Avatar billede agz Nybegynder
29. november 2004 - 16:25 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hvad gør disse filer?

Hvilken funktion har disse filer:

web.config
global.asax
*.ascx

Og er der andre jeg skal kende?
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
29. november 2004 - 17:18 #1
web.config er en xml fil som indeholder alle indstillingerne for din ASP.NET applikation. Det kan være sprog indstillinger, cookie indstillinger ol.

global.asax svarer til global.asa i ASP. Her har du mulighed for at gemme globale variable og tilføje kode til hændelserne Application_Start, Session_Start osv.

*.ascx er user controls. Dvs. brugerdefinerede controls, som kan tilføjes din applikation.
Avatar billede agz Nybegynder
29. november 2004 - 22:25 #2
Du kan ikke lige give nogle mere konkrete eksempler vel? F.eks, hvad bruger jeg dem til i et login-system..?
Avatar billede snepnet Nybegynder
30. november 2004 - 01:16 #3
Du kan lige få et eksempel her - der rulles det både global.asax.cs og web.config i stilling til rollebaseret authorization, baseret på forms authentication.

http://www.xoc.net/works/tips/forms-authentication.asp

det er sådan et rimelig typisk eksempel på noget det bruges til, men du kan jo sådan set lægge hvad det skal være i dem. Global (klassen der gemmer sig i global.asax.cs) er sådan set at betragte som selve din applikation (den arver fra System.Web.HttpApplication), og som nheilbuth skriver, er den velegnet til ting og sager du ønsker skal være globalt tilgængelig kan.

Et eksempel på nogle custom-konfigurationsmuligheder i web.config kunne være en connectionstring :

<appSettings>
  <add key="ConnectionString" value="packet size=4096;user id=xx;data source=xx;initial catalog=xx;password=xx"/>
</appSettings>

Ovenstående kan så tilgås fra din kode med
System.Configuration.ConfigurationSettings.AppSettings["ConnectionString"];

en usercontrol er en lille snippet der kan være praktisk at lave - typisk hvis du har behov for det samme html-output på flere forskellige forms (en header f.eks). Men du kan i store træk det samme på sådan en som du kan på en form, så der er ikke nogle egentlig begrænsninger for hvad du kan lægge i den).

mvh
Avatar billede horsted Nybegynder
30. november 2004 - 13:55 #4
Hej Snepnet

Ved du om koden til rollebaseret authorization i dit link er ASP.NET 2.0 kombatibel? Og på den måde 'fremtids sikkeret'...

Mvh, Horsted
Avatar billede jaffafo Nybegynder
30. november 2004 - 19:45 #5
agz:

I et login system kan du f.eks. have dine textboxe med brugernavn og adgangskode + knappen i en usercontrol (ascx).
Avatar billede agz Nybegynder
30. november 2004 - 22:04 #6
Altså hvis de skal være på en side for sig selv?
Eller også selvom de skal være på startsiden sammen med en masse andet?
Avatar billede jaffafo Nybegynder
01. december 2004 - 00:24 #7
jeg laver det ofte sådan her:

jeg har en aspx fil. Min forside.

på den har jeg 4-5 ascx filer. Login, Banner, Menu, Indholdsvinduet og bund.

På den måde kan jeg nemt skifte indholdet på siden ud.
Avatar billede agz Nybegynder
01. december 2004 - 13:50 #8
Jeg har brugt asp:panel, skal man også bruge det når man bruger ascx filer?
Avatar billede jaffafo Nybegynder
01. december 2004 - 14:04 #9
Ja det kan man godt.. :)
Avatar billede agz Nybegynder
01. december 2004 - 14:05 #10
Hvordan ville du da gøre det, altså uden panel?
Avatar billede jaffafo Nybegynder
01. december 2004 - 14:14 #11
sådan her:

<table class="font" width="100%" cellpadding="2" cellspacing="0">
    <tr>
        <td class="overskrift">Login</td>
    </tr>
    <tr id="ikkeloggetind" runat="server">
        <td>
                        'vises når brugeren IKKE er logget ind
        </td>
    </tr>
    <tr id="loggetind" runat="server">
        <td>
                        'vises når brugeren er logget ind
        </td>
    </tr>
</table>

og så i koden kan du sætte:

Loggetind.visible = true/false
IkkeLoggetind.visible = true/false

alt efter om brugeren er logget ind eller ej.

men husk:

Protected loggetind as System.Web.UI.HtmlControls.HtmlTableRow
Protected ikkeloggetind as System.Web.UI.HtmlControls.HtmlTableRow
Avatar billede agz Nybegynder
01. december 2004 - 14:20 #12
Og alt det som skal være mellem <td> og </td> ligger i en ascx fil?
Avatar billede agz Nybegynder
01. december 2004 - 14:20 #13
btw.. hvor har du lært asp.net? :p
Jeg har problemer med at finde en ordentlig tutorial - har fundet én, men den var med vb.net, og jeg vil gerne have en med c#..
Avatar billede jaffafo Nybegynder
01. december 2004 - 14:54 #14
hele tabellen ligger i én ascx. Den kalder du bare for login.ascx

Jeg er selvlært i asp.net (derfor jeg ikke er så god til det :P)

Der findes en oversætter fra vb -> c#  jeg skal se om jeg kan finde den.
Avatar billede agz Nybegynder
01. december 2004 - 15:35 #15
jamen selvlært, du må da have fået hjælp et eller andet sted? :p

Men lyder nice med den oversætter der.. !!!
Avatar billede jaffafo Nybegynder
01. december 2004 - 17:52 #16
tjo... jeg lærte lidt da jeg læste til multimediedesigner. Men ellers så har jeg brugt experten og google :)
Avatar billede agz Nybegynder
02. december 2004 - 16:32 #17
svarer i lige, alle jer som vil have point?
Avatar billede jaffafo Nybegynder
02. december 2004 - 17:17 #18
svar :)
Avatar billede agz Nybegynder
14. december 2004 - 21:06 #19
du var søreme den eneste som fandt tid til at svare :p