Avatar billede breindahl Nybegynder
26. november 2004 - 17:28 Der er 10 kommentarer

Install af IE6 afvises ('Nyere version er allerede installeret')

Kort beskrivelse af problemet:
Maskinen, jeg har problemer med, er min PRINTERSERVER. Jeg har et lille netværk med en arbejdsstation, som jeg arbejder fra nu (og hvor IE6 fungerer uden problemer), en bærbar, samt en lidt ældre PC, som jeg bruger som printerserver for mine tre printere.
På alle tre maskiner har jeg Win2000 med ServicePack4, og IE6.

I et års tid er jeg fra tid til anden under opstarten af printerserveren blevet mødt med følgende melding: "Disk Boot Failure. - Please insert system disk and press Enter". - Hver gang har jeg imidlertid kunnet komme videre ved at resette maskinen - så bootede den problemløst.
Ud fra tanken om, at der var noget galt med enten boot sektorer eller systemfiler, besluttede jeg for en uge siden at forsøge at gøre et eller andet ved det. Jeg valgte (- desværre)
at køre Win2000 REPARATIONSDISKETTE-forløbet. Dvs.: Jeg bootede maskinen med de fire Win2000 installationsdisketter, og indsatte derefter Reparationsdisketten. I løbet af processen bedes man om at indsætte den originale Win2000program-CD, hvad jeg jo gjorde (- desværre uden at tænke mig om - indrømmet !!), hvorefter der blev kopieret et større antal filer fra CD'en ind på harddisken.

Og SÅ havde jeg problemet:
Nu stod jeg med en maskine hvor Win2000-installationen var en blanding af den oprindelige Win2000 og ServicePack 4 !!!  -  Dét gav nogle besynderlige konsekvenser (fx når jeg printede fra tekstbehandling!).

Jeg løste problemet ved at hente en ServicePack4 fra Syddansk Universitet og installere den.  Nu fungerer maskinen igen normalt  - BORTSET fra, at jeg ingen brugbar Internet Explorer har på den.
  - Jeg kan ikke afsinstallere IE6 - den optræder hverken i Kontrolpanelets Installér/Afinstallér Programmer, eller i Start-menuen. (Og jeg har i øvrigt slettet alle IE filer i Program-mappen.)
  - Og jeg kan ikke få lov til at installere en ny IE6. Jeg har hentet både IE6 og IE 5.5 fra Syddansk Universitet. Men når jeg forsøger at installere dem, mødes jeg af følgende besked: ”En nyere version af Inernet Explorer er allerede installeret”.  –  Og derefter afbrydes installationen.

Jeg har kørt en Registreringsdatabase-editor (V-com's RegistryFixer, som har været Pc Magazine's "Editor's Choice").  Og RegtryFixer fandt et større antal inconsistencies, som den rettede. Tilbage er der dog stadig omkring 50 inconsistencies, som den ikke automatisk vil rette, men (fornuftigt nok) kræver, at brugeren medvirker til at beslutte, hvad der skal ske. -
Og her er jeg næsten på herrens mark. Min viden om registreringsdatabasen rækker ikke hertil.

Jeg har kigget i registreringsdatabasen og har bl.a. set følgende:
I følgende nøgle
    HKEY_LOCAL_MCAHINE\SOFTWARE\Microsoft\Advanced INF Setup
og en række af undernøglerne (bl.a. IE6SETUP) ligger der en række værdi-poster med navnet "ComponentVersion". Værdien er i de fleste tilfælde 6.0.  Men i følgende fire nøgler er vist de her anførte værdier:
  IEupdate:  28001552
  Mupdate:  28001106  [ - og dét er versionsnummeret på den seneste IE6 !!]
  OEupdate:  28001450  [- og det må jo være Outlook Express]
  VGXupdate:  28001411

Jeg kunne tænke mig at slette disse værdi-poster.  -  Jeg kunne jo bare ta' og gøre det. Men jeg ville godt have en mening herom fra en, der er klogere på disse materier end jeg er.
- - -
Til sidst:  Kan nogen anbefale en god bog  - eller et godt websted -  hvor jeg kan blive klogere på redigering af registreringsdatabasen?
Avatar billede breindahl Nybegynder
26. november 2004 - 17:45 #1
Tilføjelse:
1) Når man via Microsofts WindowsUpdate henter patches, oprettes der som bekendt for hver patch en afinstalleringsmappe under WINNT-mappen.
Jeg har (via Kontrolpanelets Tilføj/Fjern Programmer) afinstalleret alle patches. Og afinstalleringsmapperne for disse er nu væk. Men der ligger stadig to mapper, nemlig
  - KB 834707 (som hedder IE6 SP1 ...  !!!)
  - Q 828026$

2)  I Kontrolpanlets Tilføj/Fjern Programmer ligger der stadig to programmer, som jeg ikke kan afinstallere.
I den ene patch er begge knapper ("Redigér" og "Fjern") gråtonede, og kan altså ikke anvendes.
I den anden patch (nr. 870669 - altså ikke en af ovennænvte to) kan jeg godt klikke på "Fjern", men jeg får derefter følgende melding: "There was an error trying to uninstall this patch".

