Avatar billede steelman Novice
25. november 2004 - 22:37 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af trådløs router på lokalt netværk (kollegienet)

Hej,

Jeg har købt en trådløs router D-Link DI-624 som jeg har koblet min stationære pc (win2000) til med kabel og min bærbare (winXP) til med et trådløst PCMCIA kort DWL-610.
Vi har et lokalt netværk i bebyggelsen (et kollegienet) som giver os adgang til internettet.
Jeg kan godt få det hele til at virke, hvis jeg sætter det op så stikket "fra væggen" går ind i WAN porten i routeren. Jeg har så sat DHCP til og tildelt de to computere ip adresserne 192.168.0.100 og 192.168.0.102.

Men jeg har fået at vide (http://www.eksperten.dk/spm/534901) at hvis jeg også vil have adgang til de lokale ftp-servere på netværket skulle jeg sætte stikket "fra væggen" i LAN1 og computeren i LAN2 samt slå DHCP fra.

Hvis jeg gør det får jeg to problemer:
1.
Den stationære får tildelt samme ip-adresse som hvis den bare var sat direkte til kollegienettet uden routeren (172.16.1.20)
Men den bærbare kan ikke få tildelt nogen ip adresse og kan derfor ikke gå på nettet.

2.
Jeg kan ikke få adgang til routerens web-admin. Jeg kan se at hvis routeren er sat til i WAN er den WAN-ip 172.16.4.228. Den side kan jeg ikke komme ind på. Hvordan får jeg så adgang til web-admin nu?

Håber meget på at I kan hjælpe mig!
/Steelman
Avatar billede kromix Nybegynder
25. november 2004 - 22:43 #1
sæt den i wan stikket og giv routeren besked på at smide alt igennem så burde du ikke få problemer...
kan ikke helt forstå hvorfor du ikke bare kan tilade port 20 og 21 som er ftp burde være nok til ftp
Avatar billede ranglen Nybegynder
25. november 2004 - 22:49 #2
Hvis ftp serverne er sat korrekt op, burde du ingen problemer have. Hvis din router har svært ved at håndtere aktiv ftp, så prøv at sætte din klient op til passiv ftp.

Du skal kun åbne porte, hvis du selv skal sætte en server op.
Avatar billede kenp Novice
25. november 2004 - 22:49 #3
kromix ->oprindeligt spurgte han efter normale shares og ikke FTP, for ja hvis det var ftp så behøve han ikke åbne en port for at få det til at køre (dog skulle han åbne for porte hvis han selv har en ftp)
Avatar billede kromix Nybegynder
25. november 2004 - 22:53 #4
lige nu køre jeg selv med en zycel router/dhcp ind i min linksys på lan delen altså unden om router delen i linksysen og både kablet og trødløst får tildelt iper fra zycel... så det burde virke men det kan være at hvert værelse kun kan få tildelt en ip lige som hvis du køre med dynamisk ip ved tdc... det er den eneste grund jeg kan se til at din bærbar ikke kan komme på.

prøv at slukke din stationer og se om du kan lokke på med din bærbar det kan godt ske der skal gå et stykke tid på over en nat eller noget
Avatar billede kromix Nybegynder
25. november 2004 - 22:55 #5
knep -> ja ok men vil da også tro at man kan åbne for shares de køre vel også på en port ved dog ikke lige hvilken
Avatar billede benneharli Juniormester
25. november 2004 - 22:58 #6
1: Tjek default gateway og dns på din stationære PC ved at skrive ipconfig /all i en prompt. Disse indstillinger tager du nu og fører ind på din bærbare PC manuelt. IP kan du lave til 172.16.1.21 Jeg ved selvfølgelig ikke om den er taget, men du kan jo prøve.

2: Du bliver nød til manuelt at give din PC en IP adresse der ligger i samme range som din router for at komme ind på den, og evt. lave IP adressen om.

Giv din PC IP adresse 192.168.0.100 og forbind så til routeren.

/Benjamin
Avatar billede kenp Novice
25. november 2004 - 22:59 #7
kromix -> ja men det vil sjældent virke ordentligt :)
Avatar billede kromix Nybegynder
25. november 2004 - 23:01 #8
benjamin -> burde ikke være nødvndigt... den burde få tildelt en det virker her ved mig
Avatar billede benneharli Juniormester
25. november 2004 - 23:03 #9
prøv lige bare for sjov at skrive
ipconfig /release
ipconfig /renew

Ikke fordi det brude gøre det store, men jeg har før set at det gør en forskel
Avatar billede kenp Novice
25. november 2004 - 23:04 #10
kromix -> han er jo på kollegienet, det kan være begrænset!

benneharli ->tror din løsning med den faste ip, ikke engang vil virke, tror den er begrænset til 1 ip pr. stik i kollegienettet.
Avatar billede benneharli Juniormester
25. november 2004 - 23:05 #11
--> ken
Ah, ja... Det er selvfølgelig en mulighed...
Avatar billede kromix Nybegynder
25. november 2004 - 23:07 #12
kenp-> enig... det er det jeg vil finde ud af ved kun at bruge den bærbar og ikke have tendt den stationær
Avatar billede steelman Novice
25. november 2004 - 23:07 #13
ARRGGHHH!!! Spørger bare uden at tjekke om det virker som det skal med det samme! Jeg har bare sat stikket fra kollegienettet i WAN og så kører det! Både med "interne" og "eksterne" ftp-servere. Jeg troede bare at man SKULLE gøre alt det der for at få det til at virke. Så jeg har virkelig bøvlet meget med det.

