Avatar billede sbay Nybegynder
23. november 2004 - 15:50 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Overføre data fra agent til Excel

Hejsa

Jeg har en lille agent der henter nogle data, og dem vil jeg så gerne have flyttet over i Excel - så jeg kan stille dem pænt op og lave en sammenregning. Min agent danner ca. 30 linier som pt. bliver udskrevet i en messagebox. Nogen der kan guide mig igennem en eksport til Excel???

Kkode til agenten:

Sub Initialize
    Dim Session As New NotesSession
    Dim Db As NotesDatabase
    Dim ProfileDoc As NotesDocument
    Dim UserArr As Variant
    Dim S As String
    Dim N As Integer

    Set Db = Session.CurrentDatabase

    REM Get user info
    UserArr = Evaluate(|@Unique(@DbColumn("":"NoCache";"";".LookupTimeSheetsByAssignee";1))|)

    S = "Salary group ¤ User ¤ Flex saldo ¤ Flex saldo last" & Chr$(10)
    For N = 0 To Ubound(UserArr)
        Set ProfileDoc = Db.GetProfileDocument("Flex" & UserArr(N))
        S = S & Chr$(10)
        S = S & ProfileDoc.GetItemValue("Prefix")(0) & " ¤ "
        S = S & ProfileDoc.GetItemValue("User")(0) & " ¤ "
        S = S & Cstr(ProfileDoc.GetItemValue("Flex")(0)) & " ¤ "
        S = S & Cstr(ProfileDoc.GetItemValue("FlexLast")(0)) & " ¤ "

    Next

    Msgbox S, 64, "Information"
End Sub
Avatar billede wise Seniormester
23. november 2004 - 16:00 #1
Denne eksporterer et view til Excel... du kan bare arbejde videre med den...

Sub Initialize
      'Create an Excel Spreadsheet from any view
    '11/3/2000 Art Yates
    Dim Session As New NotesSession ,db As NotesDatabase
    Dim sourceview As NotesView,sourcedoc As NotesDocument
    Dim dataview As NotesView, dc As NotesDocumentCollection
    Dim datadoc As NotesDocument, maxcols As Integer
    Dim WS As New Notesuiworkspace
    Dim ViewString As String, Scope As String, GetField As Variant
    Dim C As NotesViewColumn, FieldName As String, K As Integer,N As Integer
    Dim xlApp As Variant, xlsheet As Variant, rows As Integer, cols As Integer
    Dim nitem As NotesItem    , entry As NotesViewEntry, vwNav As NotesViewNavigator
    Dim ShowView()  As Variant, i As Integer, VList As Variant, ColVals As Variant

    Set db = session.CurrentDatabase  'link to current database

    'fetch then display a list of views in the database
    Vlist= db.views
    K=Ubound(Vlist)  'get size of list
    Redim Preserve ShowView(K)
    N=-1
    For i = 0 To K
        If Len(Vlist(i).Name) >0 Then
            FieldName=Trim(Vlist(i).Name)
            If Mid(Fieldname,1,1) <>"(" Then  'do not show hidden views
                N=N+1
                ShowView(N) = FieldName
            End If
    Next i
    Redim Preserve ShowView(N)
    'now sort the list - by default views are listing in the order that they were created
    For i=0 To N
        For K=i To N
            If  ShowView(i) > ShowView(k) Then
                FieldName=ShowView(i)
                ShowView(i) = ShowView(k)
                ShowView(k)=FieldName
            End If
        Next k
    Next i

    viewstring= ws.Prompt(PROMPT_OKCANCELLIST,"List of Views","Choose a View","",ShowView )
    If Len(viewstring)=0 Then Exit Sub
    'ViewString ="Dan's View"

    Set dataview = db.getview(ViewString)  'get selected view

    Set vwnav= dataview.createViewnav()

    rows = 1
    cols = 1
    maxcols=dataview.ColumnCount  'how many columns?

    Set xlApp = CreateObject("Excel.Application")  'start Excel with OLE Automation
    xlApp.StatusBar = "Creating WorkSheet. Please be patient..."
    xlApp.Visible = True
    xlApp.Workbooks.Add
    xlApp.ReferenceStyle = 2
    Set xlsheet = xlApp.Workbooks(1).Worksheets(1)  'select first worksheet

    'worksheet title
'    xlsheet.Cells(rows,cols).Value ="View: " + ViewString + ", from Database: " +  db.title +",  Extract created on: " +  Format(Now,"mm/dd/yyyy HH:MM")

    xlApp.StatusBar = "Creating Column Heading. Please be patient..."

    rows=1     'column headings starts in row 1
    For K=1 To maxcols
        Set c=dataview.columns(K-1)
        xlsheet.Cells(rows,cols).Value = c.title
        cols = cols + 1
    Next K

    Set entry=vwnav.GetFirstDocument
    rows=2  'data starts in second row
    Do While Not (entry Is Nothing)

