Avatar billede mungojerrie Nybegynder
26. november 2004 - 11:25 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

JDBC driver problemer på tomcat/postgresql

Hej

Jeg har lidt problemer med at få fat på min JDBC driver som jeg har lagt her:

/var/lib/pgsql/share/java/postgresql.jar

Har lavet følgende reference i min /etc/profile fil:

JDBC_DRIVER_POSTGRES=/var/lib/pgsql/share/java/postgresql.jar

export JDBC_DRIVER_POSTGRES

Har desuden lagt min postgresql.jar fil under min webapps/Web-inf/lib bibliotek.

Jeg skriver følgende i min java kode.:

  public Db2Connection() throws Db2ConnectionException {
    try {
        Class.forName("org.postgresql.Driver").newInstance();
    }
    catch (Exception e) {
      Debug.println("Fejl i PostGreSQL.constructor():Could not find Driver Manager");
      Debug.println(e.getMessage());
      throw new ClassNotFoundException("Could not find Driver Manager");
    }

Og jeg får "selvfølgelig" beskeden :

Could not find Driver Manager

Er der nogen som har gode ideer til hvad der går galt ???
Avatar billede arne_v Ekspert
26. november 2004 - 11:40 #1
Hvis den ligger som webapps/dinapp/WEB-INF/lib/postgresql.jar og
den indeholder org/postgresql/Driver.class så skal det virke !

Har du genstartet din web app efter at have kopieret jar fil over ?
Avatar billede mungojerrie Nybegynder
26. november 2004 - 12:40 #2
genstartet pc'en : true
tjekket at der i min postgresql.jar findes /org/postgresql/Driver.class : true
virker det : false

:-)
Avatar billede mungojerrie Nybegynder
26. november 2004 - 12:45 #3
mine stier i tomcat ser ud som følger:

"tomcat-rod"/webapps/ROOT/WEB-INF/classes/"en masse underfoldere med servletter i"
"tomcat-rod"/webapps/ROOT/WEB-INF/lib/postgresql.jar
"tomcat-rod"/webapps/ROOT/WEB-INF/web.xml (vises nedenfor)
"tomcat-rod"/webapps/ROOT/web/index.jsp (kalder ned til databasen som giver ovenstående fejl)

"tomcat-rod"/webapps/ROOT/index.jsp (redirecter til web/index.jsp

Indhold af web.xml:

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?>
<!--
  Copyright 2004 The Apache Software Foundation

  Licensed under the Apache License, Version 2.0 (the "License");
  you may not use this file except in compliance with the License.
  You may obtain a copy of the License at

      http://www.apache.org/licenses/LICENSE-2.0

  Unless required by applicable law or agreed to in writing, software
  distributed under the License is distributed on an "AS IS" BASIS,
  WITHOUT WARRANTIES OR CONDITIONS OF ANY KIND, either express or implied.
  See the License for the specific language governing permissions and
  limitations under the License.
-->

<web-app xmlns="http://java.sun.com/xml/ns/j2ee"
    xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance"
    xsi:schemaLocation="http://java.sun.com/xml/ns/j2ee http://java.sun.com/xml/ns/j2ee/web-app_2_4.xsd"
    version="2.4">

  <display-name />
  <description />

<!-- JSPC servlet mappings start -->

<!--
    <servlet>
        <servlet-name>org.apache.jsp.index_jsp</servlet-name>
        <servlet-class>org.apache.jsp.index_jsp</servlet-class>
    </servlet>
    <servlet-mapping>
        <servlet-name>org.apache.jsp.index_jsp</servlet-name>
        <url-pattern>/index.jsp</url-pattern>
    </servlet-mapping>
-->
<!-- JSPC servlet mappings end -->

</web-app>
Avatar billede arne_v Ekspert
26. november 2004 - 13:22 #4
Hvad udskriver:

Debug.println(e.getMessage());

?
Avatar billede mungojerrie Nybegynder
26. november 2004 - 13:24 #5
javax.servlet.ServletException: Could not find Driver Manager
    util.Db2ConnectionManager.getDb2Connection(Db2ConnectionManager.java:26)
    util.Db2ConnectionManager.getDb2Con(Db2ConnectionManager.java:14)
    util.ForretningsId.findForretningsId(ForretningsId.java:17)
    org.apache.jsp.web.index_jsp._jspService(index_jsp.java:57)
    org.apache.jasper.runtime.HttpJspBase.service(HttpJspBase.java:94)
    javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:802)
    org.apache.jasper.servlet.JspServletWrapper.service(JspServletWrapper.java:324)
    org.apache.jasper.servlet.JspServlet.serviceJspFile(JspServlet.java:292)
    org.apache.jasper.servlet.JspServlet.service(JspServlet.java:236)
    javax.servlet.http.HttpServlet.service(HttpServlet.java:802)
Avatar billede arne_v Ekspert
26. november 2004 - 21:24 #6
Er det ikke hvad

throw new ClassNotFoundException("Could not find Driver Manager");

udskriver ?

Jeg er interesseret i hvad e.getMessage() er ...
Avatar billede mungojerrie Nybegynder
27. november 2004 - 09:46 #7
okay, den får du først på mandag :-)
Avatar billede mungojerrie Nybegynder
29. november 2004 - 15:36 #8
hmm, har fået løst mit problem.....startede forfra med tomcat og så virkede det.....