Avatar billede benzboy Nybegynder
01. december 2004 - 13:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Underdomæner

Jeg har to forskellige sider alà domæne.dk og test.domæne.dk. Som jeg ser det må kun den ene køre på port 80. Den anden kan jeg ikke starte op. Hvis jeg så sætter test.domæne.dk til at køre på port 81 er der ingen problemer med at få fat i den med ipadresse:81 men jeg kan ikke greje hvordan jeg får fat i den ude fra nettet med test.domæne.dk. Jeg har tastet test.domæne.dk ind i Host Header Value. Jeg kan forestille mig at det skal sættes op i en dns server men er i tvivl om jeg skal installere dns serveren på Windows 2003 Server eller skal det gøres på gratisdns.dk. Jeg vil lige sige jeg er helt ny på IIS området. Har kørt Apache før og her kørte det fint med en *.domæne.dk på gratisdns.dk. Så kunne jeg uden problemer styre resten i Apache opsætningen.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
01. december 2004 - 17:28 #1
Det er rigtig at der er en side der er default, som kører på port 80
Men hvis du vil kører flere sider på port 80, skal du bruge Host-Header.

Gå i egenskaber på den du ikke kan starte op. Der hvor du sætter porten, kan du vælge advanveret og tilføje de Host-Headerer der skal gælde for den side.

Så spiller det.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
01. december 2004 - 17:34 #2
En nærmere forklaring.

Dine domæner sætter du op ved gratisdns med 2 A-records pr. stk.
*.domæne.dk + domæne.dk

Din default hjemmeside i IIS'en fanger alt på port 80, ligegyldig om det er test.domæne.dk, eksperten.domæne.dk eller bare domæne.dk

Men så bruger du Host-Header ligesom Virtual i Apache.

Hvis du laver en ny side i IIS og giver den en hostheader der hedder domæne.dk
Så vil du komme til denne side hvis du skriver http://domæne.dk ude fra nettet, men hvis du skriver http://www.domæne.dk, så ryger du til default.
Dvs. default fanger alt det, som der ikke er angivet en nøjagtig hostheader for.

P.s. Der kan angives flere hostheaders på samme side.
F.eks. www.domæne.dk og domæne.dk

Det er også på den måde du laver subdomæner!
Avatar billede benzboy Nybegynder
01. december 2004 - 19:47 #3
Sådan !! Nu ser det ud til at køre. Hvorfor spurgte jeg ikke her for en uge siden ;-) Jeg takker og bukker i dyb ærbødighed. Jeg er ikke helt sikker på at det fungerer ude fra nettet. Det har før snydt mig kun at virke på lokalnettet. Skulle nogle have et minut i overskud til at være testpiloter drejer det sig om: www.telestream.dk og www.mercedes.telestream.dk
Avatar billede double-g Juniormester
01. december 2004 - 20:00 #4
Avatar billede bjuhl Nybegynder
01. december 2004 - 20:02 #5
Velbekomme.

Det ser også ud til at kører ved mig.
Avatar billede benzboy Nybegynder
01. december 2004 - 21:32 #6
Jamen er det ikke mageløst. Tak skal i have.