Avatar billede dr.truti Nybegynder
24. november 2004 - 00:51 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Firefox 1.0 bug?

God aften (nat)...

Jeg tror jeg har fundet en bug der berøre alle versioner af Firefox!

Når man har 50 eller over linier i en celle, ændre den sin position. Internet Explorer gør ikke dette og jeg tror det er IE der gør det rigtige, da denne fejl virkelig er irriterende når man har mere komplekse tabel konstruktioner...

Jeg vil gerne høre hvad i mener om dette før jeg skriver en bug report...

I kan se fejlen på følgende sider:

Celle med 49 linier (opføre sig normalt):
http://83.72.98.91/exp/firefox_test_side_1.html

Celle med 50 linier (ændre position):
http://83.72.98.91/exp/firefox_test_side_2.html

besøg dem evt. efter hinanden og brug back og forward til at se ændringerne...
Avatar billede ulrich Novice
24. november 2004 - 00:54 #1
Jeg kan ikke se forskel her.
Avatar billede 17196 Nybegynder
24. november 2004 - 00:55 #2
Heller ikke her...
Avatar billede dr.truti Nybegynder
24. november 2004 - 00:56 #3
hmm...
Avatar billede rasmusbg Nybegynder
24. november 2004 - 00:57 #4
Jeg har lige prøvet at gøre, som du foreslog, og jeg kan ikke se, at der er nogen forskel på positionerne.
Jeg bruger Firefox 1.0 (Helt præcist denne: Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1; en-US; rv:1.7.5) Gecko/20041107 Firefox/1.0).
Avatar billede dr.truti Nybegynder
24. november 2004 - 01:02 #5
har lige ændret alt til default og cellen ændre stadig position!
Avatar billede dr.truti Nybegynder
24. november 2004 - 01:12 #6
Okay der er lige lidt opdatering, det er kun når cellen næsten grænser op til browser bunden, i skal selv ændre det så det passer i jeres opløsning...

Jeg køre 1600x1200 og det ser således ud hos mig:
http://83.72.98.91/exp/firefox_screenshot_1.jpg
http://83.72.98.91/exp/firefox_screenshot_2.jpg
Avatar billede dr.truti Nybegynder
24. november 2004 - 01:22 #7
Jeg hopper i seng skal trods alt i skole i morgen...
Men så skal der fandeme også gennemtestes Firefox!
Avatar billede skovenborg Nybegynder
24. november 2004 - 01:23 #8
tror du ikke bare det er fordi du får vist en scrollbar når du tilføjer 50 linier ?-)
Avatar billede wickedd Juniormester
24. november 2004 - 01:25 #9
Virker fint her, kan ikke se en eneste forskel .. Firefox 1.0
Dog bøvler jeg selv med de forbandede net reset fejl meddelser, især her på eksperten hvor teksten også forsvinder, og man kan endda se teksten i kildekoden..
Avatar billede skovenborg Nybegynder
24. november 2004 - 01:29 #10
du kan, hvis det er scrollbarene som er problemmet, afhjælpe dette ved enten at skrive:
body {
    overflow:-moz-scrollbars-vertical;
}
eller
body {
          overflow:scroll;
}
i dit stylesheet.

wickedd >> Det er en meget kendt fejl her på Eksperten - om det er Ekspertens eller Firefoxs skyld er dog spørgsmålet. Der er også andre sider hvor det hjælper lige at reloade en gang eller, som jeg gør, trykke Ctrl++ og derefter Ctrl+0 (altså zoom ind og derefter zoom ud igen (tilbage til normal).
Avatar billede wickedd Juniormester
24. november 2004 - 01:39 #11
Det hjalp sgu, det var da rart :)
Avatar billede dr.truti Nybegynder
24. november 2004 - 20:13 #12
skovenborg: Jepper du havde fuldstændig ret...
Jeg ved godt dette ikke var et spørgsmål, men du har hjulpet mig med et projekt via dit css eksembel, så hvis du lige opretter et svar...
Avatar billede skovenborg Nybegynder
24. november 2004 - 20:28 #13
nåjada, så værsgo' :-)

Men det skal lige siges, at man sagtens kan lave hjemmesider, hvor dens slags ikke forstyrrer ens design det mindste. I hvert fald ødelægge det hele er nok ikke altid lige sandsyneligt.

Men nu ved du da hvordan det nogenlunde kan undgås. Men jeg skal skynde mig at sige, at -moz-scrollbars-vertical ikke vil validere din CSS, hvis du tænker på det. Ikke fordi CSS-validering gør den store forskel, da den alligevel kun siger om du kun har brugt standadiserede properties.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
24. november 2004 - 20:29 #14
det var dog utrolig så dårligt jeg rammer den svar-knap ;-)
Avatar billede dr.truti Nybegynder
25. november 2004 - 22:32 #15
Det med CSS valideringen er en god ting, men det er ikke verden om at opnå (troede jeg engang). Men ellers havde jeg nok fundet ud af det ;-)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
25. november 2004 - 22:32 #16
og tak for points :-)

Rart nok at det ikke var en dum bug i firefox, for så skulle den godt nok også reporteres da ;-)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
25. november 2004 - 22:44 #17
forresten faldt jeg over et script jeg lavede engang, som kunne checke om scrollbaren var vist eller ej: http://www.skovenborg.1go.dk/exp/514063.php
det kunne være et alternativ, hvis man absolut ikke vil have scrollbaren vist på den måde overflow gør det.
Avatar billede dr.truti Nybegynder
26. november 2004 - 16:50 #18
Jeg har taget den beslutning at være lidt grov og skelne mellem IE og ikke IE brugere:

<?php
if (preg_match("/MSIE/", $_SERVER['HTTP_USER_AGENT']) == FLASE)
{
    //Brugeren bruger muligvis Mozilla og har derfor brug for dette CSS tag!
    echo "<style>body {overflow:-moz-scrollbars-vertical;}</style>";
}
?>

Jeg bruger MSIE til at finde udaf om hvilken browser brugeren køre med, det ville være mest logisk at bruge noget fra en Mozilla header, men efter Microsoft også skriver Mozilla i deres hedder er der ikke nogen fælles nævner for både Firefox og Mozilla brugere!

Jeg kunne selvfølgelig begynde at tage en masse forbehold over for alle mulige mystiske browsere, jeg syntes dog dette er NOK!
Avatar billede skovenborg Nybegynder
26. november 2004 - 17:05 #19
man kan så omvendt sige at -moz-scrollbars-vertical ingen forskel gør hvis browseren alligevel ikke kender den, så vil den bare springe den raskt over. Men du har da helt lov til at gøre det på den her måde - selvom browsere som OPERA vil returnere true i den ovenstående regexp du har lavet (og opera har samme funktion med at skjule scrollbaren når der ikke er brug for den).
Avatar billede dr.truti Nybegynder
28. november 2004 - 10:48 #20
Så kan Opera bare tage og lære at den skal sende sand header!
Jeg ved godt det er en barnlig holdning, men det kan jeg ikke respekterer.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
28. november 2004 - 12:45 #21
hehe, ja det er irriterende. IE gør faktisk lidt af det samme ved at skrive mozilla i deres ;-)
Det er også derfor den slags browser-sniffing ikke altid er lige god.