Avatar billede moornook Nybegynder
25. november 2004 - 00:01 Der er 5 kommentarer

Subdomæne i Apache 2 vha. virtualhost, er det muligt?

Min DNS opsætning på GratisDNS lader mitdomæne.dk pege på min Apache server på IP-nr. xxx.xxx.xxx.xxx
Jeg kan nu benytte www.mitdomæne.dk og få Apache til at vise indholdet i /var/www/html/
Perfekt.
Nu kommer "nøden der skal knækkes": Jeg har brug for at et subdomæne som fx. sub.mitdomæne.dk viser indholdet i /var/www/html/sub/

Hvordan gør jeg lige det?

Jeg har lavet en en sub.mitdomæne.dk.vhost fil der ser nogenlunde sådan ud:

<VirtualHost *>
    ServerAdmin steen@mitdomæne.dk
    DocumentRoot /var/www/html/sub
    ServerName sub.mitdomæne.dk
    ErrorLog /var/log/httpd/sub.mitdomæne.dk_error_log
    CustomLog /var/log/httpd/sub.mitdomæne.dk_access_log combined
    <Directory "/var/www/html/sub">
    Options FollowSymLinks Includes
    AllowOverride AuthConfig
    Order allow,deny
    Allow from all
    DirectoryIndex home.php index.php
    </Directory>
</VirtualHost>

Det virker bare ikke! Underligt syntes jeg, især fordi jeg ikke har haft besvær når jeg sætter mine alm. virtuelle domæner op. Men måske er det en helt forkert metode jeg benytter. Råd og vejlednig modtages med taknemmelighed.

Hilsen
Steen
Avatar billede mixeren Nybegynder
25. november 2004 - 00:23 #1
Ud over at man så vidt jeg ved skal angive ip eller host istedet for * her: <VirtualHost *> så ser det da rigtig nok ud.

Du har selvfølgelig prøvet at fjerne alt overflødig ik'?

Følgende plejer at virker perfekt.

NameVirtualHost www.mitdomæne.dk

<VirtualHost www.mitdomæne.dk>
    ServerAdmin steen@mitdomæne.dk
    DocumentRoot /var/www/html/sub
    ServerName sub.mitdomæne.dk
</VirtualHost>
Avatar billede mixeren Nybegynder
25. november 2004 - 00:25 #2
Hov så ikke det var apache 2, men mon ikke det er lige meget...

Se evt. også http://www.eksperten.dk/spm/564645 Bare scroll ned i bunden og læs svaret. :-)
Avatar billede mixeren Nybegynder
25. november 2004 - 00:34 #3
Hvis intet af ovenstående virker, så vil jeg mene at det er din DNS opsætning der er noget galt med. Hvis du har sat den til at sende www.ditdomæne.dk mod din ip, så sender den ikke sub.ditdomæne.dk. Nu kender jeg ikke gratisDNS, men der må være et eller andet tegn man skal sætte foran f.eks. kunne det være @.ditdomæne.dk eller *.ditdomæne.dk sådan at alt, uanset hvad der står som sub domæne sendes til din ip.
Avatar billede sukos Juniormester
25. november 2004 - 06:12 #4
Ja, hos gratisdns skal du huske at "wildcarde" dit domain
Opret en c-name record med *.domain.dk
Avatar billede moornook Nybegynder
28. november 2004 - 23:23 #5
Hej Venner...

Jeres gode råd virkede. Tak for hjælpen

Hilsen
Steen