Avatar billede Slettet bruger
23. november 2004 - 22:52 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

.htaccess fil giver adgangsproblemer til side

Hej!

Hvis jeg smider en vilkårlig .htaccess fil ind på min side (hoste af wannafind) får jeg en

403 Forbidden
You don't have permission to access / on this server.

Jeg har teste frem og tilbage, og selv en næsten tom .htaccess fil hvor det eneste der står er

RewriteEngine On

giver fejlen.

Mit spørgsmål er nu om jeg gør noget galt? Eller skal jeg henvende mig til wannafind?
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2004 - 14:38 #1
Kunne det være rettighederne på den .htaccess-fil, det er galt med? Hvis Apache kan se at filen er der, men ikke kan læse den, skal der jo komme en fejl. NB! Måske er det også et krav (af sikkerhedsgrunde) at filen ikke er skrivbar for andre.

Jeg kan på http://linux10.wannafind.dk/phpinfo.php se at ihvertfald en af deres servere har både mod_rewrite og mod_access inkluderet, og det burde være de eneste, der er krævet med den .htaccess.
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2004 - 15:53 #2
Jeg har nu givet .htaccess filen alle de rættigheder den kan trække, men stadig et problem.

Kig selv på www.bestik.dk

Wannafind spurgte også til rettighederne, men det hjælper ikke at ændre dem.
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2004 - 16:01 #3
Høh...ringede til Wannafind og han fandt ud af at der var noget i Apache der var fejlkonfigureret :)

Jeg troede jeg var ved at blive idiot, men nu virker det :)
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2004 - 16:05 #4
Jeg undrede mig også, for jeg synes da siden ser ud til at virke ganske upåklageligt.

PS. Du skulle netop ikke give "alle de rættigheder den kan trække" men sætte til f.eks 644 eller noget i den stil, således at ejeren kan læse og skrive til filen og alle andre kun kan læse.
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2004 - 16:11 #5
oki, jeg retter det lige tilbage, var bare desperat :D
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2004 - 16:11 #6
Hvis den får 644 kan jeg så stadig gå ind via PHP og skrive til den?
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2004 - 16:16 #7
Nok ikke, men det kommer an på serveropsætningen. Hvis PHP-scripts bliver kørt som din bruger, skulle det ikke være et problem, men ellers skal du nok op på 664 og sætte en passende gruppe på filen. Ellers skal du give helt frie tøjler og sætte til 666.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2004 - 09:07 #8
Tak for hjælpen :)

Lægger du et svar?
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2004 - 20:25 #9
Velbekomme