Altså: Endnu et tegn på, at der er noget galt i Registreringsdatabasen.
Avatar billede breindahl Nybegynder
27. november 2004 - 00:24 #3
En hastig kommentar for at give en respons på din kommentar. - Jeg vender tilbage senere (men jeg skal i seng nu - skal tidligt op i morgen).

1) TAK for de 4 links.  -  Specielt HCMA.dk ser meget spændende ud. Det sted skal jeg kigge meget mere på.

2) Jeg besluttede at GENINSTALLERE Windows2000 og IE6 (fra hhv min originale Win2000 CD og fra Syddansk Universitet). Dét har løst alle problemer.

3) Ang. RegCleaner:
Tak for forslaget. –  Jeg HAR prøvet den (før jeg skrev ovennævnte spørgsmål). Du har tidligere gjort mig opmærksom på RegCleaner (i forb. med et andet spørgsmål 30.7.04). Men den løste ikke problemet. Og tillad mig at sige, at jeg finder RegistryFixer væsentlig bedre. (Og den fandt væsentlig flere ting end RegCleaner.) Jeg kan meget anbefale RegistryFixer. Jeg har den som en del af "System Suite 5" fra www.v-com.com, hvis produkter jeg er meget tilfreds med.

4) Du skal have de 60 points. - Alene www.hcma.dk er alle pointene værd - der ser ud til at være mange gode ting.
Giv mig et svar, så jeg kan acceptere det.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
27. november 2004 - 09:40 #4
Avatar billede breindahl Nybegynder
27. november 2004 - 16:41 #5
TAK for også de seneste links.  -  Lige et enkelt spørgsmål mere:
Som sagt valgte jeg at geninstallere Windows (og IE6). Og som også sagt: Det forløb helt problemløst.  Det, jeg var mest spændt på, var, om min OPSÆTNING var bibeholdt (netværks-indstillingerne, udsharing, printer-opsætning, m.m.). Men ALT var bibeholdt.  -  Det samme oplevede jeg, da jeg for en bekendt for et halvt års tid siden geninstallerede Win98 på hans maskine.  (Men det var blot en enlig maskine, uden netværk.)

For en 6-7 år siden var der en, der sagde til mig, at "gen-installation af et operativsystem betyder, at AL opsætning skal foretages forfra".  -  Og dé ord har siddet i baghovedet på mig siden.  Men efter den problemløse gen-installation af Windows på min printerserver kan jeg tilsyneladende konkludere:  Det med, at "al opsætning skal foretages forfra" er tilsyneladende gammel snak, som ikke længere gælder.

Jeg kunne derfor have lyst til at geninstallere Win2000 også på min arbejdsstation (den, jeg sidder ved nu). På den har jeg holdt fast ved ServicePack2 + et større antal "preSP4 patches". Og i lyset af min nuvundne erfaring vil både den nemmeste og formentlig også sikreste måde være følgende: Manuelt at slette de mange patch-uninstall-filer, geninstallere Win2000, og derefter installere ServicePack4 og yderligere patches.
Men lige for en sikkerheds skyld vil jeg godt spørge dig:
Har du oplevet tilfælde, hvor geninstallation af Win2000 medførte, at netværksopsætning m.m. skulle foretages forfra?  -  eller kan du bekræfte mine oplevelser, at hvis geninstallationen forløber problemfrit (uden strømsvigt eller lignende fatale ting), så er al opsætning bibeholdt?

