Avatar billede Lasse Novice
03. december 2004 - 01:52 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Sidste, nuvaerende og naeste

Jeg har en tabel der ser saaledes ud:

idPicture, idgroup, path
---------------------------
5, 6, 'hej.png'
6, 6, 'hej2.png'
7, 7, 'hej3.png'
8, 6, 'hej4.png'

Udfra IdPicture = 6 og idgroup = 6, skal jeg nu have foelgende tilbage:

5, 6, 'hej.png'
6, 6, 'hej2.png'
8, 6, 'hej4.png'

Havde jeg derimod IdPicture = 5 og idgroup = 6, saa skulle jeg have foelgende tilbage:

5, 6, 'hej.png'
6, 6, 'hej2.png'

Dvs. En stoerre, en mindre, og nuvaerende.

Jeg er igang med at lave en bladre side i billeder. Er der en smartere maade til dette, idet jeg bruger ASP.NET som klient program til db'en?
Avatar billede baitianlong Nybegynder
03. december 2004 - 02:19 #1
Jeg forsøger kun... :)

tal1 = det idPicture du vil have
tal2 = den idGroup du vil have
SELECT idPicture,idGroup,path FROM tabel WHERE idGroup='tal2' ORDER BY idPicture LIMIT tal1-1,tal1+1

Prøv det... Men jeg er ikke sikker :)
Avatar billede fennec Nybegynder
03. december 2004 - 08:27 #2
Som jeg forstår det, skal du lavn en UNION:

select top 1 * from DinTabel where idgroup=5 and idPicture<6 order by idPicture desc
UNION
select * from DinTabel where idgroup=5 and idPicture=6
UNION
select top 1 * from DinTabel where idgroup=5 and idPicture>6 order by idPicture

Skulle gerne finde dem til IdPicture = 5 og idgroup = 6 (dit sidste eks)
Avatar billede Lasse Novice
03. december 2004 - 16:56 #3
Ja, en UNION havde jeg ogsaa selv udset mig... LIMIT er vist kun i MySql

Der er ikke en smartere maade at goere det paa? Jeg taenkte paa om jeg ikke kunne hente alle rows ned (det loeber maaske op i 20 rows), og gemme dem i sessionsvariabler i ASP.NET eller lign. Derved skal jeg kun hente dataen ned een gang, og ikke hver gang personen gaar til naeste billede i serien...
Avatar billede Lasse Novice
26. januar 2005 - 22:29 #4
det blev til et dataset i en sessionsvariable.