Avatar billede fennec Nybegynder
25. november 2004 - 13:17 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Shrink/truncate log filen

Jeg har flere databaser hvor log filerne er vokset til en størrelse, der ikke kan være rigtigt.

Jeg har "leget" lidt med en af databaserne, hvor jeg brugte "shrink Database" funktionen gennem Enterprise Manageren, og det formindskede MDF filen fra 90 til 13 MB, men LDF filen er stadig på 570 MB.

Jeg prøvede så at bruge "Shrink files" punktet, og valgte logfilen. Den sagde første gang at "used space" var ca. 80 MB, men efter jeg har prøvet "Shrink files" et par gange med forskellige actions er det steget til 160. Det sjove er at ingen af mine forsøg formindskede størrelsen på filen (som stadig er 570 MB), selv "shrink file to" actionen formindskede filen, selvom jeg satte den til 200 MB.

Mit ? er derfor:
Hvordan formindsker jeg log filens størrelse gennem Enterprice Manageren?

Der bliver taget daglig backup og på et tidspunkt, skal den også sættes til at formindske databasen (MDF og LDF filerne) automatisk, men det burde jeg nok selv kunne finde ud af, når jeg har lært hvordan jeg for klaret den log fil.
Avatar billede fennec Nybegynder
25. november 2004 - 13:18 #1
Glemte lige et "ikke"
"shrink file to" actionen formindskede selvfølgelig IKKE filen :o)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. november 2004 - 13:32 #2
Dumper du transaktions loggen under den backup ?
Avatar billede fennec Nybegynder
25. november 2004 - 13:40 #3
Det ved jeg faktisk ikke, da det ikke er mig der har sat det op. Jeg er ellers hærdet i SQL, men jeg er nu blevet sat til at skulle administrere vores SQL servere også, og det er jeg så igang med at lære nu. Og min første opgave er at få de log filer forminsket.

Hvordan kan jeg se om loggen bliver dumpet???
Avatar billede arne_v Ekspert
25. november 2004 - 13:51 #4
Du må vel checke jeres backup script.

Kommandoerne er her:
  http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/tsqlref/ts_ba-bz_35ww.asp
Avatar billede fennec Nybegynder
25. november 2004 - 14:12 #5
Jeg har lige fået fat i noget der ligner en manual til SQL Server administration, så den kikker jeg lige lidt i. Nogle ting er bare nemmere at finde i en bog.

Smid du bare et svar for din tid :o)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. november 2004 - 14:18 #6
ok
Avatar billede fennec Nybegynder
25. november 2004 - 14:21 #7
Så må jeg også hellere se, om jeg ikke kan få overtalt chefen til at sende mig på et admin kursus :o)
Avatar billede arne_v Ekspert
25. november 2004 - 14:27 #8
Det var nok en god ting.

Men BACKUP DATABASE og BACKUP LOG må du kunne læse dig til.
Avatar billede fennec Nybegynder
25. november 2004 - 14:54 #9
Et lille ?. Hvis man tager en "Database - complete" backup, får man vel en backup, der er "up to date" med alle informationer i databasen. Den jeg lavede fylte (ca 14 MB), men en transaction log fylder 160 MB. Hvad kan jeg bruge den log fil til?? Er det til at lave roleback i "complete" backuppen???
Avatar billede arne_v Ekspert
25. november 2004 - 15:08 #10
Transaktions loggen bruges som navnet antyder til transaktions styring (commit og
rollback), men hvis det kun var det så blev pladsen jo frigivet ved commit
rollback.

Men SQLServer beholder transaktionerne. D.v.s. at du kan restore en database
backup og så reapplye alle transaktioner i transaktions loggen til den.

Transaktions loggen tømmes (reelt: pladsen markeres som genbrugelig) når
man laver en BACKUP LOG af data.

Eller hvis man sætter databasen til at gøre det ved et periodisk checkpoint
(hedder noget andet i nyere SQLServer versioner).
Avatar billede rew Nybegynder
25. november 2004 - 15:35 #11
Du kan evt. bruge dette script fra Query Analyser

rem Husk at erstatte @database med relevant databasenavn

BACKUP LOG @database
WITH TRUNCATE_ONLY
go
dbcc shrinkdatabase (@database,10)
go