Avatar billede knowit-mmp Nybegynder
01. december 2004 - 10:32 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Programmatiske oprettede lænkede tabeller

Jeg har oprettet en database der lænker til tabeller på en SQL server.

Disse styres fint via indstillinger i Access-databasen.

Men Jeg kan IKKE ændre data i de lænkede tabeller. jeg kan kun læse data, og det er skam også fint nok, men nogle data har behov for at blive ændret.

Den eneste måde hvorpå jeg kan få lov til at ændre i data er ved manuelt at oprette lænkerne i Access databasen.

Hvad gør jeg galt???

Metoden jeg har brugt til at vedligeholde lænkerne er fundet i utallige spørgsmål her på Eksperten så den virker rimeligt gennemtænkt....så hvad gør jeg galt?

Koden der opretter lænkerne til SQL databasen:

Function linkTables(strErrMSg As String) As Boolean
Dim strTblName As String
Dim strConn As String
Dim objDB As DAO.Database
Dim objRSSettings As DAO.Recordset
Dim objRSTables As DAO.Recordset
Dim objTbl As DAO.TableDef

    On Error GoTo errorhandler

  Set objDB = CurrentDb
  Set objRSSettings = objDB.OpenRecordset("tblSettings")
  Set objRSTables = objDB.OpenRecordset("tblLinkedTables")

    strConn = "ODBC;"
    strConn = strConn & "Driver=SQL Server;"
    strConn = strConn & "Server=" & objRSSettings("Data Source") & ";"
    strConn = strConn & "DATABASE=" & objRSSettings("Initial Catalog") & ";"
    strConn = strConn & "UID=" & objRSSettings("UserId") & ";"
    strConn = strConn & "PWD=" & objRSSettings("Password") & ";"

    While Not objRSTables.EOF

      If (tblExist(objRSTables("LocalTableName")) = False) Then

          Set objTbl = objDB.CreateTableDef(objRSTables("LocalTableName"), dbAttachSavePWD, objRSTables("RemoteTableName"), strConn & "TABLE=" & objRSTables("RemoteTableName"))
          objDB.TableDefs.Append objTbl

      Else

          Set objTbl = objDB.TableDefs(objRSTables("LocalTableName"))
          objTbl.Connect = strConn & "TABLE=" & objRSTables("RemoteTableName")
          objTbl.RefreshLink

      End If

      objRSTables.MoveNext

    Wend

  linkTables = True

  strErrMSg = ""

before_exit:
    objRSSettings.Close
    objRSTables.Close

    Set objDB = Nothing
    Set objRSTables = Nothing
    Set objRSSettings = Nothing

  Exit Function

errorhandler:
  strErrMSg = Err.Description
  GoTo before_exit

End Function
01. december 2004 - 10:44 #1
Når du sammenkæder manuelt, kommer den så og spørger om unikt index?
Er der primærnøgle på alle tabeller?

Hvis der ikke er primærnøgle, vil Access nemlig kommer og spørge om unikt index, når man sammekæder manuelt og derved bliver redigering muligt. Men hvis tabellen sammenkædes med ovenstående metode, vil den ikke prompte for index'et og tabellen vil være låst for redigering.
Avatar billede knowit-mmp Nybegynder
07. februar 2006 - 16:47 #2
et svar
Avatar billede knowit-mmp Nybegynder
07. februar 2006 - 16:48 #3
takker