Avatar billede boocken Nybegynder
01. december 2004 - 16:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Bestemmelse af links fra css

jeg vil gerne have følgende link på min side, som kan styres fra css.
linket skal være være følgende:
1. ikke aktivt = #FFFFFF
2. besøgt = #FFFFFF
3. - vil gerne have det får en anden farve og baggrunden bag ved linket også skifter farve når man holder musen over det
-> se http://www.hjemmesideskolen.dk - som deres links - så ved i hvad jeg mener.
4. Det skal ikke være understreget

Nogen eksperter der vil hjælpe.? på forhånd tak,
Avatar billede Slater Ekspert
01. december 2004 - 16:51 #1
a:link, a:active, a:visited {
  background-color: transparent;
  color: #ffffff;
  text-decoration: none;
}
a:hover {
  background-color: #0000ff;
  color: #ffffff;
  text-decoration: none;
}

Noget i den stil?

Men husk du kan ikke bestemme bredden på et A-tag (kun i Internet Explorer, men det er en dum fejl). Du er nødt til at bruge andre elementer, hvis de skal være lige brede.
Avatar billede boocken Nybegynder
01. december 2004 - 16:56 #2
tak det var det, men ved du hvordan de bliver lige bredde?
Avatar billede Slater Ekspert
01. december 2004 - 17:04 #3
Kiggede lige i deres kode - de sætter bare deres A-dags til display:block. Det vidste jeg faktisk ikke man kunne. Men man lærer jo noget nyt hver dag :)

Dvs. du skriver bare

a:link, a:active, a:visited {
  background-color: transparent;
  color: #ffffff;
  text-decoration: none;
  display: block;
  width: 120px;
}

i stedet.. så burde det virke. Men jeg ved ikke om det er en lovlig standard.
Avatar billede boocken Nybegynder
01. december 2004 - 22:06 #4
det virker :D.. rigtig fedt tak

- lovlig standart ?
Avatar billede Slater Ekspert
01. december 2004 - 23:41 #5
Ja altså... W3C.org fastsætter standarder for hvordan en hjemmeside skal vises på en browser. Lortebrowsere som Internet Explorer opfylder aldrig disse standarder, da Microsoft vælger at gå sine egne veje, men gode webdesignere opfylder disse krav, for at gøre deres hjemmesider kompatible med alle ordentlige browsere.

Jeg ved ikke om display:block på et A-tag er en W3C standard, og hvis det ikke er, vil det måske ikke vises korrekt på visse browsere. Men både Mozilla og IE viser det rigtigt, så det burde nok gå. :)
Avatar billede haren Nybegynder
02. december 2004 - 14:09 #6
Så vidt jeg ved er display:block en standard. Firefox, Opera, IE - har ihvert fald ingen problemer - og Firefox er næsten = Netscape.

- og så må vi være hele vejen rundt! :D