Avatar billede luttichau Nybegynder
14. marts 2001 - 18:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

hvorfor?.. hvad skal jeg med XML?

Nu har jeg ledt med lys og lygte efter en forklaring på hvad jeg skal bruge XML til og jeg har ikke fundet en endnu?

Jeg mener, jeg har adgang til en top-tunet SQL database.. hvad skal jeg så med XML?..

for mig at se er XML en version af komma seperede filer.. som måske bare er en smule mere brugervenlige?..

Vil nogen forklarer mig hvorfor en simpel websnedker som roder med databaser, skal begynde at bruge XML og eventuelt hvor det er en fordel?
Avatar billede brian@diku Nybegynder
14. marts 2001 - 18:26 #1
XML som datastruktur er jo et rekursivt eksport format som rigtig nok er i samme kategori som det tamme CSV format .. Det er jo fordelagtig at flere ikke kompatible systemer kan genere et mellemformat, som kan verificeres via en DTD film, og dermed garanteres at være kompatibelt.

Jeg har ikke brugt XML selv, men en af mine gode venner har lavet flere store opgaver med DTD/XML, og jeg synes anvendeligheden er god udfra de diskusisoner vi har haft.

- BRian
Avatar billede luttichau Nybegynder
14. marts 2001 - 18:29 #2
Så er altså enig med mig i at det er en tangent til CSV.. jeg leder nok efter et lidt uddybende svar fordi jeg kan forstå at folk er ret vilde med det.. jeg har måske bare på fornemmelsen at de er så vilde med det fordi det er nyt og ikke fordi det er specielt anvendeligt..
Avatar billede brian@diku Nybegynder
14. marts 2001 - 18:36 #3
mere som højeste fællesnævner .. men du har ret, det er bare varm luft langt hen ad vejen.

kig på denne her for yderelige info:

http://www.ucc.ie/xml/

gå til punkt A.1 og læs til A.3 ... det vil være nytteløst at oversætte det for at spille klogeåge heheh  det er i forvejen en god beskrivelse.

Avatar billede elisabeth Nybegynder
15. marts 2001 - 02:56 #4
Nej det er ikke varm luft! Jeg er desværre ikke en haj til xml, men jeg ser fordelen specielt ved at du kan programmere xml\'en en gang og så kan du via xslt tilpasse til næsten alle formater som palm, wap,andre håndholdte typer eller bare på en alm. computer. Du kan desuden selv erklærer tags med DTD som er ved at være forældet eller med schema. Dette gør det mere logisk og hensigtmæssigt indenfor koncerner og store virksomheder at de kan have deres egne tag\'s som du kan lave intelligent søgning på gennem xslt\'en. Se eventuelt p www.xml.dk www.xml.com
mvh Elisabeth
Avatar billede luttichau Nybegynder
15. marts 2001 - 09:44 #5
Jeg vil da gerne høre hvad det er du bruger xml til elisabeth, og om du nogensinde har brugt en database før?.. Fordi det du siger med at du kan lave din xml database en gang og så kan du tilpasse den allemulige formater, kan du jo også med alle mulige andre databaser.. same difference :)

mht. xml.dk så står der mere om xml.dk end der gør om xml.. og så fandt jeg denne udtalelse: \"I princippet skulle hvert speciale på et hospital have hver sin datastruktur, og dette er ikke muligt i praksis med en relationel database.\" og det vil jeg gerne erklærer mig dybt uenig i.

Desuden synes jeg, at jeg tit oplever at folk påstår at xml er så og så smart uden egentligt at fortælle HVAD DER GØR at det er så smart.. hvilket også er tilfældet med xml.dk.

Men jeg tror xml.dk\'s konklusion om hvorfor xml er smart, må være at man kan bruge det til at udveksle information (se. CSV) på en standardiseret måde. Og så kan man bruge det i word og alt muligt andet som man længe har kunnet med access og andre sql servere via odbc..
Ingen tvivl om at det har sin berettigelse et eller andet sted.. men jeg har bare ikke set et sted hvor det kommer til sin ret.
Avatar billede kresten Nybegynder
15. marts 2001 - 10:52 #6

Der er ikke nogen tvivl om at XML er omgivet af en del hype, så jeg kan godt forstå din holdning.

Det er nok ikke så meget XML\'en som gør det snedigt, men mere når man kombinerer det med XSL og DTD. På denne måde kan du bygge dine egne regler for hvordan data skal tolkes/se ud.

\"Er det ikke det jeg gør i databasen\", kan jeg høre dig spørge? Jo!! Hvad skal du så med det? Tja, den eneste rimelige grund jeg kan finde, er at man i nogle tilfælde har brug for at sende data frem og tilbage mellem objekter. Måske over netværk til en anden maskine i stil med en agent, men hvor tit er det lige man gør det? :-)

Personligt bruger jeg det sådan at jeg i mine UIBeans på JSP siden kan sige at den skal vise sig som XML, på denne måde kan man skifte til andre medier rimelig nemt (som Elisabeth skrev) og have features som f.eks. at filtere og sortere data på klienten.
Avatar billede brian@diku Nybegynder
15. marts 2001 - 12:22 #7
Jeg vil lige påpege at XML stadig er et metasprog, så du programmere ikke i XML, men man beskriver andre sprog og strukture i det.
Avatar billede luttichau Nybegynder
16. marts 2001 - 16:05 #8
nåh men det var meget rart at få talt om det.. nu får kresten de her points fordi han er enig med mig heheh :)
Avatar billede pelyja Nybegynder
01. oktober 2002 - 02:14 #9
Hvis nu man forestiller sig, at nettet er én stor database, så er det jo meget smart, at kunne tilgå disse semi-strukturerede selvbeskrivende xml-data ved hjælp af xpaths, xpointers, xslt og andet ... både som maskine og som menneske :)

http://www.brics.dk/~amoeller/XML/index.html