Avatar billede mce Nybegynder
22. november 2004 - 14:04 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Rettigheder til en mappe

Jeg har lavet en almindelig pc med Windows 2000 prof. om til en lille filserver som sidder sammen med en del andre maskiner i domæne. Når jeg opretter en ny mappe er der ikke noget problem med at give alle fuld kontrol over denne mappe, men jeg savner muligheden for at lave mapper hvor kun udvalgte bruger har rettigheder til. Hvordan gør jeg dette?
22. november 2004 - 14:10 #1
Højreklik på mappen og vælg Egenskaber
Vælg fanebladet Sikkerhed
Klik på knappen Tilføj...
Vælg brugerens navn, og klik på OK
Vælg herefter hvilke rettigheder brugeren skal have.
Avatar billede mce Nybegynder
22. november 2004 - 14:47 #2
Per default har gruppen "Alle" adgang til mappen fra starten af og jeg ikke ikke slette denne gruppe. Det er jo kun meningen at ganske få skal have adgang til samme mappe.
Avatar billede plx Nybegynder
22. november 2004 - 15:29 #3
Gå ind i avanceret og fjern fluebenet i nedarving af rettigheder
22. november 2004 - 15:33 #4
Når du kommer ind på fanen Sikkerhed, skal du fjerne markeringen for feltet: Tillad at tilladelser, der kan nedarves.......

Derved forsvinder gruppen: Alle
Avatar billede serverservice Praktikant
23. november 2004 - 10:50 #5
Når du fjerner inheritanze på dine mapper får du mulighed for at kopiere de eksisterende brugeradgang over - gør det og rediger så permissions - du tilføjer de brugere fra domænet som skal have adgang og fjerner everyone - evt. andre.
Det nemmeste er at gøre det på en overmappe sådan at dine indstillinger nedarves til alle undermapper.