Avatar billede angelenglen Nybegynder
01. december 2004 - 09:55 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Cisco router, Line protocol down

Jeg arbejder med to Cisco 2600 routers, som er forbundet via et serial kabel, på port Serial0/0.

Efter reboot osv af routeren, siger den Serial0/0 is up, Line protocol is up.
-så går der ca 5 sekunder, så skifter Line protocol status til Down.

Hvad kan der være galt?
-begge ender er configureret stort set ens, dog er der naturligvis forskel på IP-adresser, og det er naturligvis kun den ene ende der er sat clock rate på.

her er en kopi af outputtet fra
"Show Interface Serial0/0"

20:27:51: %LINK-3-UPDOWN: Interface Serial0/0, changed state to up
20:28:02: %LINEPROTO-5-UPDOWN: Line protocol on Interface Serial0/0, changed sta
te to up
Router#sh interface serial0/0
Serial0/0 is up, line protocol is up
  Hardware is PowerQUICC Serial
  Internet address is 192.168.1.2/24
  MTU 1500 bytes, BW 1544 Kbit, DLY 20000 usec,
    reliablility 255/255, txload 1/255, rxload 1/255
  Encapsulation FRAME-RELAY, loopback not set, keepalive set (10 sec)
  LMI enq sent  41, LMI stat recvd 0, LMI upd recvd 0, DTE LMI up
  LMI enq recvd 0, LMI stat sent  0, LMI upd sent  0
  LMI DLCI 1023  LMI type is CISCO  frame relay DTE
  FR SVC disabled, LAPF state down
  Broadcast queue 0/64, broadcasts sent/dropped 0/0, interface broadcasts 0
  Last input never, output never, output hang never
  Last clearing of "show interface" counters never
  Queueing strategy: fifo
  Output queue 0/40, 0 drops; input queue 0/75, 0 drops
  5 minute input rate 0 bits/sec, 0 packets/sec
  5 minute output rate 0 bits/sec, 0 packets/sec
    0 packets input, 0 bytes, 0 no buffer
    Received 0 broadcasts, 0 runts, 0 giants, 0 throttles
    0 input errors, 0 CRC, 0 frame, 0 overrun, 0 ignored, 0 abort
    2178 packets output, 134549 bytes, 0 underruns
    0 output errors, 0 collisions, 2575 interface resets
    0 output buffer failures, 0 output buffers swapped out
    517 carrier transitions
    DCD=up  DSR=up  DTR=up  RTS=up  CTS=up

Router#
20:28:22: %LINEPROTO-5-UPDOWN: Line protocol on Interface Serial0/0, changed state to down

som det kan ses, skifter den umiddelbart efter til Down :-(

-jeg er ret lost :(
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. december 2004 - 10:17 #1
Jeg tror vi er ude i noget password/konto snask. Forskel på passwords på konti på de to routere eller en konto der er logget ude måske.
Avatar billede angelenglen Nybegynder
01. december 2004 - 10:19 #2
hmm det forstår jeg ikke helt, de skal jo kun snakke sammen med hensyn til data...
-jeg ved ikke hvor du mener der skulle være password på...
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. december 2004 - 10:36 #3
Da du i sin tid opsatte dine routere, satte du et password på routeren. Som jeg har kunne læse mig til bør brugernavnet og password være ens på begge routere hvis de skal kunne kommunikere på denne måde.
En anden løsning kunne være hvis den ene konto var låst ude. Dette er også beskrevet nogle af de steder jeg har læst på nettet
Avatar billede netspec Nybegynder
06. december 2004 - 12:47 #4
Jeg tror nu ikke du er ude i et bruger/password problem. Derimod er det måske nærmere konfigurationen på de serielle interace så som f.eks. clocking.

Se nedenstående link for at fejlsøge "serielle problemer":
http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/cisintwk/itg_v1/tr1915.htm
Avatar billede angelenglen Nybegynder
06. december 2004 - 12:49 #5
jeg fandt aldrig ud af hvad problemet var, slettede hele configurationen, og lavede en ny, så virkede det.