En yderligere grund til, at jeg spørger, er:
Når det tilsyneladende er så problemfrit og relativt hurtigt (det hele tog mig en god times tid) at geninstallere operativsystem og IE6, hvorfor så nørkle med
registreringsdatabase-editorer, og forsøg på at rette i registreringsdatabasen??  -  Jeg ville tro, at man efter en geninstallation af operativsystemet har en helt ajourført registreringsdatabase.
- - -

Og så lige et par ord om de links, du har givet mig.  Min umiddelbare kommentar:
Hold da fast for en mængde gode oplysninger på majsmarken.net/eksperten !!  - og stillet helt gratis til rådighed !!
  -  En af de ting, der virkelig har slået mig ved internettet, er den hjælpsomhed og villighed til at dele ud af sin viden, som man møder næsten overalt. Jeg er
61 år, tidligere bankmand (- en af de mange tidligere bankmænd!), og nu i færd med etablering af egen virksomhed. - Fra mine mange år i bankverdenen er jeg vant til, at man betaler i dyre domme for ekspertviden. - Pludselig oplever jeg så et internet, hvor der ligger oceaner af viden, og mennesker, der beredvilligt deler ud af denne viden !!  - Det er en sand fornøjelse!!
Avatar billede breindahl Nybegynder
27. november 2004 - 22:56 #6
Endnu et par linier - for endnu en gang at sige dig tak for majsmarken.net/eksperten. (De andre links har jeg slet ikke fået kigget på endnu.)

Jeg har her i aften kigget på følgende to:
Byg en PC Guide - som førte mig til tweakup.dk
BIOS Beep Codes - som førte mig til pcguide.com

En sand guldgrube af viden!!!
Avatar billede majsmarken Nybegynder
28. november 2004 - 11:24 #7
Mine links under http://majsmarken.net/eksperten/ er jo bare samlet sammen via min færden under www.eksperten.dk samt andre steder.
Har altid den side klar/åben.

De andre nævnte kollegaer's links er da lige så gode/bedre...

Din status:
http://www.eksperten.dk/list.phtml?spm_creator=breindahl&status_1=on&status_2=on&status_3=on&status_4=on

Jeg har sjældent pillet manuelt i RegBasen - og endnu mindre i W2K...
Avatar billede majsmarken Nybegynder
28. november 2004 - 11:27 #8
Det er dejligt at 'se' en flittigt/modig PC bruger i den ende af (alders)skalaen!!!

Jo - dyre penge når det er noget med BANK - jo tak den kender jeg/vi...
Avatar billede breindahl Nybegynder
28. november 2004 - 23:42 #9
Tak for kommentaren (- og din beskedenhed!).
Jeg skal lige have på plads:
1)  Har du fået points'ene? - eller skal jeg foretage mig mere i den henseende?
(Jeg accepterede dit svar 27/11 09.40.32 - men Acceptér/Afvis-knapperne optræder stadigvæk.)

2)  Du giver et link til min Status - er der noget specielt, du vil sige mig i den forbindelse?

3)  Det fremgår ikke helt klart af dine ord, om du har erfaringer med gen-installation af et operativsystem (her: Win2000). Jeg bringer dette frem igen, fordi: Jeg var lidt for hurtigt ude med mine ord om, at hele min opsætning var bibeholdt efter gen-installation af Win2000 på min printerserver. Jeg oplever een lidt besynderlig ting: KURSIVERET tekst i et Word-dokument printes ikke; og fra Word2000's Hjælp-sider printes overhovedet intet (på nær overskrift og adresselinien nederst på siden). Og jeg oplever disse problemer ens på ALLE de 3 printere, der er tilsluttet printerserveren. Så det kan næppe have noget at gøre med printerdriverne. På en eller anden måde har geninstalleringen af Win2000 (eller opgraderingen til ServicePack4) foretaget nogle ændringer.

Jeg har for en times tid siden fundet en midlertidig løsning. I printdialogboksen (Ctrl-P) kan jeg under fanen LAYOUT, knappen AVANCERET, i en indstilling, der hedder "Avancerede udskrivningsfunktioner" vælge at de-aktivere disse "Avancerede udskrivningsfunktioner". - SÅ printes der korrekt. - Men jeg skal foretage denne ændring ved (næsten) hvert print-job. - Dén indstilling må kunne sættes FAST.

Jeg fornemmer på dine ord, at du ikke er en daglig bruger af Win2000. - Kender du en, der er dét?
Avatar billede breindahl Nybegynder
29. november 2004 - 02:22 #10
Jeg tror, jeg har fundet løsningen på det nævnte kursiverings-m.m.-problem:
Gen-installeringen af Win2000 har resat en printerserver-indstilling (dybt inde i en af de mange menuer!) til default-indstillingen. - Jeg har nu ændret indstillingen til det rigtige (- håber jeg).

- Men skulle du kende en mand med god forstand på Windows 2000, så er jeg da stadig interesseret !!