Men det virker jo bare!
Avatar billede steelman Novice
25. november 2004 - 23:07 #14
Undskyld!
Avatar billede kromix Nybegynder
25. november 2004 - 23:08 #15
:)
Avatar billede kenp Novice
25. november 2004 - 23:14 #16
ja det var kun pga du skrev shares i det andet spøgsmål at du fik den vejledning du gjorde!
Avatar billede steelman Novice
25. november 2004 - 23:18 #17
Ja okay.... jeg troede bare at shares og ftp var det samme i den sammenhæng... :-/
Avatar billede kenp Novice
25. november 2004 - 23:22 #18
*G* ja men der tog du fejl ;)
Avatar billede kromix Nybegynder
25. november 2004 - 23:24 #19
lukke tid
Avatar billede steelman Novice
26. november 2004 - 10:22 #20
Ja okay....
Men jeg har et andet spørgsmål i forbindelse med den trådløse router. Kræver det jeg opretter et nyt spg.?

Problemet er, at jeg somsagt har en bærbar som har et DWL-610 PCcard i sig. Laptoppen
kører Windows XP pro. Jeg har sat routeren til at give dén MAC adresse
ipadressen 192.168.0.102 og jeg har sat TCP/IP instilningerne på den
bærbare til at "Hente automatisk ip-adresse". Nogen gange fungerer det
fint og den får den rigtige ip-adresse og subnet adresse.  Men andre
gange får den ipadressen 169.254.160.159 og subnet 255.255.0.0 Og så
virker netforbindelsen overhoved ikke! Hvis jeg så genstarter computeren
et pr. gange kommer der tilsidst den rigtige ipadresse. Hvordan kan det
være?
Jeg har forsøgt manuelt at indtaste TCP/IP indstilningerne så den får
ipadressen 192.168.0.102, subnet 255.255.255.0, standard gateway,
192.168.0.1 og DNS 192.168.0.1. Men hvis jeg så gentarter "mister" den
indstilningerne og går tilbage til "Hent automatisk ip-adresse".
Jeg har opdateret firmwaren i routeren til version 2.50, men der hjælper
ikke. Og der ligger ikke nogen nyere opdatering på D-links's hjemmeside til
DWL-610-kortet...
Avatar billede kromix Nybegynder
26. november 2004 - 17:21 #21
ip 169.254.x.x er en ip adr som windows giver maskinen hvis den ikke får tildelt en... det skulle virke på den måde at hvis du sætter to win maskiner i net sammen uden en dhcp skulle de bægge finde en ip inden for 169.254.x.x har dog ikke set det virke endnu :)
Avatar billede steelman Novice
26. november 2004 - 22:36 #22
hmm.... Jamen, hvordan løser jeg mit problem? For jeg kan jo overhoved intet gøre når jeg får den "forkerte" ip 169.254.160.159?!? :-/
Avatar billede benneharli Juniormester
27. november 2004 - 00:48 #23
prøv lige bare for sjov at skrive
ipconfig /release
ipconfig /renew
Avatar billede kromix Nybegynder
28. november 2004 - 12:12 #24
det kan være din dhcp i routeren der ikke virker perfekt... jeg tror grunden til dan ikke husker indstillingerne er at det er pcmcia kort.
Avatar billede steelman Novice
29. november 2004 - 20:57 #25
benneharli--> Jeg har prøvet det du skriver:
Microsoft Windows XP [version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corp.

C:\Documents and Settings\louise>ipconfig /release

Windows IP-konfiguration

Der kan ikke udføres nogen handling på LAN-forbindelse, når dets medie er afbrudt.

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

      Medietilstand. . . . . . . . . . . . . . . . : Mediet afbrudt

Ethernet-netværkskort Trådløs netværksforbindelse:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
      IP-adresse for automatisk konfiguration. . . : 169.254.160.159
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.0.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . :

C:\Documents and Settings\louise>ipconfig /renew

Windows IP-konfiguration

Der kan ikke udføres nogen handling på LAN-forbindelse, når dets medie er afbrud
t.
Der opstod en fejl under fornyelse af grænsefladen Trådløs netværksforbindelse:
Der kan ikke oprettes forbindelse til DHCP-serveren. Anmodningen fik timeout.

C:\Documents and Settings\louise>

Det kom der ikke rigtig noget ud af :'(

kromix--> Hvad har det at gøre med, at det er et pcmcia kort? :-/
Avatar billede kromix Nybegynder
30. november 2004 - 22:50 #26
jeg er ikke sikke på at windows gemmer indstillingerne fordi det er et indstiks kort men det er bare en teori ikke noget jeg ved noget om...

prøv med et andet netkort/pc for at se om det er pcen eller routeren der er noget galt med
Avatar billede steelman Novice
16. december 2004 - 11:01 #27
Jeg har haft fat i D-links support - og de mente routeren var defekt. Så den er nu til reperation....

Så jeg lukker spørgsmålet - men tak for hjælpen!