Avatar billede stroke1 Nybegynder
01. december 2004 - 21:30 Der er 10 kommentarer

font størrelse

Hej.

<font color="#0B17B9" size="7pt"><b>« HER »</font></b>

Hvad er forsk på size="1pt" herover og font-size: 7pt;
herunder :

<STYLE type=text/css>
h3 {
            margin: 0px;
            color: #339900;
            font-size: 7pt;
        }
</STYLE>

Den font-size der er i linien øverst bliver meget større end den
under STYLE ?? Hvorfor ??
Avatar billede stroke1 Nybegynder
01. december 2004 - 21:31 #1
"Hvad er forsk på size="7pt" herover og font-size: 7pt;
herunder"

skulle der selvf. stå !
Avatar billede stroke1 Nybegynder
01. december 2004 - 21:32 #2
Er det noget med h3 ?
Avatar billede jensgram Nybegynder
01. december 2004 - 21:35 #3
For det første kan du ikke (valid) skrive den øverste linie - size-attributten i <font>-tagget skal have et tale (1-7, så vidt jeg husker). Det er en relativ størrelse, men <font>-tagget bør du ikke benytte længere.

7pt i CSS svarer derimod til 7 punkter - altså en absolut størrelse!
Avatar billede paviuz Nybegynder
01. december 2004 - 21:35 #4
Fordi at du ikke kan angive pt, px osv i den øverste(HTML), det er altid en standard størelse (kan ikke huske hvad den hedder i CSS).
Avatar billede jensgram Nybegynder
01. december 2004 - 21:36 #5
Når du angiver en absolut størrelse, så vil selv en h3 følge denne. Det jeg skrev ovenfor blev noget kludret, men håber du forstår.
Avatar billede jensgram Nybegynder
01. december 2004 - 21:38 #6
Ja, det var 1 til 7 (7 er størst)
Avatar billede xozzi Nybegynder
01. december 2004 - 21:40 #7
<font color="#0B17B9" size="7"><b>« HER »</font></b>

Hvad er forsk på size="1" herover og font-size: 7;
herunder :

<STYLE type=text/css>
h3 {
            margin: 0px;
            color: #339900;
            font-size: 7;
        }
</STYLE>

Prøv den i steddet for
Avatar billede olebole Juniormester
02. december 2004 - 01:17 #8
<ole>

Den nederste er ikke valid. Ved 'font-size' skal både angives en tal-værdi og en enhed

/mvh
</bole>
Avatar billede roenving Novice
03. december 2004 - 01:00 #9
-- og et par ekstra kommentarer:

-- at bruge pt som størrelses-angivelse er ret skørt i css, da nogle browsere (læs IE !-) ikke overholder angivelsen på skærm, men 'oversætter' (læs: maltrakterer) størrelsen til px, som er noget nær den eneste fornuftige at bruge på en skærm, mens andre browsere aktivt forsøger at bruge den absolutte størrelse på skærmen, og du derved får forskelligt resultat afhængig af monitor (dot-pitch er forskellig !-) og browser ...

-- og der er en præcis oversættelse af size 1-7 til font-size i css:

1 = xx-small;
x-small, small, medium, large, x-large og
7 = xx-large;
Avatar billede jensgram Nybegynder
17. maj 2006 - 15:46 #10
Hmm...