Avatar billede coolzone Nybegynder
30. november 2004 - 14:04 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Height auto?

Jeg har en kode der ser ud som den her:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<style type="text/css">
html, body {
    background-color: #EEECDF;
    font-family:  Trebuchet MS, Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 11px;
    font-weight: normal;
    margin: 0px 0px 0px 0px;
    padding: 0px 0px 0px 0px;
}
#kasse {
    width: 750px;
    background-color: #FFFFFF;
    margin: 0px auto 0px auto;
    padding: 0px 0px 0px 0px;
    position: relative;
    border-right: 1px solid #000000;
    border-left: 1px solid #000000;
}
#indhold {
    width: 750px;
    margin: 0px auto 0px auto;
    padding: 0px 0px 0px 0px;
    position: absolute;
}
</style>
</head>

<body>
<div id="kasse">
    <div id="indhold">123<br /><br /><br /><br /></div>
</div>
</body>
</html>

Hvorfor vil kasse ikke udvide sin height efter sit indhold?

Hvis man sætter height til 'auto' hjælper det ikke noget.

Hvis man ændre 'indhold' fra 'absolute' til 'realative' så vil bliver den som den skal være. Problemet er blot at på den side, hvor koden indgår skal kassen være relativ og indhold være absolut for at få den rette sammenhæng.

Hvad har jeg overset?
Avatar billede javanewbie Nybegynder
30. november 2004 - 14:44 #1
Du har sat indhold til at have

position: absolute;

Så lægger den sig IKKE inde i kasse, men i position 0,0 når du ikke har angivet noget. Lav den om til relative.
Avatar billede sbm Nybegynder
30. november 2004 - 14:46 #2
Ahhh. Jeg overså den sidste linie i dit indlæg. Så er jeg ikke sikker på at jeg har forstået problematikken.... :-/
Avatar billede javanewbie Nybegynder
30. november 2004 - 14:48 #3
Ahhhh. Me too. Sorry.
Avatar billede coolzone Nybegynder
30. november 2004 - 14:50 #4
Det er rigtigt at den placere sig i forhold til 0.0, men det er i forhold til det øverste venstre hjørne i den div som den befinder sig inde i og ikke i forhold til skærmen.
Avatar billede coolzone Nybegynder
30. november 2004 - 14:53 #5
Det kan man bl.a. også se ved at ændre 'kasses' placering i forhold til skærmen, så følger 'indhold' med.
Avatar billede sbm Nybegynder
30. november 2004 - 14:56 #6
Hvad ønsker du at bruge kasse til? Så vidt jeg kan se, udfører den ikke noget du ikke bare kan overføre til indhold...?
Avatar billede coolzone Nybegynder
30. november 2004 - 15:05 #7
Jo, den levere en hvid baggrund og laver en venstre og højre border omkring alt indhold.
Avatar billede coolzone Nybegynder
30. november 2004 - 15:06 #8
Det er dens funktion og så skal den "expande" eftersom der kommer mere indhold end blot 'indhold' div'en.
Avatar billede sbm Nybegynder
30. november 2004 - 15:58 #9
Kan du ikke blot sætte indhold til at have en hvid baggrund? Så behøver du blot en anonym <div> rundt om indhold, som har en centreret alignment på sit indhold...
Avatar billede coolzone Nybegynder
30. november 2004 - 16:06 #10
Måske var jeg ikke klar nok fra starten :-)

Der må ikke ændres på sammensætningen i eksemplet. Det er taget ud af et større design og der kan derfor ikke ændres på disse ting.
Avatar billede coolzone Nybegynder
30. november 2004 - 16:40 #11
Mand design med CSS er noget lort! Vi er jo tilbage i 90'erne, hvor det som virke i den ene browser ikke virker i den anden.

Back to tables! Indtil at IE implementerer standarden!!
Avatar billede coolzone Nybegynder
30. november 2004 - 18:18 #12
Det kan også bare være at man skal blive ved og blive ved og blive ved. Det lykkedes men alt skulle laves om til relativ.