Avatar billede playcs Nybegynder
29. november 2004 - 17:24 Der er 2 kommentarer

Password-beskyttelse

Hejsa,

Jeg har nu brugt omkring 4 døgn på at lave en ganske simpel password-beskyttet del af min hjemmehostede-webserver. Enhver kan regne ud at det ikke virker, og jeg af den grund skriver herind til. Det skal her siges at det er "metoden" med .htaccess og .htpasswd jeg leger med. Det er en Windows 2003 Server Enterprise Edition jeg kører med her.

Er der nogle af jer som har lyst til at give mig en forklaring på hvorfor det ikke virker og eventuelt lave begge filer for mig samt sige hvor de evt. skal placeres?

I skal helst ikke linke til www.webcafe.dk 's guide da det er den jeg har brugt som altså ikke vil virke for mig.

>> Informationer >>

Adresse: www.cp-er-for.lir.dk

Root-dir: C:\Servere\Web-server\Apache\htdocs\
Ønsket beskyttet mappe: C:\Servere\Web-server\Apache\htdocs\test\

Brugernavn og adgangskode må gerne laves som test:test.

Jeg har været inde og rode med "AllowOverride" i httpd.conf, men uden held. httpd.conf er nu default igen.

Jeg giver 40 point, da det har voldet mig store problemer tidligere.

Håber nogle derude kan hjælpe!

Tak!

//PlayCS
Avatar billede sukos Juniormester
30. november 2004 - 15:03 #1
Åben en command-prompt, (cmd) og naviger ind til
C:\Servere\Web-server\Apache\bin\

Når du er i mappen, skriver du:

htpasswd -c C:\Servere\Web-server\Apache\.htpasswd-fil test
og trykker enter.
Du bliver så bedt om at skrive password til brugeren test.
Du har så en passwordfil som hedder .htpasswd-fil og ligger i apache mappen.
Brugernavnet er jo så test og password det password du indtastet.
Hvis du vil tilføje en bruger, undlader du blot -c da det betyder at man vil lave en ny fil

Du skriver at conf er default, så du skal åbne conf, og under den directory blok som der er for htdocs, laver du en ny directory blok:

<Directory "C:/Servere/Web-server/Apache/htdocs/test">
AllowOverride AuthConfig
</Directory>

På den måde tillader du at bruge .htaccess til at beskytte et dir

Derefter laver du en .htaccess som ser så'n ud, og ligger i din test mappe:

AuthType Basic
AuthName "Indtast password"
AuthUserFile C:/Servere/Web-server/Apache/.htpasswd-fil
Require user test

Genstart apache, og du skulle være kørende! :O)
Avatar billede sukos Juniormester
16. december 2004 - 14:44 #2
Har du fået styr på det? :O)