Avatar billede nuddel Nybegynder
03. december 2004 - 09:43 Der er 12 kommentarer

Kan .NET gøre JavaScript browser uafhængige??

Hej,

Det skal lige siges at jeg er ny indefor .NET, men har hørt noget om at man kan lave sine JavaScripts browser uafhængige ved at indkludere dem i .NET, men hvordan og hvorledes hænger det samme????
Vil gerne have svar og URL's til eksempler m.m

På forhånd tak!
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
03. december 2004 - 09:54 #1
Jeg er ikke sikker på hvad du mener ... men du kan bruge .NET's alternativer til mange almindelige javascript-funktioner, såsom FieldValidator. De er godt nok browser-uafhængige, men de virker ikke helt på samme måde som JavaScript. De kræver et PostBack.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. december 2004 - 09:56 #2
Det lyder som en and.

Hvis nu f.eks. min browser slet ikke supporterer JavaScript, så kan jeg ikke rigtigt
se hvad ASP.NET kan gøre ved det ....
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
03. december 2004 - 10:00 #3
Jep ... men det jeg tror der menes er, at man kan erstatte mange af de ting man normalt benytter JavaScript til, med at lave Server PostBacks så tingene bliver evalueret serverside og der ved hjælp af ViewState holdes indholdet af felterne automatiske, og den eneste ændring er en eller anden validering af et felt.

Den funktionalitet minder meget om det man ellers typisk ville bruge JavaScript til.
Avatar billede nuddel Nybegynder
03. december 2004 - 10:08 #4
Det jeg mener er at .NEt detecter hvilke browser der anmoder om at se hjemmesiden, derefter udskriver den javascriptet alt efter hvad clienten køre... NS , IE what ever...

Arne V : Hvis din browser ikke supporter JS, så er det jo bare 2 bad for dig!!! Medmindre du har et svar, så undlad at svare!!
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
03. december 2004 - 10:11 #5
Nuddel, jeg tror du misforstod arnes kommentar.

Du kan godt serverside afgøre hvilken browser brugeren har, og så skrive forskellige javascripts ud. Det er dog ikke noget nyt for .NET og det er heller ikke særligt smart, for du kan også detecte hvilken browser der bruges gennem javascript.
Avatar billede nuddel Nybegynder
03. december 2004 - 10:28 #6
Ja jeg ved godt at man kan detecte hvilke browser de køre, jeg har bare ladt mig fortælle at man kan lave ET javascrip, og så udskriver .NET javascriptet alt efter browser clienten køre. Altså den indsætte de Tag's browser benytter..

Men det kan jeg så forstå på det hele, at det var en røver.
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
03. december 2004 - 10:29 #7
Ja, det er i hvert fald ikke noget .NET kan gøre automatisk.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. december 2004 - 11:18 #8
Prøv og hør efter hvad jeg siger.

.NET kan ikke gøre noget hvsi en browser ikke understøtter JavaScript.

Det er det mest ekstreme eksempel.

Men du kan sagtens udvide argumentet:

- hvad vil .NET gøre hvis jeg laver min egen browser med min egen version af
  JavaScript som Microsoft aldrig har hørt om ?

Urealistisk. Ja.

Men vi giver det lige en lille drejning.

Hvordan skal .NET version X releaset tidspunkt X kunne understøtte en version
af en hvilken som helst Microsoft browser releaset tidspunkt X + 3 måneder ?

Det er vist lige pludseligt ret realistisk !

Så ved lidt logisk tænkning må man konkludere at det ikke kan lade sig gøre.
Avatar billede nielsbrinch Nybegynder
03. december 2004 - 11:23 #9
Yep ... men ved at bruge .NET-funktioner i stedet for JavaScript, gøres det browser-uafhængigt. Det er bare ikke JavaScript længere.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. december 2004 - 11:23 #10
... hvilken som helst *ikke* Microsoft browser ...
Avatar billede arne_v Ekspert
03. december 2004 - 11:24 #11
Jeg tror at Niels's hypotese er rigtig.

Det du har hørt må være at man kan erstatte client side javaScript med
noget server side logik.
Avatar billede bumle90 Nybegynder
04. december 2004 - 15:55 #12
Tag det ikke personligt nuddel...Men mit forslag ville være at du prøve at sætte dig lidt ind i tingene før du slynger spg. ud. Som arne siger vil det aldrig kunne lade sig gøre. Og forestil dig de prøvede at gøre det. Det ville kræve at MS udsendte opdateringer til .net hver uge. Og stadig ville det ikke være optimalt..Men du kan jo bare laver dine egne controls som du mener laver javascript til de enkelte browsere...Verden står åben for dig. Jeg gad bare ikke sidde og lave den slags controls...