Avatar billede breindahl Nybegynder
01. december 2004 - 17:29 Der er 1 kommentar og
1 løsning

IE6: Sortering af 'Foretrukne'

Internet Explorer er født med en facilitet, som husker den rækkefølge, man anbringer sine bogmærker ("Foretrukne", altså genveje) i.
Faciliteten består i, at rækkefølgen af genveje registreres i Registreringsdatabasen: Der oprettes en post ("MenuOrder") i hver eneste mappe og undermappe, man opretter under Foretrukne.
(Registreringen sker her:
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\MenuOrder)
Dette er sikkert glimrende for mange brugere. Men jeg har efterhånden mange genveje, og jeg har derfor etableret et system til sikring af, at jeg får dem vist i den af mig ønskede rækkefølge. Systemet består i al sin enkelthed i, at første karakterer i navnet er et tal (1,01; 1,27; 2,83; osv osv). Samme systematik anvender jeg for mine alminelige filer. Og for almindelige filer fungerer det glimrende, når mappen sorteres efter navn (dvs. alfanumerisk).

MEN: Det fungerer ikke i Explorer, fordi Explorer insisterer på at huske rækkefølgen i Foretrukne-mappen på en anden måde end i alle andre mapper (nemlig ved registrering i Reg-databasen).
Jeg har en del gange slettet posten "MenuOrder" i samtlige mapper. - Men så snart jeg opretter en ny genvej i Foretrukne, oprettes en MenuOrder-post i den pågældende mappe i Reg-databasen.

SPØRGSMÅL: Hvem ved, hvordan man slår denne automatiske registrering i Registreringsdatabasen fra ??
Avatar billede breindahl Nybegynder
05. december 2004 - 14:38 #1
Det er nu en uges tid siden, jeg oprettede spørgsmålet. - Har jeg virkelig stillet et spørgsmål, som ingen kan svare på ?? - !!
Avatar billede breindahl Nybegynder
13. december 2004 - 15:00 #2
Jeg tillader mig at tage pointene selv. Jeg har ganske vist ikke fundet ud af, om man kan de-aktivere IE6's automatiske registrering af fil-rækkefølgen i Foretrukne. (Hvis nogen finder ud af, hvordan det gøres, er jeg fortsat interesseret i at høre om det.)

Men har jeg fundet ud af, hvordan man kan undgå, at posten "MenuOrder" oprettes i registreringsdatabasen. - Hidtil har jeg ved oprettelse af genveje i Foretrukne anvendt den lette metode, nemlig blot at trække adressen fra adresselinien ned i Foretrukne-panelet. Men herved oprettes "MenuOrder" i den pågældende mappe i registreringsdatabasen.
Hvis man i stedet højreklikker på websiden og anvender den fremkommende dialogboks til at placere genvejen, oprettes posten "MenuOrder" ikke. Og dermed opnår jeg, hvad jeg ønsker, nemlig at filerne sorteres i den vante alfanumeriske rækkefølge.