        For cols=1 To maxcols
            colvals=entry.ColumnValues(cols-1)    'subscript =0
            scope=Typename(colvals)
            Select Case scope
            Case "STRING"
                xlsheet.Cells(rows,cols).Value ="'" +  colvals
            Case Else
                xlsheet.Cells(rows,cols).Value = colvals
            End Select
        Next cols
        xlApp.StatusBar = "Importing Notes Data  -    Document " & rows-1 '& " of " & dc.count & "."
        rows=rows+1
        Set entry = vwnav.getnextdocument(entry)
    Loop

    xlApp.Rows("1:1").Select
    xlApp.Selection.Font.Bold = True
'    xlApp.Range(xlsheet.Cells(2,1), xlsheet.Cells(rows,maxcols)).Select
'    xlApp.Selection.Font.Name = "Arial"
'    xlApp.Selection.Font.Size = 9
    xlApp.Selection.Columns.AutoFit
'    xlApp.Selection.AutoFormat Format:=xlRangeAutoFormatList1, Number:=True, Font:= True, Alignment:=True, Border:=True, Pattern:=True, Width:=True
    With xlApp.Worksheets(1)
        .PageSetup.Orientation = 2
        .PageSetup.centerheader = ""
        .Pagesetup.RightFooter = "Side &P" & Chr$(13) & "Printet: &D"
        .Pagesetup.CenterFooter = ""
    End With
    xlApp.ReferenceStyle = 1
    xlApp.Range("A1").Select
    xlApp.StatusBar = "Importing Data from Lotus Notes Application was Completed."
    'xlapp.ActiveWorkbook.saveas "c:VX" + Trim(Format(Now,"yyy"))  'save with generated name
    dataview.clear

    Set xlapp=Nothing  'stop OLE
    Set db=Nothing
End Sub
Avatar billede jogii Nybegynder
23. november 2004 - 20:20 #2
Det er fin kode. Hvor fandt du den?
Avatar billede wise Seniormester
23. november 2004 - 21:31 #3
Godt spørgsmål (kommer nu lidt sent til at tænke på at jeg håber ikke der er rettighedsproblem ved dette)....
Jeg er 99,9% sikker på at det kommer fra Lotus Sandbox'en, men det er nok omkring 3 år siden jeg fandt det til et projekt.. Det var før "copy as table" som kom med Notes 6. ;-)
Avatar billede wise Seniormester
23. november 2004 - 21:42 #4
Ifølge Google har den været publiceret af Art Yates selv på SearchDomino.com. Jeg kan ikke lige finde mit login dertil - så jeg kan ikke se selve siden - men det må være denne...

Export any view to Excel
... Code Sub Initialize 'Create an Excel Spreadsheet from any view '11/3/2000 Art Yates Dim Session As New NotesSession ,db As NotesDatabase Dim sourceview As ...
searchdomino.techtarget.com/ tip/1,289483,sid4_gci770476,00.html - 36k -

http://f.dominohosting.biz/members/ampersand/ampersand.nsf/0/aaf97091b0d73b5948256cfb003af7aa!OpenDocument
Avatar billede mmmtm Nybegynder
23. november 2004 - 22:30 #5
Vil du have exporteret til excell i rækker med 3 kolonner for hver løkke du har i dit script ? Så har et script som er knap så omfattende som wise's, selvom det også er fint.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
23. november 2004 - 22:31 #6
"så har" = så har jeg :-)
Avatar billede sbay Nybegynder
24. november 2004 - 08:12 #7
uha - det var noget af et script!!! Jeg kigger det lige igennem - og så kommer der nok nogle spørgsmål :-)

mmmtm >> ja, hvis du har noget der er en smule mindre komplekst ville jeg da gerne se det også!
Avatar billede sbay Nybegynder
24. november 2004 - 11:25 #8
Så er det sgu ved at være tæt på det virker - det jeg mangler er dog at summere nogle felter, men jeg kan ikke finde en metode til at sige, at et givent felt skal summere andre felter....
Avatar billede mmmtm Nybegynder
24. november 2004 - 15:09 #9
Dette script henter værdier fra kolonne 1 og 2 i et view og opretter samme i excell. Bemærk at har du en engelsk version af excell skal "Ark1" ændres til "Sheet1" (gik sur i objektnavnet) Du kan så bare sætte celleværdierne til dine beregnede variabler istedet (wsdata.Cells(count,1).Value = S):
Dim excelapp As Variant
    Dim wsdata As Variant
    Dim wsgrafik As Variant

    Dim session As New NotesSession
    Dim db As NotesDatabase
    Dim nav As NotesViewNavigator
    Dim view As NotesView
    Dim entry As NotesViewEntry
    Dim doc As NotesDocument
    Dim count As Integer

    Set db = session.CurrentDatabase

    Set excelapp = CreateObject("Excel.Application")

    Call excelapp.WorkBooks.add

    Call excelapp.worksheets.add
    excelapp.Visible = True
    Call excelapp.worksheets("Ark1").activate
    Set wsdata = excelapp.workbooks(1).worksheets("Ark1")
    'Set wsgrafik = excelapp.workbooks(1).worksheets("Grafik")
    'excelapp.Worksheets("Ark1").Activate
    excelapp.Worksheets("Ark1").visible = True

    Set view = db.GetView("DitViewNavn")
    Set nav = view.CreateViewNav

    Set entry = nav.GetFirst

    count = 0

    Do While Not (entry Is Nothing)

        If entry.ColumnValues(1) <> "" Then
            count = count + 1
            wsdata.Cells(count,1).Value = entry.ColumnValues(1)
            wsdata.Cells(count,2).Value = entry.ColumnValues(2)
        End If

        Set entry = nav.GetNextSibling(entry)
    Loop
Avatar billede jogii Nybegynder
25. november 2004 - 20:21 #10
sbay >> vedr. summer, mener du summer i Excel? Prøv at tænde for Makro-recorder og optag dannelsen af en sum. Det burde være muligt at udlede syntaksen herfra.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
25. november 2004 - 23:19 #11
jogii: Makro-rekorder ? Så er vi vist havnet i den forkerte kategori :-)
Avatar billede jogii Nybegynder
26. november 2004 - 01:01 #12
ok, Macro Recording. Og det har ikke noget med OL at gøre :-)
Avatar billede sbay Nybegynder
09. december 2004 - 08:51 #13
Fandt løsningen til summering på notes.net:

xlsheet.Cells(21, 4).Formula="=SUM(R[-6]C:R[-1]C)"