Avatar billede dallerweb.dk Nybegynder
21. november 2004 - 16:53 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

fjern højreklik mulighed i Mozilla Firefox

Hvordan fjernes muligheden for højreklik?

enten i browseren, eller i html-koden, hvilken løsning er underordnet...
Avatar billede skovenborg Nybegynder
21. november 2004 - 17:06 #1
vil du gerne have at ingen må højreklikke på din side eller vil du disable højrekliksfunktionen i din egen browser?

Hvis det er den første mulighed, så:
<script type="text/javascript">
window.oncontextmenu = function() {return false;}
</script>
Avatar billede skovenborg Nybegynder
21. november 2004 - 17:07 #2
og for alle jer der ikke gider have man piller ved jeres højrekliksmenu:
Gå ind i about:config og skift dom.event.contextmenu.enabled til false - ødelægger i hvert fald denne mulighed.
Avatar billede buran Nybegynder
21. november 2004 - 17:16 #3
jeg har et andet bud..
Dette skulle fjern højeklik mulighed i både IE og mozilla/netscape.
Bare smid i <head>.

<script language="JavaScript" type="text/javascript">
var message="";
function clickIE() {if (document.all) {(message);return false;}}
function clickNS(e) {if
(document.layers||(document.getElementById&&!document.all)) {
if (e.which==2||e.which==3) {(message);return false;}}}
if (document.layers)
{document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);document.onmousedown=clickNS;}
else{document.onmouseup=clickNS;document.oncontextmenu=clickIE;}
document.oncontextmenu=new Function("return false")
function disableselect(e){
return false
}
function reEnable(){
return true
}
//if IE4+
document.onselectstart=new Function ("return false")
//if NS6
if (window.sidebar){
document.onmousedown=disableselect
document.onclick=reEnable
}
</script>

Hvis du nu vil kun vil have det til mozilla/netscape, kan du jo bare fjerne linje 3 og 17,18
gættede bare på at du ville have der til IE også.

Du skal bare være opmærksom på at der ikke vil beskytte indholder på dine sider fra at blive hugget, hvis det er det du har tænkt dig.
I hvert fald ikke særlig godt, jeg er nemlig lige hugget denne kode ;)
Avatar billede buran Nybegynder
21. november 2004 - 17:18 #4
...men det gør det samme som skovborgs kan jeg ser..
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2004 - 22:03 #5
Og bare for at der ikke skal være nogen tvivl. Skovenborgs indlæg kl. 17:07:48 ødelægger 99% af alle typer højrekliks-sabotage.

Den sidste type sabotage er at lave et gennemsigtigt billede hen over hele siden.
Avatar billede dallerweb.dk Nybegynder
21. november 2004 - 22:06 #6
i kan begge få point, hvis i smider et svar....
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2004 - 22:08 #7
Du skal bare ikke forvente at opnå noget som helst andet med det end at genere dine brugere.

Hvis der er nogen, der vil se kilden til dine sider, så ligger den funktion stadig i Vis-menuen og på Ctrl-U, og hvis det er billederne, der bekymrer dig, kan de gemmes via Sideinfo som er på Ctrl-I
Avatar billede skovenborg Nybegynder
21. november 2004 - 22:17 #8
jeg er ked af jeg ødelagde det hele ;-)

Men sandbox har ret - og jeg mener også det er spild af tid, og dårlig kundeservice (hvis man kan tale om sådan noget). Du må selvfølgelig selv om det, men dem som virkelig gerne vil bruge kode eller billeder på din side, skal såmen nok få fat på dem hvis de vil. Den normale bruger vil måske være ligeglad med om du ødelægger højrekliks-funktionen, men det er jo heller ikke dem man disabler den for ;-)

Og her er så det svar hvis du selv synes du kunne bruge det...
Avatar billede dallerweb.dk Nybegynder
21. november 2004 - 22:29 #9
Jeg agter ikke at nogen ikke skal se min kode...

Jeg er igang med et projekt om at lave en info-stander, og det er blot for at lukker sikkerhedshuller, der skulle give nogen ret til at lukke browservinduet, eller noget lignende...

Synes også selv at det er latterligt (i normale sammenhænge)

Men takker for hjælpen
Avatar billede dallerweb.dk Nybegynder
21. november 2004 - 23:28 #10
Det skal ydermere ikke være muligt at markere eller dragge noget...

Jeg ved det kan gøres, men hvordan?
Avatar billede skovenborg Nybegynder
22. november 2004 - 00:00 #11
næh, ikke umiddelbart - så skulle det da lige være et ordentlig hack, men personligt kender jeg ikke til nogen metoder. Nåja, måske bortset for sandbox's ide med et gennemsigtigt billede, som dækker siden...
Avatar billede dallerweb.dk Nybegynder
22. november 2004 - 07:58 #12
Firefox har imidlertid et problem, klik på venstre og højre musetast på samme tid åbner et link (Det er ikke acceptabelt)

derimod Konqueror har knap så mange faciliteter, og et pænere layout som standard...

Hvordan disabler jeg Konqueror's højreklik? (Og IE's for den sags skyld...)
Avatar billede olebole Juniormester
23. november 2004 - 20:04 #13
<ole>

En infostander ...?!??!! Sådan en kører da normalt med én browser - og i et ekstremt restriktivt OS-setup.
Normalt vil man gå ned og 'volde' reg-databasen, så både OS og browser opfører sig som ønsket. Det andet synes jeg ikke lyder heeeelt professionelt  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede dallerweb.dk Nybegynder
05. februar 2005 - 15:24 #14
reg-datbasen? hvordan?