "låse" en tabels placering, så den ikke kan ændre sig eller rykke sig?

På forhånd tak,

Bassa
Avatar billede morteeart Nybegynder
04. december 2004 - 16:42 #1
nej, du kan ikke låse tabeller.

Den eneste løsning er at lave dit design ordenlig, og ordenligt design skal laves med ordenlig kode.
Avatar billede flintstone Novice
04. december 2004 - 16:50 #2
Måske du skulle bruge layers i stedet for.
Avatar billede morteeart Nybegynder
04. december 2004 - 16:50 #3
aka. CSS boxe + position: absolute; www.html.dk/tutorials/css :)
Avatar billede flintstone Novice
04. december 2004 - 17:02 #4
Jeg har haft de to sider i DW og konverteret dem til layers. Og så kan man tydeligt se hvor fejlen er. Det er ikke i din header, men derimod dine tables med døre og skuffer som ikke passer.
Avatar billede flintstone Novice
04. december 2004 - 17:02 #5
.........låger og skuffer.........
Avatar billede bojohansen Nybegynder
04. december 2004 - 18:33 #6
Der er forskel på din table width

<div align="center">
  <table width="1006" border="0" cellpadding="0" cellspacing="1" bordercolor="#FFFFFF">

<div align="center">
  <table width="1004" border="0" cellpadding="0" cellspacing="1" bordercolor="#FFFFFF">

gå dine tables igennem, og sikre dig at de er ens
Avatar billede miss-g Seniormester
04. december 2004 - 20:11 #7
Ja, det hjælper at sætte højde og bredde på det hele, så programmet ved hvad det skal rette sig efter.

Det kan du nemt gøre ved at markere en tabel, og klikke på ´Convert table width to pixels´ og ´Convert table height to pixels´. Findes i nederste del af properties paletten - venstre side.

Som regel retter den sig efter indholdet, så hvis det stadig driller er det nok en god idé at gå tabellerne/cellerne igennem som bojohansen skriver.

Ellers er der flere muligheder. Man kan jo også lave en template, og sige at man kun må kunne rette i det hvide område (editable region).

Eller du kan genbruge en side. Når du har lavet Låger færdig og gemt den, så sletter du det i det hvide område, laver skuffer - gemmer skuffesiden, sletter - laver hængsler - gemmer som hængslersiden osv.
Avatar billede miss-g Seniormester
04. december 2004 - 20:12 #8
Glemte at svare... *S*
Avatar billede bassa Nybegynder
04. december 2004 - 21:01 #9
Jeps, ved at de to store tables er henholdsvis 1006 og 1004 pixels brede, men jeg aner ikke hvorfor Dreamweaver konsekvent syntes at det er fedest at skubbe de andre tabeller.

Det er mildest talt pisseirriterende, at den ikke bare kan holde på størrelsen. Alle de øvrige tabeller kører fint på de andre sider. Problemet syntes kun at forekomme, når jeg smider de tabeller ind som har billederne af låger inde i sig. Når jeg kopierer den tabelrække med låger, og paster den ind nedenunder, så er det at den smadrer de øvrige tabellers størrelse.

Virkeligt underligt, og skræmmende amatøragtigt af Macromedia, med mindre det selvfølgelig er mig som ikke har lagt mærke til en detalje som, åbenbart, er gemt rigtig, rigtig godt.

Cheers,
Bassa
Avatar billede miss-g Seniormester
04. december 2004 - 22:23 #10
Det kan være det du sætter ind er for stort?

Eller det du sætter ind er max 1004 px bred, men hvis der så f.eks. også er lavet et mellemrum i cellen så tæller det jo med....og det kan du nok kun se i koden - altså om der er smuttet et mellemrum ind...

Den her kan også være i vejen (i koden) &nbsp;
Det er noget Dreamweaver indsætter i tomme celler...