Avatar billede compater Nybegynder
26. november 2004 - 20:17 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Sum af 2 tekst bokse

Hej !
Jeg sidder og forsøger at lære Access. Jeg kan ikke finde ud af summere to tekstbokse, jeg har kaldt den ene tal1 og den anden tal2 og vil så godt i den tredje tekstboks have en sum af de to.
Jeg forsøgt med alle mulige udtryk, såsom =sum[tal1] + [tal2] osv men det virker ikke...
Avatar billede mugs Novice
26. november 2004 - 20:24 #1
=[tal1]+[tal2]
Avatar billede mugs Novice
26. november 2004 - 20:32 #2
Hvis en eller flere af dine tekstbokse kan være Null (Tom), skal du bruge funktionen Nz:

=(Nz([tal1];0)+Nz([tal2];0))

idet Access SKAL have en numerisk værdi, før beregningen kan foretages.
Avatar billede j0e Nybegynder
26. november 2004 - 20:35 #3
sorry at jeg hijacker dette spørgsmål... men:

Hvordan opretter jeg mit eget spørgsmål. Kald mig dum har ikke brugt E i lang tid men når jeg finder en kategori der passer kan jeg ikke finde nogen opret spørgsmål... help :(

kan ikke finde nogen opret... spooky!
Avatar billede mugs Novice
26. november 2004 - 20:38 #4
Avatar billede j0e Nybegynder
26. november 2004 - 20:40 #5
takker dette link findes ikke på min skærm. totalt spooky!
Avatar billede mugs Novice
26. november 2004 - 20:43 #6
Der skal være en "menulinuie" lige ovenover spørgsmålet - Men der er noget i vejen med e iaften, jeg har det heller ikke.
Avatar billede mugs Novice
26. november 2004 - 20:44 #7
Så fik jeg "opret spørgsmål" - Men det er umanerlig langsomt.
Avatar billede compater Nybegynder
26. november 2004 - 21:05 #8
Nu har jeg kopieret formlen ind. når jeg så taster tal ind i de to tekstbokse, så bliver tallene gengivet i den tredje tekstboks, altså der bliver ikke lavet en sum af dem. fx taser jeg 1 i den ene og 2 to i den anden så burde der står 3 i den tredje, men istedet står der 12...hvor virker det ikke med denne formel:=(Nz([tal1];0)+Nz([tal2];0))
Avatar billede mugs Novice
26. november 2004 - 21:06 #9
Hvor har du indsat formlen?
Avatar billede mugs Novice
26. november 2004 - 21:09 #10
Jeg har testet mit forslag og det fungerer. Jeg kan sende dig min testdb. Blot læg din e-mail.
Avatar billede compater Nybegynder
26. november 2004 - 21:09 #11
Det har jeg i tekstboks 3 der hvor summen skal være. I feltet kontrolelementkilde... er det forkert..
Avatar billede compater Nybegynder
26. november 2004 - 21:10 #12
Det må du gerne...Kh@haamann.dk
Avatar billede mugs Novice
26. november 2004 - 21:13 #13
Kontrolelementkilde lyder rigtigt. Har sendt min db som en zippet fil.
Avatar billede compater Nybegynder
26. november 2004 - 21:15 #14
Kan ikke åbne filen. hvilket program skal bruges, du siger den zippet men hedder compater.7z
Avatar billede mugs Novice
26. november 2004 - 21:19 #15
Den er pakket. Du skal åbne den med et zip-program f.eks Winrar, 7-Zip, WinZip.

Af sikkerhedsgrunde tillader mit mailoprogram ikke at sende (og modtage) filer at .mdb typen.
Avatar billede mugs Novice
26. november 2004 - 21:21 #16
compater > er filnavnet

.7z > er typen af filer (.mdb = databaser, .doc = tekstbehandling, .xls = regneark, 7z = pakkede filer med 7-zip)
Avatar billede compater Nybegynder
26. november 2004 - 21:22 #17
Kan du prøve at sende den igen, den skriver at filen er beskadiget...
Avatar billede mugs Novice
26. november 2004 - 21:28 #18
Sendt igen.
Avatar billede compater Nybegynder
26. november 2004 - 21:35 #19
Jeg kan se at du har delt dit database op id tre, skal man have en detaljesektion for at få det til at virke...
Avatar billede mugs Novice
26. november 2004 - 21:39 #20
Nej det er ikke strengt nødvendigt, men det er normalt at man viser data i Deteljesektionen. De øvrige sektioner (formularhovede og -fod bruges til andre ting.
Avatar billede compater Nybegynder
26. november 2004 - 21:40 #21
Når jeg kan lege lidt med det du skal ihvertfald have tak for hjælpen...
Avatar billede mugs Novice
26. november 2004 - 21:42 #22
Selv tak - Du kan evt. sende din db:

mugs@mail.dk
Avatar billede compater Nybegynder
26. november 2004 - 21:47 #23
Jeg sender dig lige min DB, kan du så ikke lige fortælle mig hvad jeg har gjort forkert...
Avatar billede mugs Novice
26. november 2004 - 21:51 #24
OK - Men har ikke modtaget noget endnu.
Avatar billede compater Nybegynder
26. november 2004 - 21:54 #25
Jeg har lige sendt den
Avatar billede compater Nybegynder
26. november 2004 - 22:02 #26
Har du fået den ?
Avatar billede mugs Novice
26. november 2004 - 22:07 #27
Db er modtaget, rettet og returneret.

Fejlen var, at compater havde en formulat uden en tabel / forespørgsel som postkilde, og havde 2 felter (tal1 og tal2) som postkilde. Databasen kan ikke genkende disse 2 felter. Jeg har oprettet en tabel og givet formularen denne postkilde. derefter et ubundet tekstboks efter mit tidligere forslag. Så fungerer det.
Avatar billede compater Nybegynder
26. november 2004 - 22:20 #28
Hvordan angiver man en tabel som postkilde ?
Avatar billede mugs Novice
26. november 2004 - 22:26 #29
1: Lav en tabel
2: Marker tabellen i databasevinduet. Lad din markør glide over ikonerne på menulinien til du ser tipteksten:

- Autorapport
- Autoformular

Eller:

Lav din tabel og åbn din formular i designvisning, i fanen Data på øverste linie "Postkilde" vælger du din tabel.
Avatar billede compater Nybegynder
26. november 2004 - 22:26 #30
Jeg har fundet ud af problemet og har allerede lavet min db som kan summere to tekstbokse i en tredje...Tusinde tak for hjælpen Mugs...
Avatar billede mugs Novice
26. november 2004 - 22:29 #31
Selv tak.